Gå baklengs ned i vekt

Å gå baklengs kan gi helsemssige fordeler. Illustrasjonsfoto: Krakenimages.com / Shutterstock / NTB
Å gå baklengs kan gi helsemssige fordeler. Illustrasjonsfoto: Krakenimages.com / Shutterstock / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskere har nå funnet helsemessige fordeler ved å gå baklengs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Illustrert Vitenskap har en gruppe forskere fra Sør-Afrika nå funnet at det finnes helsemessige fordeler med å gå baklengs.

Forskerne fant ut at å gå baklengs kan hjelpe mot leddgikt, noe som ifølge Illustrert Vitenskap en av de viktigste årsakene til uførhet og smerter hos personer over 50 år.

Baklengs gange, sammen med fysioterapi, vil også redusere smerte og styrke knærne, ifølge forskerne.

En annen forskergruppe fra Saudi-Arabia delte 106 deltakere inn i to grupper. Den ene gruppen gikk normalt på en tredemølle, mens den andre gikk baklengs i samme intensitet og like lenge.

Etter tolv uker fant forskerne ut at de som gikk baklengs hadde lavere BMI, blodtrykk og betennelsesnivå.

Disse positive effektene skyldes at å gå baklengs stille større krav til kroppens balanse- og beinmuskulatur. Lårmuskulaturen blir også aktivert, noe som gjør at bevegelsen i kneleddet blir mer balansert enn når man går fremover.

Ifølge BBC har en nederlandsk studie funnet ut at å gå baklengs også kan gi deg raskere reaksjonstid. Noen studier viser også at baklengs gange kan positivt påvirke hukommelse og problemløsende ferdigheter, skriver BBC.