Meny

Er det greit å gå i shorts på jobb?

– Arbeidsgiver og arbeidstakere bør bruke sunn fornuft

Er dette greit? Foto: Thomas Vermes
Her er ekspertens tips til antrekk på jobb i sommervarmen.

Debatten om hvorvidt shorts er greit på jobb eller ikke har rast i Danmark den siste tiden. Blant de norske ekspertene er ikke svaret på spørsmålet svarthvitt.

– Jeg tenker at forbud er feil vei å gå, og at både arbeidsgiver og arbeidstakere bør bruke sunn fornuft, sier Helene Tronstad Moe, førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Høyskolen Kristiania, til ABC Nyheter.

Det var sjefredaktør i avisa Jyllands-posten Jacob Nybroe, som nylig sendte ut en e-post til de ansatte hvor han skrev at shorts på jobb var strengt forbudt:

E-posten ble sendt etter at noen medarbeidere kom på jobb i shorts på en varm sommerdag:

«Kjære alle,

En delikat sak:
Sommeren er på vei – og dermed også en helt forståelig dragning mot lette gevanter. Men jeg er gammeldags på dette. Vi er på en arbeidsplass – ikke på en campingplass. Av respekt for kilder, kunder og andre eksterne gjester, men også for hverandre, vil jeg be om normal semi-konservatisme i garderobevalget. Det betyr lange benklær for menn (og også for kvinner). Kvinner kan også velge å kle seg i knelange kjoler, men ikke miniskjørt og hotpants.
Jeg avstår fra videre anvisninger om tanktops, helsetrøyer, stroppløshet og definisjonen av knelengder. I stedet håper jeg at dere vil bruke sunn fornuft.
Jeg er sikker på at det vil være delte meninger om dette. Derfor er dette å anse som en formaning fra sjefskontoret.

Beste hilsener, Jacob Nybroe»

– Nødvendigvis ikke en klok beslutning

Shortsforbudet har vekket sterke reaksjoner internt i avisen, men redaktøren står fast på sin beslutning.

– En mente at det er et brudd på menneskerettighetene. At forbudet strider mot den personlige frihet, sier Nybroe til egen avis.

Tronstad Moe synes ikke så alt for mye om shortsforbudet blant de ansatte hos Jyllands-posten.

Helene Tronstad Moe mener forbud mot antrekk på jobb er feil. Foto: Høyskolen Kristiania

– Jeg synes ikke nødvendigvis at et forbud er en klok beslutning her. Samtidig har jeg stor forståelse for at arbeidsgiver ønsker å stille noen krav knyttet til arbeidsantrekk, sier hun.

Tronstad Moe, som også fungerer som Aftenpostens jobbekspert, ramser opp tre hensyn som er fornuftige å vektlegge ved valg av arbeidstøy:

  1. Respekt – antrekket skal signalisere respekt overfor kolleger, kunder, samarbeidspartnere og lignende. Man stiller for eksempel ikke i shorts på Stortingets talerstol.
  2. Nøytralitet – antrekket bør være forenlig med yrkesutøvelsen. Politiske budskap eller gangster rap-antrekk vil bli støy i mange kontekster i arbeidssammenheng.
  3. Bransjekutyme når det kommer til antrekk. Finansbransjen har eksempelvis en litt mer formell stil enn flere kreative og frie yrker.

– Julebordsantrekket bør vanligvis holdes unna kontoret

– Arbeider man på SFO eller som badevakt, kan shorts være ok arbeidsantrekk, men har du arbeidssted i domstolen, har utstrakt kundekontakt eller arbeider internasjonalt, er ikke dette et arbeidsantrekk som bør vurderes. Generelt mener jeg det er greit at vi skiller mellom fritidsklær og arbeidsantrekk. Både julebordsantrekket, singlet og hot pants bør vanligvis holdes unna kontorlandskapet, sier jobbeksperten til ABC Nyheter.

Peter Markovski, kommunikasjonsdirektør i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), forteller at dette er et tema som engasjerer hver sommer, men at organisasjonen ikke har jobbet så mye med temaet.

– Vi regner med at ledere, tillitsvalgte og ansatte finner gode løsninger på dette spørsmålet lokalt på arbeidsplassene, sier han til ABC Nyheter.

Helse og livsstil
Populært