Meny

Forskere har funnet 10 000 år gamle skandinaviske gener i ur-tyggis

Denne lille klumpen ble tygget på av noen i dagens Sør-Sverige for 10 000 år siden. Den består av harpiks fra bjørk. Foto: Natalija Kashuba/Stockholm University

Disse små klumpene med harpiks ble tygget på av folk som levde i dagens Sverige for nesten 10 000 år siden. Men hvem var disse menneskene?

Hvem var det som flyttet inn i og bodde i Skandinavia i perioden etter at isen begynte å trekke seg tilbake for mer enn 11 500 år siden?

Nå har DNA-teknikker blitt gode og tilgjengelige nok til å trekke ut arvemateriale fra levninger etter mennesker som levde for mange tusen år siden, og nå har forskere klart å trekke ut DNA fra bjørkeharpiks.

Harpiks er et seigt materiale som utvinnes ved å varme opp bjørkebark, og som blant annet ble brukt som lim til steinverktøy og våpen. Men den kan også tygges som tyggegummi.

– Vi fant over hundre av disse harpiksklumpene, forteller Per Persson til forskning.no. Han er arkeolog og forsker ved Kulturhistorisk museum i Oslo, og har ledet harpiks-prosjektet sammen med arkeologer og genetikere i Norge og Sverige.

Utgravninger av funnstedet på 1990-tallet. Først nå har det blitt mulig å undersøke disse tyggegummiene. Foto: Per Persson/Stockholm university

Persson var også med på utgravningene der harpiksen ble funnet, i Huseby Klev i vest-Sverige.

– De knadde den varme harpiksen med hendene, men den kan også tygges, sier Persson.

Noen av disse klumpene hadde tannmerker i seg, som betyr at de har vært tygd på. Basert på tannmerkene, anslår forskerne at tyggerne var mellom fem og atten år gamle.

Dermed var det også en mulighet for at noe av spyttet eller arvematerialet fra disse menneskene kunne ha blitt lagret i harpiksen.

Og forskerne fant biter av menneske-DNA i flere klumper med harpiks. Etter å ha analysert resultatene, mener forskerne å ha funnet den genetiske profilen til tre forskjellige mennesker som levde for nesten 10 000 år siden.

Karbondateringen viser at harpiksen er rundt 9880-9540 år gamle.

Les også:

Men hvem var disse menneskene?

Teoriene om befolkningen av Skandinavia går ut på at det først kom jegere og sankere fra Vest-Europa for over 11 000 år siden, som reiste opp langs kysten av Norge. Rundt tusen år senere kom det også folk fra nordøst, gjennom dagens Nord-Russland og Finland.

Disse gruppene kan ha møttes og blandet seg i Skandinavia. Det er få levninger etter mennesker som kan DNA-testes, men det har vært mulig på noen levninger som har blitt funnet i dagens Sverige og Norge.

Disse representerer en egen genetisk gruppe, kalt skandinaviske jegere og sankere, som er en genetisk kombinasjon av vestlige og østlige jegere og sankere fra denne tiden.

– Mennesker som disse finnes ikke lenger i dag. Deler av DNA-et deres finnes fortsatt hos mennesker som lever i dag, men det er ingen som har den samme sammensetningen, sier Persson.

Det viser seg at de nyoppdagede genene fra harpiksen passer godt sammen med de andre, såkalte skandinaviske jegerne og sankerne. Resultatene tyder på at de har litt mer til felles med de vestlige genene, men ikke betydelig, ifølge forskningen, som er publisert i tiddskriftet Communications Biology.

Men det er ikke bare genene som viser at folk fra flere forskjellige steder endte opp i Skandinavia.

Verktøy

Steinverktøy har blitt laget med flere forskjellige teknikker, som arkeologene antar at forskjellige folkegrupper har tatt med seg og kanskje lært bort etterhvert som de har beveget seg rundt.

I Skandinavia finnes det eksempler på forskjellige typer teknikker. Noen kan spores østover, mens andre kommer fra sør.

Restene etter verktøyproduksjonen som ble identifisert på denne arkeologiske utgravningen i Sverige, tyder på at de brukte teknikker som kom fra øst. Hege Damlien ved Universitet i Oslo har vært med på å analysere disse restene.

Men forskerne understreker at disse forskjellige teknikkene finnes i nærheten av hverandre, og at kunnskapen folkene hadde ikke trenger å henge sammen med hva slags genetikk de hadde.

Les også:

Flere harpiksklumper kan holde på DNA

Persson forteller at disse harpiksklumpene ikke er et spesielt vanlig funn på arkeologiske funnsteder fra denne perioden, men at det heller ikke har vært så mye interesse for dem.

– Jeg har aldri funnet noen av disse i Norge, sier Persson.

Persson og de andre forskerne bak den nye artikkelen har altså vist at det går an å trekke ut gammelt DNA fra harpiks, noe som betyr en ny kilde til kunnskap om hvem som for eksempel levde i Skandinavia for nesten 10 000 år siden.

– Til nå har den vanligste kilden til DNA vært menneskeben, men det finner man ikke i alle områder.

Bare noen få forskjellige personer fra denne perioden i skandinavisk historie har blitt DNA-testet til nå - blant annet fra Søgne i Sør-Norge, Steigen i Nordland og fra Sør-Sverige.

– Vi får se om det dukker opp mer harpiks som kan testes i framtiden.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Forskning.no

11:20 Vedvarende hetebølge i Europa11:18 Thorsnes ble inspirert av England11:15 Bilde av druknede flyktninger vekker sterke følelser i USA10:21 Brasils president trekker omstridt våpenlov10:13 NATO sikter mot verdensrommet10:12 REC Solar permitterer minst 100 ansatte09:41 45-åring innrømmer drap på tysk politiker09:41 Reddet stortingssalens opprinnelige riksvåpen fra søpla09:23 Hyrer inn jurister for å vurdere Carlsens stunt09:10 Kritisk for bussjåfør etter utforkjøring08:59 Flere kvinner enn menn får reseptbelagte legemidler08:58 Franske seertall: Kvinneandelen lavere enn i mennenes VM08:54 Solberg oppsummerer halvår i strid motvind08:44 Migrantbarn flyttet tilbake til skandalemottak08:40 – Bussjåføren tar veldig stor risiko på andres vegne08:39 Kraftig jordskjelv rammet Mellom-Amerika08:15 Demonstranter i Hongkong ber om internasjonal støtte08:05 VM-laget scorer også på sosiale medier08:04 Svensk politi etterforsker eksplosjon08:02 Stadig flere misbruker kokain og opioider06:59 Krüger: – Utfordrende når folk forteller deg hva du skal være fornøyd med06:40 Mjelde vil ha rett til å erte klubbvenninnene06:32 Europa mot USA i fotball-VM, harde bud i OL-kampen06:30 Friskmeldt og jobbsugen Erlandsen: – Aldri aktuelt å tenke at dette ikke går bra06:30 Kraftig økning i antall selvmord i USA06:20 Avgått OUS-direktør får ny jobb ved sykehuset06:15 Enighet om ny rød regjering i Danmark06:15 Betenkt over rolleblanding ved utsendelse av utlendinger05:55 Dette skjer i dag05:34 Dette skjedde i natt05:05 Enorm økning i mobbesaker etter lovendring05:03 San Francisco forbyr salg av e-sigaretter05:00 Skjebnedag for studiestedene Nesna og Sandnessjøen04:28 Mueller vitner for justiskomiteen 17. juli04:26 DNB er størst i Norden03:45 Stopper import kjøtt etter funn av falske sertifikater02:43 Omstridte svinebønder leverer ennå kjøtt01:30 Brasils høyesterett løslater ikke Lula01:22 17-åring voldtok søsterens 12 år gamle venninne00:31 Ikke noe kriminelt bak dødsfall i Bergen00:22 Hver sjette uttransportering i fjor avbrutt23:32 Kvinne slått og ranet i Sandnes - to pågrepet23:31 Slik spilles kvartfinalene i fotball-VM23:26 Den europeiske dominansen fortsetter i VM: Italia komfortabelt videre23:20 Tidsfri Sommarøy var PR-stunt fra Innovasjon Norge23:17 Løfter om nesten 1 milliard kroner til palestinerne23:16 Real Madrid bekrefter kvinnesatsing23:13 Fansen samles og markerer Michael Jackson tross overgrepsanklager23:09 Nederland til VM-kvartfinale etter straffedrama22:41 Migrantbarn flyttet fra forferdelige forhold på mottak i Texas22:23 Everton betalte 238 millioner for Barcelona-spiller21:53 «Episk bilde»: Kjempeedderkopp spiser pygmépungrotte i Australia21:44 Palestinerne trekker på skuldrene av Kushner og Trump21:38 Bollestad møter svinenæringen etter Brennpunkt-dokumentar20:42 Høyre nesten halvert i Bergen siden mars20:06 Hjemsøkt av utallige jordskjelv20:01 To skutt utenfor København20:00 Far dømt for trusler, vold og tvangsmating av barn19:37 Sjakkpresidenten: – Dette er krevende19:21 Stoltenberg: – Norge bør gjøre mer19:12 Hauwa (24) drept på jobb for Røde Kors19:07 Overtar Melanias talsperson18:49 Gjensidige anker flomskadekrav til Høyesterett18:48 Khashoggis forlovede ber FN følge opp gransking18:28 Person funnet død i Bergen – politiet etterforsker saken18:06 Nkom: – Bredbåndsleverandører informerer for dårlig om netthastighet17:48 Trump om Iran: – Makt og styrke er det eneste de forstår17:31 Høydebasseng på Askøy tømt og inspisert17:14 IS-topp skal være tatt i Jemen17:13 54-åring døde etter flystyrt i Mandal16:34 USA om krisen i Golfen: – Vi samarbeider med Norge16:23 Politiet varsler ny informasjon om Anne-Elisabeth16:12 Amerikansk gigant kjøper norske Nabobil16:05 Johnson fortsatt taus om husbråk16:02 Norges analytikere om VM-kvartfinalen: – Dette blir jevnt!15:53 Trond Mohn tapte milliarder på valuta15:02 Gulbrandsen skrev under for tyrkisk toppklubb14:47 58-åring dømt for 15 år gammel voldtekt14:40 Tollere fant 164 kilo hasj – årets største tollbeslag i Hedmark13:49 Lampard får tillatelse til forhandle om Chelsea-jobben13:48 FIFA innkaller til ekstraordinært møte om VAR13:31 Dommen som kan gi konsekvenser for resten av landet13:12 Carlsen betaler lisensen for medlemmer i ny sjakklubb13:11 74-åring tiltalt for voldtekt av barnebarn12:49 «Norgesglasset» på NRK P1 legges ned12:46 Dømt for å ikke ha fjernet rasisme fra Facebook-gruppe12:40 – Pønsker på å trekke USA fra avtale fra andre verdenskrig12:15 Her endte ferden for den gjeldstyngede direktøren12:07 Fansen markerer Michael Jackson tross overgrepsanklager12:04 Trekker på skuldrene av USAs fredsplan11:37 Myanmar har kuttet internett for over 1 million mennesker11:23 MDG oppsummerer det politiske halvåret11:10 54-åring døde etter flystyrt i Mandal10:46 – Ser ut til at folk satser på en reprise av fjorårets supersommer10:32 En av tre eldre bor alene10:31 Oljefondet tar våpenprodusent inn i varmen igjen10:22 Skrekkopptak fra norske veier: – Er bare glad for at jeg er her i dag09:55 Ett av fem barn blir slått, kløpet eller lugget i oppveksten09:55 Dommer får kritikk for å ha hjulpet venn i arvesak09:42 Pensjonister har billioner til gode – men det meste av verdiene finnes ikke