Forskere har funnet 10 000 år gamle skandinaviske gener i ur-tyggis

Denne lille klumpen ble tygget på av noen i dagens Sør-Sverige for 10 000 år siden. Den består av harpiks fra bjørk. Foto: Natalija Kashuba/Stockholm University

Disse små klumpene med harpiks ble tygget på av folk som levde i dagens Sverige for nesten 10 000 år siden. Men hvem var disse menneskene?

Hvem var det som flyttet inn i og bodde i Skandinavia i perioden etter at isen begynte å trekke seg tilbake for mer enn 11 500 år siden?

Nå har DNA-teknikker blitt gode og tilgjengelige nok til å trekke ut arvemateriale fra levninger etter mennesker som levde for mange tusen år siden, og nå har forskere klart å trekke ut DNA fra bjørkeharpiks.

Harpiks er et seigt materiale som utvinnes ved å varme opp bjørkebark, og som blant annet ble brukt som lim til steinverktøy og våpen. Men den kan også tygges som tyggegummi.

– Vi fant over hundre av disse harpiksklumpene, forteller Per Persson til forskning.no. Han er arkeolog og forsker ved Kulturhistorisk museum i Oslo, og har ledet harpiks-prosjektet sammen med arkeologer og genetikere i Norge og Sverige.

Utgravninger av funnstedet på 1990-tallet. Først nå har det blitt mulig å undersøke disse tyggegummiene. Foto: Per Persson/Stockholm university

Persson var også med på utgravningene der harpiksen ble funnet, i Huseby Klev i vest-Sverige.

– De knadde den varme harpiksen med hendene, men den kan også tygges, sier Persson.

Noen av disse klumpene hadde tannmerker i seg, som betyr at de har vært tygd på. Basert på tannmerkene, anslår forskerne at tyggerne var mellom fem og atten år gamle.

Dermed var det også en mulighet for at noe av spyttet eller arvematerialet fra disse menneskene kunne ha blitt lagret i harpiksen.

Og forskerne fant biter av menneske-DNA i flere klumper med harpiks. Etter å ha analysert resultatene, mener forskerne å ha funnet den genetiske profilen til tre forskjellige mennesker som levde for nesten 10 000 år siden.

Karbondateringen viser at harpiksen er rundt 9880-9540 år gamle.

Les også:

Men hvem var disse menneskene?

Teoriene om befolkningen av Skandinavia går ut på at det først kom jegere og sankere fra Vest-Europa for over 11 000 år siden, som reiste opp langs kysten av Norge. Rundt tusen år senere kom det også folk fra nordøst, gjennom dagens Nord-Russland og Finland.

Disse gruppene kan ha møttes og blandet seg i Skandinavia. Det er få levninger etter mennesker som kan DNA-testes, men det har vært mulig på noen levninger som har blitt funnet i dagens Sverige og Norge.

Disse representerer en egen genetisk gruppe, kalt skandinaviske jegere og sankere, som er en genetisk kombinasjon av vestlige og østlige jegere og sankere fra denne tiden.

– Mennesker som disse finnes ikke lenger i dag. Deler av DNA-et deres finnes fortsatt hos mennesker som lever i dag, men det er ingen som har den samme sammensetningen, sier Persson.

Det viser seg at de nyoppdagede genene fra harpiksen passer godt sammen med de andre, såkalte skandinaviske jegerne og sankerne. Resultatene tyder på at de har litt mer til felles med de vestlige genene, men ikke betydelig, ifølge forskningen, som er publisert i tiddskriftet Communications Biology.

Men det er ikke bare genene som viser at folk fra flere forskjellige steder endte opp i Skandinavia.

Verktøy

Steinverktøy har blitt laget med flere forskjellige teknikker, som arkeologene antar at forskjellige folkegrupper har tatt med seg og kanskje lært bort etterhvert som de har beveget seg rundt.

I Skandinavia finnes det eksempler på forskjellige typer teknikker. Noen kan spores østover, mens andre kommer fra sør.

Restene etter verktøyproduksjonen som ble identifisert på denne arkeologiske utgravningen i Sverige, tyder på at de brukte teknikker som kom fra øst. Hege Damlien ved Universitet i Oslo har vært med på å analysere disse restene.

Men forskerne understreker at disse forskjellige teknikkene finnes i nærheten av hverandre, og at kunnskapen folkene hadde ikke trenger å henge sammen med hva slags genetikk de hadde.

Les også:

Flere harpiksklumper kan holde på DNA

Persson forteller at disse harpiksklumpene ikke er et spesielt vanlig funn på arkeologiske funnsteder fra denne perioden, men at det heller ikke har vært så mye interesse for dem.

– Jeg har aldri funnet noen av disse i Norge, sier Persson.

Persson og de andre forskerne bak den nye artikkelen har altså vist at det går an å trekke ut gammelt DNA fra harpiks, noe som betyr en ny kilde til kunnskap om hvem som for eksempel levde i Skandinavia for nesten 10 000 år siden.

– Til nå har den vanligste kilden til DNA vært menneskeben, men det finner man ikke i alle områder.

Bare noen få forskjellige personer fra denne perioden i skandinavisk historie har blitt DNA-testet til nå - blant annet fra Søgne i Sør-Norge, Steigen i Nordland og fra Sør-Sverige.

– Vi får se om det dukker opp mer harpiks som kan testes i framtiden.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Forskning.no

03:22 Chiles president ber om unnskyldning etter voldelige protester02:55 Beboere evakuert etter melding om brann i Sarpsborg02:46 Ambassadør hevder Trump krevde gransking mot militær støtte02:41 Skrik og krangling i Oslo var frieri02:05 30.000 arbeidsplasser blir borte fra varehandelen01:52 Nye anklager mot Lori Loughlin i collegeskandalen01:39 Opposisjonen i Bolivia oppfordrer til generalstreik01:17 Tyrkia starter ikke en ny offensiv i Nord-Syria00:36 Esper: Tyrkia kan ha begått krigsforbrytelser00:24 Mindre kreft blant innvandrere23:58 Boeing erstatter toppsjef etter vedvarende flykrise23:43 Kroos ordnet etterlengtet Real Madrid-seier23:37 Tottenham-show gir sjefen arbeidsro23:32 Glohet Sterling straffet Atalanta tross åpningssmell23:26 Den kinesiske regjeringen planlegger å erstatte Hongkongs leder23:08 25 år gammel kvinne nekter straffskyld etter ambulansedrama23:06 Kroos ordnet etterlengtet Real Madrid-seier23:04 Glohet Sterling straffet Atalanta tross åpningssmell23:02 Dybala-dobbel reddet Juventus fra pinlig tap23:01 Tottenham-show gir sjefen arbeidsro22:57 TV 2: MDG får tre byråder i Oslo22:41 Tusk anbefaler EU-landene å godta britenes ønske om brexit-utsettelse22:27 Aftenbladet: Indiske investorer vil kjøpe aksjer i Viking22:04 Eriksen Søreide: Norge har ikke forpliktelse for Syria-barna21:26 Markedet mettes – norske F-16 kan gå på billigsalg20:27 Først seier, så tap for Boris Johnson da Parlamentet stemte over brexitavtalen19:59 Ap, MDG, Venstre og KrF er enige om å danne byråd i Bergen19:51 Ulf Leirstein forbereder seg på et liv etter politikken19:36 Putin og Erdogan enige om Syria-avtale19:06 Mann knivdrept i garasje i Drammen19:02 PST undersøker trusselbrev sendt ut før ambulansekapringen i Oslo18:59 – Ingen avklaring for Frode Berg før november18:40 – Byrådet viser en fiendtlighet mot dem som er avhengige av bil18:38 Brækhus skrev avtale med Hearns selskap – nærmer seg ny storkamp18:06 Kraftig høststorm i Trøndelag - mann tatt av bølge i Lofoten17:52 Trump sammenligner riksrettsprosess med lynsjing17:15 Ukrainsk journalist dømt til 15 år i fengsel av separatister17:13 Fotballtopp vil ha hjernerystelse-bytter etter demensalarm16:41 Advarer: – Farlige IS-krigere kan rømme hjem16:04 Boeings Max-krise blir verre og verre14:22 Dødstallene stiger i Chile13:51 Palestinsk domstol blokkerer kritiske nettsteder13:50 Diplomat vitner i riksrettsprosessen mot Trump13:02 Venstre-prosessen «en oppskrift på langvarig støy»13:01 Assad: Erdogan er «en tyv»12:51 Mann kapret ambulanse – uskadeliggjort av politiet12:46 Person til sykehus etter minibussulykke i Bergen12:38 Riksrevisjonen: Domstolene bruker for lang tid12:37 Putin og Erdogan i viktige Syria-samtaler12:34 Batteribrann avgir farlig gass i Hordaland12:13 Mann tiltalt for drapsforsøk på legesenter12:07 Redaktøren i Aust-Agder Blad går av etter kritikk12:06 Tidslinje for den nye brexitavtalen11:41 Politiker overrasket alle: – Jeg er gravid11:40 Advokat: – Berg kjent med avtalerykter11:14 Sun Heidi Sæbø konstituert som Morgenbladet-redaktør10:52 Lover at Oslo skal bli utslippsfri innen 203010:40 Granåsen får 180 millioner til ski-VM 202510:27 Guaidó ber Russland og Kina om hjelp10:12 Mor (62) og datter (29) omkom i trafikkulykke i Volda: Frigir navnene10:00 Nytt funn: Deltok i angrepet på Pearl Harbor i 194109:57 Indiske myndigheter reagerer sterkt på skoleeksperiment09:03 Knepen seier for Trudeau i Canada09:02 Gatekjøkken i Oslo angrepet for tredje gang08:52 Isbryter går for egen maskin etter mayday-melding08:47 Zidane irritert over rykter om at han kan få sparken08:46 Carragher sier unnskyld til Evra – åtte år etter Suárez' rasistiske hets08:02 Kjetil Jansrud vil sette «uslåelig» rekord i mesterskapsfri sesong07:52 Kirkerådet lager etisk regelverk for flyreiser07:40 Nord-Irland legaliserer abort07:39 Baksetevarsel kan bli standard etter hundrevis av dødsfall i USA07:39 Regjeringen vil bruke klima-«smutthull»: – Veldig uklokt07:34 Politimann skadd av skytevåpen under oppdrag i Trondheim07:24 Naruhito kronet i en noe nedtonet seremoni07:22 Flere borgerlige varaordførere i Sp-styrte kommuner05:50 Dette skjer i dag05:36 Anklager om fusk etter valget i Bolivia05:30 Dette skjedde i natt05:30 Afrikanske migranter sier de ville reist til Europa selv om de visste om farene05:27 Trondheim fengsel kritiseres for behandling av forvaringsdømte04:43 Prognose: Justin Trudeau kan danne regjering04:34 Mann pågrepet etter skuddløsning i Oslo sentrum03:36 Nasa vil sende utlendinger til månen også03:20 Bolivias president nær ved å vinne valget02:58 Høyre og MDG samarbeider i bydeler i Oslo02:50 Norske styrker fortsetter i Irak02:02 Pompeo: Trump er forberedt på å gripe inn når amerikanske interesser er truet01:15 Venstre-lederen: Jeg er best for partiet videre01:09 Studie: Klimaendringer gjør El Niño sterkere00:23 Israel og Jordan ber Trump beholde soldater i Syria23:26 Uroen fortsetter i Chile – nytt portforbud innført22:45 FN advarer om dramatisk befolkningsnedgang i Sørøst-Europa22:04 Enighet om byrådsplattformen i Oslo21:52 De kjempet dyrenes kamp for 160 år siden21:49 Mattilsynet: 11.400 kilo kjøtt stoppet på grensen21:36 Hegerberg nominert til Ballon d'Or21:29 Facebook: – Står overfor stadig mer sofistikerte angrep21:09 Bare én brannmann brukte bilbelte i ulykken i Kvinesdal21:05 Gulljagende Bodø/Glimt snublet hjemme mot Mjøndalen20:31 Her er de mest urolige flyturene