Anett og Jørgen har ekteskapet fullt av klær

Ekteparet Jlalland kan se tilbake på suksessfulle åpninger av merkebutikker for Ganni.
Ekteparet Jlalland kan se tilbake på suksessfulle åpninger av merkebutikker for Ganni. Foto: Ivan Kverme / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

21 år gammel startet Anett sitt eget klesagentur.Så fikk hun samboeren, tidligere fotballproff Jørgen Jalland, med på laget og omsetter i år for 75 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Anett Ringstad Jalland og Jørgen Jalland poserer foran kameraet. De står på linje, med kjoler, bukser og gensere hengende rundt dem på alle kanter. Ringstad tar et steg frem og fotografen bak kameraet reagerer med en gang.

– Du stiller deg alltid i lyset, mens han blir stående i skyggen, bemerker fotografen.

– Story of my life, repliserer Jørgen kontant og smilende.

Vi må ti år tilbake for å starte historien. Anett var 21 år gammel og nyutdannet fra Handelshøyskolen BI. Hun fikk tipset om at det danske klesmerket Ganni ville etablere seg i Norge. Nervøs og usikker, men likevel med god tro på sine salgsegenskaper, dro hun på intervju 22. desember 2007. På nyttårsaften var agenturet hennes. To måneder senere fikk hun sin første kunde. Leiligheten hjemme i Oslo ble fylt med klær fra Ganni.

– Jeg ribbet leiligheten, gjorde den fin og presentabel for kunde- og pressemøter. Det fungerte bra og gjorde at jeg ble godt kjent med alle. De kom hjem til meg, det ble personlig, sier hun til Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jørgen fikk gjennomgå litt det første året.

– Tålmodighet er viktig

Samboeren var tilbake i Norge og Vålerenga etter to år med proffspill i den russiske klubben Rubin Kazan. Rett hjem til en leilighet full av klær, butikksjefer og presse. Men dette var bare starten for Jørgen. En hverdag med garderobekultur og mannfolk skulle etter hvert ta en dramatisk vending, men det kommer vi straks tilbake til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Anett startet arbeidet med å bygge opp Ganni i Norge, med mange telefonsamtaler, mye reising og bruk av et kontaktnettverk hun hadde skaffet seg ved å jobbe ved siden av studiene. Kundeantallet ble doblet for hver sesong de neste årene, til Anett nådde taket hun hadde satt seg på 60 kunder.

– Tålmodighet er viktig. Merket må ikke overselges. Vi hadde mange kunder i starten som ville kjøpe veldig mye, men jeg ville at Ganni skulle bli utsolgt. Det skulle være eksklusivt. Hadde jeg kjørt på og solgt mer av de mest ettertraktede kjolene, ville ikke etterspørselen vært like stor året etter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Du har vært flink til å holde Ganni eksklusivt og holde kundeantallet nede. Det kunne lett vært dobbelt så mange kunder, skryter Jørgen.

Vil dere åpne butikk?

De er i gang med å innrede et nytt showroom i Prinsens gate, noen etasjer over den siste butikken i rekken av seks de har åpnet. Og det er her Jørgen kommer inn i bildet. Ganni solgte bra i Norge og ønsket å åpne en merkebutikk. Spørsmålet fra Danmark var like enkelt som det var vanskelig; «vil dere åpne en butikk, eller skal vi gjøre det selv?».

– Det var da jeg ble lurt inn i dette, sier Jørgen.

Han hadde tidligere sagt til Anett at han ikke kunne skjønne hvordan folk kunne starte opp en butikk. Det var altfor tøft, altfor mye jobb. I tillegg hadde Jørgen andre planer. Før fotballkarrieren blomstret for alvor hadde han tatt en økonomiutdannelse, og ville jobbe innen det. Men selgeren Anett klarte å overtale han. Sammen startet de selskapet Colina Retail og åpnet den første Ganni-butikken i Hegdehaugsveien i Oslo i 2012.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå var de ikke bare kjærester og samboere, de var også blitt businesspartnere med et prosjekt som var helt nytt for dem begge.

– I starten sto vi mye i butikken selv. Jeg husker vi var der begge to lille juleaften og jeg tenkte at vi aldri kunne dra på juleferie igjen. Jeg følte at vi bandt oss helt, at vi aldri kunne være borte fra butikken.

Frykten var ubegrunnet. Halvannet år etterpå, høsten 2014, åpnet de sin neste butikk i Stavanger. Så ble det Sandvika i 2015 og Bergen i 2016. I løpet av de årene rakk de også å gifte seg og få to barn.

– Vi giftet oss i to tusen og….?

– Femten?

– Fjorten?

De ender til slutt på 2014.

Åpnet flere butikker

Butikkåpningene sitter på rams, men bryllupsåret sitter litt lenger inne.

I 2016 fikk de sitt andre barn, en måned etter butikkåpningen i Bergen. I år har de fulgt opp med å åpne butikker i Kristiansand og Prinsens gate i Oslo sentrum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har jobbet lenge med Oslo sentrum. Plutselig dukket det opp et lokale vi kunne tenke oss. Omtrent samtidig ble vi tilbudt et lokale i Kristiansand. Det er ikke så ofte du får en telefon og blir tilbudt det som nærmest er drømmelokalet. Da måtte vi slå til på begge to, sier Jørgen.

Omsetningen til selskapet har gått fra 2,4 millioner kroner i 2012 til 19,7 millioner i fjor. Resultatet før skatt har gått fra 620.000 til 3 millioner. I år ligger de an til et hopp i omsetningen til 35 millioner kroner. Antallet ansatte nærmer seg 40 med alle deltidsansatte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Omsetter for 40 millioner

I tillegg kommer agenturet, som fortsatt er i et enkeltpersonsforetak. Her ligger omsetningen i år an til 40 millioner kroner. I tillegg til Ganni har hun jakkemerket Lempelius i porteføljen, der hun nå har 20 kunder og jobber med å øke antallet noe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I den første butikken bygde jeg mye selv og prøvde å holde kostnadene nede. Vi var usikre på risikoen. Vi har vært forsiktige og prøvd å være fornuftige hele veien. Det er også derfor vi ikke har åpnet i sentrum før nå. Vi ville finne det riktige lokalet, til en fornuftig pris. Hele pakken skulle stemme.

– Blir det flere butikker fremover?

– Nei, nå blir det ikke mange flere. Kanskje én til, sier Anett.

– Vi får se, vi har ikke diskutert det ferdig, er svaret til Jørgen.

– Med tanke på eksklusiviteten vi snakket om, nærmer vi oss et naturlig tak nå. Vi skal ikke ligge overalt, men jeg føler det er rom for noe mer, fortsetter han.

Vi er i ferd med å få et lite innblikk i hvordan diskusjonene foregår mellom ekteparet og jobbpartnerne.

– Nei, nei, nei. Nå må du tenke på profilbyggingen. Vi kan etablere oss på ett eller to steder til. Maks to, sier Anett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi sier det samme, men forstår ikke helt hva den andre sier, repliserer Jørgen.

De sitter overfor hverandre og smiler. Diskusjonen la seg fort denne gangen. De har blitt flinkere til å fordele arbeidsoppgaver og ansvar. Det som faller i mellom blir diskutert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Noen ganger er vi uenige, men vi er flinke til å innse når den andre har rett. Vi blir enige til slutt, sier Jørgen.

– Utfordringen er å legge fra seg jobben. Når vi er på ferie tar det flere dager før vi klarer å slippe taket.

– Men det gir også en fantastisk frihet, sier Anett.

– Vi kan for eksempel ta med barna og jobbe fra hytta i en uke.

Hun snakker med entusiasme i stemmen.

– Skal vi gjøre det snart, eller? Det skjer jo ikke, svarer Jørgen.

Anett blir svar skyldig.

– Jeg liker å si at vi har muligheten.

Hun startet i leiligheten, fikk etter hvert sitt første showroom og nå har hun etablert seks butikker sammen med mannen sin.

– Historien er egentlig ganske fin. Det viktigste er å ikke bli grådig.

Saken er først publisert i Finansavisen.