Meny

Alkoholfritt er i vinden:

– Det er lettere enn før å velge alkoholfritt

LETTERE: – Det har gjerne vært slik at man føler seg sosialt utenfor hvis man drikker alkoholfritt, men det har endret seg mye. Det er lettere nå enn før, sier psykologiprofessor.
LETTERE: – Det har gjerne vært slik at man føler seg sosialt utenfor hvis man drikker alkoholfritt, men det har endret seg mye. Det er lettere nå enn før, sier psykologiprofessor.
Stadig flere velger alkoholfritt, kvaliteten er bedre og utvalget stort. Samtidig har det skjedd en holdningsendring og det er nå mindre stigmatiserende å velge bort alkohol, ifølge psykologiprofessor.

Det er sol. Det er varmt. Og det frister med noe godt i glasset. Kanskje en frisk musserende vin eller en iskald øl.

Men det er ikke alltid det passer at man drikker alkohol. Og heller ikke alltid man har lyst på det. Kanskje er det barn til stede eller du skal tidlig på jobb neste dag. Uansett har interessen for alkoholfritt økt.

– Kundene våre er mye mer interessert i alkoholfritt enn de var for noen år siden, sier kategorisjef Ann Kristin Heggeseth Bakkeng i Vinmonopolet. Foto: Vinmonopolet.no
– Kundene våre er mye mer interessert i alkoholfritt enn de var for noen år siden, sier kategorisjef Ann Kristin Heggeseth Bakkeng i Vinmonopolet. Foto: Vinmonopolet.no

– Kundene våre er mye mer interessert i alkoholfritt enn de var for noen år siden. Når de skal planlegge et selskap eller en middag og kommer til oss og ber om råd, spør de ofte om et alkoholfritt alternativ eller rett og slett gode alkoholfrie produkter de kan servere i stedet for alkohol, sier kategorisjef for alkoholfritt i Vinmonopolet Ann Kristin Heggeseth Bakkeng til ABC Nyheter.

Vinmonopolet selger nå omtrent 500.000 liter alkoholfri drikke i året. Det er 100.000 liter mer enn det samlede salget av champagne. I fjor solgte de seks prosent mer alkoholfri vin i 2017 enn i 2016, opplyser Bakkeng.

Og det er en større prosentvis vekst på det alkoholfrie sortimentet enn det alkoholholdige, forklarer hun.

Tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at salget av alkoholfritt øl i Norge har økt med 20 prosent de fem siste årene. Og i første kvartal i år drakk vi tretten prosent mer øl uten alkohol sammenlignet med samme periode i fjor.

Les også:  Unge drikker mindre alkohol

Holdningsendring

Ringnes, som blant annet står bak Munkholm, det største alkoholfrie ølmerket i Norge, merker godt den økte interessen og økningen i salget.

Pål Strutz, som er kategoriansvarlig for alkoholfritt øl i Ringnes, mener man er i ferd med å se en holdningsendring.

– AKTIVT VALG:  – Tidligere har alkoholfri øl vært et alternativ når man ikke kan drikke alkohol. Nå velger flere det når de vil ha ølsmaken, men ikke alkoholen, ifølge Pål Strutz, kategoriansvarlig for alkoholfritt øl i Ringnes. Foto: Ringnes
– AKTIVT VALG:  – Tidligere har alkoholfri øl vært et alternativ når man ikke kan drikke alkohol. Nå velger flere det når de vil ha ølsmaken, men ikke alkoholen, ifølge Pål Strutz, kategoriansvarlig for alkoholfritt øl i Ringnes. Foto: Ringnes

– Tidligere har alkoholfri øl vært et alternativ når man ikke kan drikke alkohol. Nå begynner nok flere og flere se det som et aktivt valg, noe de velger når de vil ha ølsmak, men ikke alkohol. Det begynner å skje en endring her, sier han til ABC Nyheter.

– Det er også økt interesse for alkoholfritt hos de yngre. Den generasjonen som vokser opp nå, har et litt mer bevisst forhold til alkohol og det kan være en av grunnene til økningen i salget, fortsetter han. 

Professor Fanny Duckert, ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo, støtter opp under dette.

– Det som jeg ser blant mine klienter, er at de opplever det som mindre stigmatiserende å drikke alkoholfritt nå enn før. Det er lettere å tenke alternativer. Det har gjerne vært slik at man føler seg sosialt utenfor hvis man drikker alkoholfritt, men det har endret seg mye. Det er lettere nå enn før, sier hun til ABC Nyheter.

– Det er også en større grad av helsefokus nå enn tidligere. Folk er mer opptatt av å gjøre sunnere ting og ikke skade kroppen sin, fortsetter hun. 

Les også:  – Vi får stadig flere helt vanlige mennesker med alkoholproblemer

– En god sirkel

Fordi kundene etterspør alkoholfritt, har også leverandørene og pressen blitt mer interessert, forklarer Bakkeng i Vinmonopolet.

– Det har gjerne vært slik at man føler seg sosialt utenfor hvis man drikker alkoholfritt, men det har endret seg mye, sier psykologiprofessor Fanny Duckert ved Universitetet i Oslo. Foto: Uio.no
– Det har gjerne vært slik at man føler seg sosialt utenfor hvis man drikker alkoholfritt, men det har endret seg mye, sier psykologiprofessor Fanny Duckert ved Universitetet i Oslo. Foto: Uio.no

– Når leverandørene ser at kundene er interessert, da er det mer lønnsomt for dem å komme på banen med gode alternativer. Da tenker de nytt og større og det kommer mer spennende produkter. Resultatet er at flere kunder blir oppmerksomme på det alkoholfrie og da har man en god sirkel, sier Bakkeng.

Strutz i Ringnes viser til at det de senere årene har vært en eksplosjon innen utvalget av øl generelt.

– Da er det ikke unaturlig at det kommer økt etterspørsel etter alternativer uten alkohol. Det er flere og flere som oppdager bredden i antall varianter og merker, sier han.

Han forteller at Ringnes for å møte den økte etterspørselen denne våren utvider sin alkoholfrie satsning både med flere merker og flere varianter av alkoholfri drikke.

– Vi ruller også ut egne kjøleskap til alkoholfritt øl. For å gjøre det enklere for forbrukere å få seg en kald øl selv om de ikke vil ha alkohol, forteller Strutz.

– Det har lenge forundret meg at det ikke har vært mulig å kjøpe kald alkoholfri øl i butikken. Den økte oppmerksomheten rundt alkoholfritt har fått flere, inkludert kjøpmennene, til å se behovet for å kunne tilby dette avkjølt, fortsetter han. 

Les også:  Dette er den beste alkoholfrie drinken

– Det smaker godt

Strutz mener den største barrieren for å velge alkoholfritt øl er at folk tror at det ikke smaker godt.

– GODT OGSÅ UTEN ALKOHOL: – Alkoholfritt øl er brygget som øl. Det er derfor det smaker sånn, forklarer Pål Strutz i Ringnes. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
– GODT OGSÅ UTEN ALKOHOL: – Alkoholfritt øl er brygget som øl. Det er derfor det smaker sånn, forklarer Pål Strutz i Ringnes. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

– De som mener det er de som ikke har drukket alkoholfritt øl eller drikker det ekstremt sjeldent. De som faktisk drikker øl uten alkohol, ser verdien av det og opplever at det leverer på smak.

– Det er godt, det smaker som øl og det er brygget som øl. Det er derfor det smaker sånn, sier Strutz.

Alkoholfri vin, som man tidligere gjerne forbandt med lite utvalg og noe dårlig kvalitet, har blitt veldig mye bedre og har økt i popularitet, forklarer Bakkeng i Vinmonopolet.

– Vi selger veldig mye alkoholfri vin, over 100.000 liter per år, så det er populært.

Omtrent like populært er alkoholfri most, som har tilnærmet samme bruksområde som alkoholfri vin. Det som økte mest i popularitet i fjor var kategorien alkoholfri leskedrikk, forklarer hun.

– Alkoholfri leskedrikk står for halvparten av veksten i 2017. For eksempel har ingefærøl, tonic og limonade hatt en enorm vekst det siste året, sier kategorisjefen.

Også professor Duckert har, via tilbakemeldinger fra sine klienter, merket at det har vært en positivt utvikling i utvalg og kvalitet:

– På mine kurs jobber jeg blant annet med å prøve ut alternativer til alkohol.

Mens tilbakemeldingene tidligere har vært at «Det er ok, men smaker ikke godt», er det helt tydelig at folk nå opplever at både utvalget, kvaliteten og smaken er bedre. Det er lettere å finne alkoholfritt som smaker bra, sier hun.

En internasjonal trend

Norge, som har hatt alkoholfritt øl siden begynnelsen av 1990-tallet, ligger i europeisk standard ganske langt fremme. Men den endringen som skjer nå er ikke spesiell for Norge, forklarer Strutz i Ringnes.

– De største bryggeriene i verden har uttalt at de satser på alkoholfritt øl. ABI, som er verdens største bryggeri, har uttalt at innen 2025 skal 20 prosent av deres volum være alkoholfritt eller alkoholsvakt.

– Vår satsning i Ringnes er drevet av økt etterspørsel fra forbrukerne, men også av store nasjonale og internasjonale trender som viser at her vil det bli vekst, sier han.

Også Bakkeng i Vinmonopolet mener det er tydelig at den økte interessen for alkoholfritt er en internasjonal trend.

– De store internasjonale produsentene av øl melder om at alkoholfritt er i stor vekst hos dem. Vi ser det også internasjonalt når vi er ute og reiser. For eksempel dukker det opp egne barer med bare alkoholfrie cocktails. Så det skjer noe nå, sier hun.

Les også:  Tvillingstudie: Alkohol har ikke positiv helseeffekt

Høysesong for alkoholfritt

Våren og sommeren er høysesong for bryllup, konfirmasjoner og avslutninger på jobb og skole. Og det er tid for sommerferie. Da øker gjerne salget av alkohol, men også salget av alkoholfritt, forklarer Bakkeng.

Hun mener man nå har kommet så langt at det er uproblematisk å finne gode alkoholfrie alternativer til alkoholholdig drikke som skal serveres, og at det fint går an å velge bort alkohol helt og holdent, men fremdeles ha et rikt utvalg av gode drikkevarer.

– Vi har et stort og bredt utvalg av alt fra fruktmoster, til musserende alkoholfri vin, leskedrikker og øl. Det er et bredt sortiment så man kan fint erstatte eller komplimentere alt alkoholholdig med det alkoholfrie sortimentet vi har, sier kategorisjefen for alkoholfritt i Vinmonopolet til ABC Nyheter.

Les også:  Norge sjette billigste land på alkohol, sigaretter og narkotika

Helse og livsstil
Populært