Mathallen i Oslo: – Lokal norsk mat er ikke sexy nok

Mathallen åpnet i 2012, og skulle satse på norsk mat. Slik har det ikke blitt. Foto: Marte Christensen / NTB scanpix
Mathallen åpnet i 2012, og skulle satse på norsk mat. Slik har det ikke blitt. Foto: Marte Christensen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mathallen i Oslo skulle satse norsk. Fem år senere er det knapt en håndfull norske aktører igjen i senteret.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Mathallen åpnet på Grünerløkka for fem år siden, var målet å være et senter for norsk matkultur og norske småskalaprodusenter, og hver tredje butikk var norsk.

Nå er det kun tre helnorske aktører igjen. Resten av hallens 20 butikker er enten en kombinasjon av mat fra inn- og utland, eller rene utenlandske konsepter, skriver Nationen.

– Langt ifra mange nok er opptatte av hvor maten kommer fra, når det kommer til stykket. De sier de vil spise sunnere, mer økologisk og kortreist, men når de setter seg ned ved bordet, er det de internasjonale, trendy konseptene de velger. Lokal norsk mat er ikke blitt sexy nok ennå, sier Mathallens daglige leder, Frode Rønne Malmo.

Totalt har 50 foretak prøvd seg i hallen. Av de opprinnelige aktørene fra åpningsdagen er 30 aktører fortsatt i drift.

Les også:

De som handler mye og sjelden, kaster mer mat

Joda, junk-mat kan faktisk være sunt

Økning i salget av økologisk mat