Meny

Styr unna brødkurven og ta på saus selv

Styr unna fritert mat og fete sauser, råder ernæringsekspertene Foto: Colourbox

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En middag ute behøver ikke bli en kaloribombe.

Restaurantmiddager kan være en prøvelse når du forsøker å stramme inn på kaloriinntaket, og blir det mange slike middager over tid, vil de kunne bidra til vektøkning.

– Porsjonene på restauranter er ofte store, og det er gjerne en altfor liten andel grønnsaker. Fete sauser og mye ost kan også gjøre måltidet mer energirikt enn noe du ville spist hjemme, sier klinisk ernæringsfysiolog Mari Eskerud.

Smarte valg

Det å velge bevisst fra menyen er første bud.

– Det kan være greit å styre unna pastaretter med fete sauser, store porsjoner med pizza og andre typiske fast food retter. Disse bidrar ofte med mange kalorier og lite næring, sier hun.

(Saken fortsetter under)

Stor pizza-porsjoner er ikke nødvendigvis det sunneste du kan ha på tallerkenen din når du er ute og spiser. Foto: Colourbox.com

Er du ikke så veldig sulten, anbefaler ernæringsfysiologen dessuten å ta en kikk på utvalget av forretter.

– Kanskje kan en eller to forretter være helt passelig. Ellers er en salat, rent kjøtt, fisk, fugl og grønnsaksretter gode valg, mens du bør styre unna fritert mat. Velger du en salat, bør du be om å få dressingen ved siden av, råder Eskerud.
Les også:  Forskning: – Fet ost kan inngå i et sunt kosthold

Brød før maten

Noe av det som skiller en restaurantmiddag fra en middag hjemme, er at måltidet gjerne varer lengre.

Vann hjelper mot sultfølelsen og småspising. Foto: Colourbox.com

Ofte kommer det ganske raskt en liten kurv med brød og smør på bordet, og selv om det frister veldig å spise et varmt rundstykke mens du studerer menyen, er det greit å huske at dette blir en del av totalinntaket.

– Velg da heller en blandet salat, råkostbanding eller rett og slett noen rå grønnsaker fra forrettmenyen og kos deg med dette mens dere venter på maten, sier ernæringsfysiolog i Bama, Gunn Helene Arsky.

Drikker du vann før du spiser og gjennom måltidet, vil du også merke at sultfølelsen og behovet for å småspise blir mindre.

Skjær bort fettet

Fra hovedrettmenyen anbefaler også hun å fortrinnsvis å velge rene fileter eller stykker av kjøtt, fisk eller fugl.

Styr derimot unna blandede retter og retter med bearbeidet kjøtt eller fisk.

– Og når du får kjøttet ditt servert, kan du gjerne skjære bort synlig fett dersom det har det. Husk at smaken fra fettet allerede har satt sitt preg på retten, så du går ikke glipp av noe ved å gjøre dette, sier hun.

Også Arsky anbefaler å be om å få servert saus og eventuell dressing ved siden av slik at du selv kan regulere mengden.

– Eventuelt kan du droppe helt å bruke den hvis du finner ut at retten ikke behøver saus og dressing, sier hun.

Les også:  Her kan du spare mange kalorier!

Ta på saus selv

Uansett hva du velger fra menyen, er det fullt mulig å komme med ønsker som spare deg for kalorier.

Du kan altså be om å få sausen ved siden av, og du kan også gjerne be om å få mer grønnsaker til retten.

– Husk bare at mer grønnsaker hjelper lite hvis du likevel spiser alt. I USA, der porsjonene ofte er større enn her, er det helt vanlig å be om en doggy bag til restene, og det kan du også gjøre her i landet. Hvis du bare orker to tredjedeler av pizzaen, er det bedre å ta med restene hjem til senere enn å tvinge ned de siste bitene, sier Eskerud.

(Saken fortsetter under)

Grillet kyllingspyd med grillede grønnsaker og salat. Foto: Colourbox

Fritert kaloribombe

Noen ganger er tilbehøret fastsatt på menyen, og andre ganger kan du selv velge for eksempel hva slags poteter du vil ha til kjøttet eller fisken din.

– Kan du velge mellom bakt potet og pommes frites, er nok bakt potet et bedre valg. Pommes frites har absorbert mye fett fra frityren, sier Eskerud.

Her kan det altså balle på seg med både kalorier og fett, ikke minst fordi potetrasjonen ofte er større enn den du ville lagt på tallerkenen hjemme.

– Syns du porsjonen blir for stor, slik den ofte blir, er det derfor lurt å ikke spise alt. Men litt er selvfølgelig helt greit, sier hun.

Les også:   Syv glass vann daglig kan kutte 200 kalorier

Bruk tallerkenmodellen

Arsky anbefaler å bestille kokte eller ovnsbakte poteter til kjøtt og fisk når det er mulig.

– De inneholder færre kalorier enn for eksempel pasta og ris. Skal du spise bakt potet, er det smart å be om å få fyllet ved siden av, slik at du kan regulere mengden og kaloriene, sier hun.

Husk for øvrig at det kan være greit å tenke tallerkenmodellen også når du spiser uten.

Minst en tredjedel av porsjonen bør bestå av grønnsaker og resten deles likt mellom fisk eller kjøtt og potet.

– Hvis porsjonen ikke minner om dette mønsteret, kan du kanskje gi bort litt til en venn, sier hun.

Søtt, men litt sunnere

En god middag ute avsluttes ofte med en skikkelig god dessert, men før du bestiller desserten, kan det være greit å la maten synke litt.

Det tar litt tid før du kjenner hvor mett du er.

Kanskje du ikke trenger dessert i det hele tatt?

– Hvis du velger dessert, kan du gjerne gå for noe med bær eller frisk frukt. Det demper søthungeren mange opplever etter middag, fortsetter Arsky.

Hun minner for øvrig om at det dessuten er mye kalorier i god drikke, og anbefaler å ta det litt rolig med vin og øl.

Les også:

Du gjør vel ikke denne salat-tabben?

– Sunnere etter ni dager uten tilsatt sukker

– Diett gir bedre humør og økt sexlyst

Saken er opprinnelig publisert på Klikk.no

Helse og livsstil
Populært