Er Lottomillionærer som andre millionærer?

Hvordan oppfører nordmenn seg når de vinner millionbeløp?

En undersøkelse gjennomført i 2015 kan fortelle oss litt om vanene til de nybakte millionærene.

1: 69% av millionvinnerne deler premien sin med andre. De som drar mest fordel av dette er barna, som 71% av de som har delt, har gitt til.
2: 98,3% av millionvinnerne fortsetter å spille etter at de har vunnet. Det er Lotto som er det mest populære spillet blant millionvinnerne, som 97,1% prosent spiller jevnlig.

3: Kun 6,1% av millionvinnerne har sagt opp jobben etter at de vant, de øvrige 93,8% har enten fortsatt i samme stilling, startet eget firma, trappet ned eller byttet jobb.

4: 24,8% av de som vant feiret med noe “leskende”, mens 35,8% ikke feiret i det hele tatt.

5: 86,8% av millionvinnerne sier at de ikke har tillagt seg noen nye vaner eller foretatt livsstilsendringer siden de vant.

6: Du ser kanskje for deg at du vil bruke en millionpremie på alt mulig rart, men Norsk Tippings millionvinnere bruker faktisk oftest premien sin til å betale ned på lån. 57,8% av vinnerne bruker av premien på å betale ned på lån. Men vinnerne er også glad i bil – 52,3% har kjøpt ny bil.

7: Volkswagen er Norges mest kjøpte bil, og også den bilen millionvinnerne foretrekker.

8: Millionvinnerne reiser like mye på charterferie som resten av befolkningen. 40% av de spurte har valgt denne typen ferie, noe som er på samme nivå som folk flest.

9: Cruise mer populært blant millionvinnerne: 12,4% av millionvinnerne har valgt denne ferieformen, og det mer en gjennomsnittet blant resten av befolkningen

10: 81,6% av millionvinnerne sier de har brukt millionpremien til å oppfylle en drøm de har hatt. Det er drømmebilen, drømmehuset og drømmeferien som oftest går i oppfyllelse.

Artikkelen er basert på svar fra 422 av de 4.406 spillerne som vant millionpremier hos Norsk Tipping i perioden 2004 – 2015. Feilmargin: +/- 4,5%.

Får vi en ny norsk storvinner i kveld?

Spill Vikinglotto før onsdag kl18.

Redaksjonen i ABC Nyheter har ikke vært involvert i produksjonen av dette innholdet. Se våre retningslinjer for annonsørinnhold.