Dinosaurer før og nå: Fra late øgler til fjærkledde atleter

Bildet "Den primitive verden", er et kunstverk fra 1857 som viser dinosaurenes verden slik denne kunstneren så det for seg: kravlende øgler i en apokalyptisk fortid. Tegning: Adolphe François Pannemaker

Noen dinosaurer ser ganske så annerledes ut i dag enn for noen tiår siden. Slik har vår oppfatning av dinosaurer endret seg gjennom tidene.

I 1824 publiserte William Buckland en studie av knokkelbiter som hadde blitt funnet nær Oxford. Knoklene var uvanlig store, og så ut til å ha tilhørt en reptil. Men kjeven så annerledes ut enn hos noen kjent reptil. Han kalte dyret Megalosaurus – stor øgle.

Også en lege gikk på fossiljakt på samme tid. Han fant en merkelig tann som hadde store likheter med nålevende iguaner. Men de var 20 ganger større. Han ga kjempen navnet Iguanodon.

To tiår senere besøkte anatomi-ekspert Richard Owen en samling av geologiske funn. Han ble slått av utseendet til en bit av ryggraden til Iguanodon.

Noen måneder senere lanserte han en ny idé. Likhetene mellom Iguanodon, Megalosaurus og et annet forhistorisk dyr var tydelige, samtidig var disse beina forskjellig fra noe annet dyr. Han tenkte at de måtte tilhøre en ny og ukjent orden av dyr, og kalte dem dinosaurer – fryktelige øgler. Det var starten på en fantastisk oppdagelsesreise tilbake til dinosaurenes verden.

Utstillingen «Paper dinosaurs», som ble satt opp i 1996 ved Linda Hall Library, viser hovedtrekk i historien av hvordan dinosaurer har blitt fremstilt. Utstillingen ligger nå åpent på nett.

(Saken fortsetter under)

I begynnelsen hadde forskerne lite å gå etter. Her er en tidlig tegning av Megalosaurus. Senere viste det seg at den var tobeint jeger. Tegning: Benjamin Waterhouse Hawkins/ The Natural History Museum

Tykke øgler

Snart skulle dinosaurer skape begeistring blant befolkningen i England.

Skulptøren Benjamin Waterhouse fikk i oppgave å lage representasjoner av forhistoriske dyr i full størrelse, som skulle stilles ut i en park ved krystallpalasset i London.

Han laget detaljerte skulpturer av Iguanodon og Meglosaurus ved hjelp av Owens beskrivelser, samt enkelte andre dyr fra dinosaurenes tid.

Parken åpnet i 1854, og ble en publikumsvinner.

(Saken fortsetter under)

VIDEO: Crystal Palace Park er som en viktoriansk utgave av Jurassic Park. Men mye er skjedd siden disse kjempene skapte den første dinofeberen blant Londons innbyggere

(Saken fortsetter under)

Dinosaurene ble fremstilt som digre reptiler med tykke bein og kropper. Skulpturene var høyere enn mennesker. Det må ha vært et forbløffende syn, i en tid da dinosaurer nettopp var oppdaget.

I 1936 brant krystallpalasset ned, men parken med skulpturene er der den dag i dag.

Les også: – Det er lite brøling og løping i Dinosaurusparken

Det var noe som ikke stemte

Allerede før skulpturene ble laget, var det noen som fattet mistanke om at Owens bilde av dinosaurene ikke stemte. Gideon Mantell, som hadde oppdaget Iguanodon, sa at dyrets frembein var «mindre klumpete, og tilpasset for å gripe og trekke ned løv og trær av grener».

Dette ignorerte Owen. Og det var hans fremstilling av dinosaurer som ble gjeldende en stund fremover.

I 1858 ble den første nebbdinosauren oppdaget i USA. Forskeren Joseph Leidy la merke til den store forskjellen mellom lengden på bakbeina og forbeina til dyret.

Han skrev at denne uforholdsmessige størrelsen fikk han til å mistenke at Hadrosaurus, hadde for vane å holde seg oppe på bakbeina, med halen etter seg som en kenguru. Han ble dermed den første til å foreslå at dinosaurer, i alle fall noen ganger kunne stå på bakbeina.

(Saken fortsetter under)

VIDEO: – Dette var Tyrannosaurus sin «vegetarianske fetter»

Et tobeint rovdyr

Få år senere ble den første rovdinosauren gravd frem i USA. Oppdageren, Edward Drinker Cope, skrev at den så ut til å være fienden til den planteetende nebbdinosauren som var funnet tidligere.

Også denne så ut til å ha stått på bakbeina, og Cope tegnet den som en stående reptil som konfronterte en svaneøgle - et forhistorisk havdyr fra krittperioden. Nebbdinosauren klorer på et tre i bakgrunnen.

Men Cope gjorde en feil. Han rekonstruerte skjelettet til svaneøglen, Elasmosaurus, med hodet på halen, den korte enden.

Feilen ble påpekt av Othniel C. Marsh. Det ble starten på en livslang feide mellom de to paleontologene.

(Saken fortsetter under)

Edward Copes tegning av den første rovdinosauren som ble funnet, Dryptosaurus. Tegning: Edward Drinker Cope

Stjal og kastet stein på hverandre

Over en 20 års-periode, fra 1877 til 1892, gravde Cope og Marsh fram dinosaurknokler i en rasende fart i USA. De beskrev 142 nye dinosaurarter, ikke alle er regnet som gyldige i dag. Hendelsene som utspant seg blir kalt for «Bone wars», knokkel-krigen.

De to forskerne avdekket noen av de ikoniske artene vi kjenner godt i dag, som langhalsene Brontosaurus og Diplodocus. De ga navn tilplanteeteren med tagger på ryggen, Stegosaurus, og den velkjente Triceratops, med horn og stor beinkam rundt hodet.

Cope og Marsh konkurrerte om å gi navn til flest mulige nye dinosaurer. Det utviklet seg til en giftig konflikt og til tider slumsete vitenskap.

Det gikk så langt at de spregte utgravingsområder for at ikke motstanderen skulle få tak i nye knokler. En gang begynte utgravingsteamene deres å bokstavelig talt kaste stein på hverandre.

Feiden fortsatte da de lå for døden. Cope ga ordre om at etter hans død, skulle hjernen hans tas ut av skallen og måles. Med det ville han bevise at hjernen hans var større enn Marsh sin, og mente det skulle bevise hans overlegene intelligens. Marsh aksepterte aldri utfordringen.

(Saken fortsetter under)

Slik så kunstneren for seg rovdinosauren Ceratosaurus i 1899. Navnet betyr hornøgle. Tegning: Frank Bond, 1899

Foreslo slektskap med fugler allerede på 1800-tallet

Før knokkel-krigen, hendte det noe som skulle sette en britisk biolog på sporet av en forutseende idé. To små og nette dinosaurer ble funnet. Et intakt skjellet av Compsognathus, og urfuglen, Archaeopteryx.

Archaeopteryx hadde tydelige avtrykk etter fjær. Den så ut som en fjærkledd fugl, men også en reptil. Den hadde vinger med klør og beinete lang hale. Richard Owen, som hadde funnet på begrepet dinosaur, erklærte urfuglen for å være en merkelig fugl, og ikke noe mer.

Darwin hadde utgitt Artenes opprinnelse bare to år tidligere, og Owen var kritisk til boka, og trolig sjalu. Owen blir beskrevet som flink, men ondsinnet, egoistisk og hatefull.

Biologen Thomas Huxley så de to fossilene, og ble sikrere på det han allerede hadde fått en mistanke om: reptiler og fugler må ha hatt en felles stamfar. Huxley var en sterk forkjemper for evolusjonsteorien, og så fossilene som en link. Om dinosauren Compsognathus skrev han:

«Det er umulig å se på formen til denne ukjente reptilen og tvile på at den hoppet eller gikk, i en oppreist posisjon, på samme måte som en fugl».

(Saken fortsetter under)

Compsognathus var en liten rovdinosaur med fugleaktige trekk. Tegning: Thomas Henry Huxley, gjengitt av Othniel Marsh

– En danske ødela

– Huxley var den første som virkelig trakk parallellen mellom fugler og dinosaurer, sier Jørn Hurum til forskning.no.

Hurum er paleontolog ved Naurhistorisk museum og ekspert på mesozoikum - dinosaurenes tidsalder. Han forteller at ideen ble kastet frem og tilbake.

– Så kommer en danske og ødelegger alt på 1900-tallet.

Gerhard Heilmann skrev boka The Origin of Birds i 1927, der han argumenterer imot Huxleys teori. Ballen ble lagt død, lenge.

– Det er først på slutten av 90-tallet, og fremover, at det har endra seg. Nå er den dominerende teorien at dinosaurene er forfedrene til fuglene. Det er så godt som bevist, med det materialet vi har.

Faktisk så kan man godt si at fugler er dinosaurer.

Les også: Dette er en 100 millioner år gammel dinosaur-lus

(Saken fortsetter under)

En tidlig tegning av en spretten liten dinosaur. Kunstneren Charles Knight har her tegnet Ornitholestes som fanger en urfugl. I dag tror forskere at også Ornitholestes hadde fjær over nesten hele kroppen. Tegning: Charles Knight

Brakte dinosaurene til liv

Dinosaurer ble i starten tegnet som øgle-monstre som kravlet på bakken, med trekk fra krokodiller, som stutte og firbeinte, eller stående som en kenguru. De mange oppdagelsene på slutten av 1800-tallet gjorde det klart at dinosaurene kom i mange former, som enorme firbeinte langhalser, pansrede og kompakte planteetere og rovdyr som gikk på bakbeina.

Fremdeles ble de ofte tegnet som stive og klumpete øgler. Men én kunstner brøt virkelig med den fremstillingen. Med sin blyant og pensel brakte han dinosaurene til liv. Charles Knight tegnet dinosaurer som var dynamiske, livaktige og lette på foten. Med det brøt han med den vanlige oppfatningen. Han påvirket også andre tegnere fra tiden.

– Charles Knight, fremstiller veldig aktive dinosaurer i forhold til alle andre, han er revolusjonerende når det gjelder det, sier Hurum.

(Saken fortsetter under)

Charles Knight sitt maleri av en hoppende Dryptosaurus, har blitt kjent som det første bildet som viser aktive tobeinte rovdinosaurer. Til tross for størrelsen, så Knight for seg at disse dyrene som smidige og lette på foten. Bildet kan sammenlignes med Copes tidlige tegning av den samme arten. Maleri: Charles Knight

Kravlende reptiler

Ikke alle var enige med Knight og et par andre forskere i at dinosaurene var smidige jegere og atletiske planteetere. Oliver Hay, mente at det å fremstille dinosaurer som beveger seg og oppfører seg som pattedyr var «misbruk av anatomisk fakta».

Han mente for eksempel at langhalser kravlet seg fremover som en krokodille, mer enn de gikk. Under ser vi den tenkte posituren gjengitt av maleren Heinrich Harder.

(Saken fortsetter under)

Oliver Hay mente at langhalser måtte ha beveget seg på denne måten. Maleri: Heinrich Harder

Harder var en talentfull kunstner og laget også andre bilder av dinosaurer, for eksempel denne oppdaterte representasjonen av Iguanodoner fra 1916: Årvåkne, stående på to bein og med halen løftet.

(Saken fortsetter under)

Iguanodoner var kraftige planteetere som kunne stå både på alle fire og på to bein. Maleri: Heinrich Harder

«Harmløs og idiotisk»

Senere på 1900-tallet ble dinosaurenes anatomi bedre kjent, men mye var fremdeles åpent for tolkning.

Det dominerende synet ble at dinosaurer var trege og tykke beist. Man trodde at de var kaldblodige, og dermed oppførte seg som andre reptiler. De ble ofte malt i eller rett ved vann, passive og stillestående. Tanker om slektskapet mellom rovdinosaurer og fugler ble glemt.

– De ble fremstilt som trege dyr som levde i sumper i tropene. Man trodde de delvis måtte leve i vann fordi de var så store at de ikke de kunne holde seg oppe med beina sine, sier Jørn Hurum.