Spør psykologen: Jeg har angst for å kjøre på broer, hva kan jeg gjøre?

<p>– Da jeg kom ut av tunnelen ved hengebroen ved Larvik, regnet det noe veldig. Jeg hadde problemer med å holde bilen på broen. Fikk rett og slett panikk, skriver damen som siden har slitt med angst for broer.</p><p>Illustrasjonsfoto: Colourbox.com</p>
– Da jeg kom ut av tunnelen ved hengebroen ved Larvik, regnet det noe veldig. Jeg hadde problemer med å holde bilen på broen. Fikk rett og slett panikk, skriver damen som siden har slitt med angst for broer. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Kvinne i 50-årene sliter med angst for broer etter en vanskelig opplevelse for mange år siden. Hun spør psykolog Danielle Legland om råd.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hei,
For flere år siden kjørte jeg bilen fra Oslo og til hjembyen min. Mannen min slumret ved siden av meg. Det var fint å kjøre. Da jeg kom ut av tunnelen ved hengebroen ved Larvik, regnet det noe veldig. Jeg hadde problemer med å holde bilen på broen. Fikk rett og slett panikk.

Siden da har jeg hatt det når jeg kjører over broer. Også på broen til Strømstad. Dette er jo helt på trynet. Jeg ønsker ikke å ha det slik. Jeg kjører, men har veldig store problemer. Jeg hisser meg opp når jeg nærmer meg broen. Noen sier at jeg skal oppsøke slike plasser. Men jeg vet sannelig ikke jeg, for jeg har hatt det sånn i så mange år at jeg ikke vet om det vil hjelpe med psykolog.

Kvinne, 50-59 år
Send ditt spørsmål til psykologen nå. Helt anonymt

ABC Nyheters psykolog Danielle Legland svarer:

Hei,

Takk for ditt spørsmål.

Danielle Legland er ABC Nyheters psykolog. Foto: Kathleen Buer / ABC Nyheter
Danielle Legland er ABC Nyheters psykolog. Foto: Kathleen Buer / ABC Nyheter

Det hørtes ut som en svært ubehagelig opplevelse å miste kontroll over bilen på en bro, og jeg tror de fleste ville kjent på panikk i din situasjon.

Panikk, eller angst, er fra evolusjonens side til for at vi skal forstå at vi er i livsfare og at vi må agere. Den gangen på broen var det således lurt å få angst. For at du skulle overleve, forsynte nervesystemet ditt deg med ekstra godt syn, god hørsel, blod i hendene og i beina, og du hadde nok utelukkende oppmerksomhet på oppgaven fremfor deg.

Vi er så fint sydd sammen at nervesystemet lærer raskt hva som er en farlig situasjon, og dermed utstyrer oss på en slik måte at vi skal ønske å unngå dette neste gang vi er i samme situasjon. Dette blir automatiske responser som vi ikke styrer med egen vilje. Vi vet alle at vi ikke skal legge hånda på en varm kokeplate for eksempel, eller at vi ikke ukritisk skal balansere på et rekkverk i høyden.

Les alle svarene i spalten her

Dessverre kan man si, skjer det noen ganger det vi kan kalle feilkoblinger i hjernen. Vi får den samme angstresponsen for situasjoner, ting og dyr som i realiteten er ufarlige. Nervesystemet ditt har lært seg å generalisere opplevelsen du hadde på broa den gangen, slik at hvilken som helst brooverkjørsel vil gi deg samme fryktrespons.

Du skriver at du stadig kjører, og det vil jeg virkelig berømme deg for. Det ville nok vært enklere å la være, så det er modig av deg. Videre skriver du at noen sier du skal oppsøke broer igjen, men at du er usikker på om dette stemmer. Rådet du har fått er et godt råd. I psykologen refereres dette til som eksponering. Det betyr at man utsetter seg for det som gir angstrespons lenge nok, eventuelt ofte nok, til at responsen gradvis avtar.

Dette kan føles ut som en umulig oppgave, da det unektelig gir mye ubehag i starten. Likevel er det en svært effektiv behandlingsform for ulike angstlidelser. I ditt tilfelle ville dette innebære å kjøre over broer, og samtidig forsøke å distrahere deg fra angsten. Dette kan du gjøre ved å fokusere på å ha en rolig pust, ta inn andre sanseinntrykk rundt deg (hvordan ser bilen foran ut, hvordan er været i dag, kjenne etter hvordan bilsetet kjennes ut å sitte i), eller ha en dialog med en annen person samtidig for eksempel. Da blir det mindre plass til angsten, og hjernen lærer seg sakte, men sikkert at situasjonen er så trygg at du faktisk kan gjøre andre ting enn å være livredd.

Du skriver at du har hatt dette så lenge at du ikke vet om det vil hjelpe med en psykolog. Dette er noe du fint kan øve på selv, men for å sikre gode forberedelser, for å få best mulig effekt, ville jeg likevel rådet deg til å ta kontakt med psykolog eller en kognitiv atferdsterapeut som driver med dette.

Mange har gode nettsider hvor du kan få mer informasjon. Hvis du velger å øve deg selv anbefaler jeg deg å lese dette først: Mestring av angst

Jeg ønsker deg lykke til!

ABC Nyheter mottar ingen kontaktinformasjon om du sender inn spørsmål. Vi har heller ingen anledning til å kontakte deg om ditt spørsmål blir besvart i spalten. Dette er for å ta hensyn til ditt personvern.

Her kan du spørre vår psykolog om generelle råd helt anonymt

Dette er ingen erstatning for helsehjelp. Har du behov for medisinsk hjelp, ta kontakt med din fastlege eller ring Mental Helses hjelpetelefon: 116 123

TA KONTAKT
Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden