Bakterier i svulster gjør at forskere må tenke nytt om kreft

De siste tiårene har forskere kartlagt alle bakteriene som finnes i kroppen vår. Nå prøver flere å finne ut hvilken rolle de spiller når vi får kreft. (Foto: NIH /Tom Schmidt (t.v.) / J.H. Carr, CDC (t.h.), CC BY-NC 2.0)

Hvis de små inntrengerne er med på å gi oss kreft, kan medisiner mot bakteriene bli en del av kreftbehandlingen i fremtiden.

Kreft er noe som oppstår i våre egne celler. Når noe går galt inni dem.

Genene som pleier å holde cellene våre i sjakk, får mutasjoner. Og cellene begynner å dele seg ukontrollert.

Men nye metoder gjør det mulig å undersøke svulstene enda nøyere.

Derfor har forskere begynt å lete etter gener som ikke stammer fra mennesker i det hele tatt.

Det har gitt overraskende resultater.

Forskere har undersøkte genene i 1500 kreftsvulster fra bryst, eggstokk, bukspyttkjertel, hud, skjelett og hjerne. De fant en haug av fremmede gener.

Disse stammet ikke fra mennesker, men fra bakterier.

Flest forskjellige bakterier var det i brystkreft, ifølge studien som er publisert i det

vitenskapelige tidsskriftet Science.

Funnene føyer seg inn i en rekke studier som viser at vi kanskje har undervurdert hvilken rolle bakterier spiller i utviklingen av kreft.

Les også: – Lungekreft er en helvetes sykdom som ikke skåner noen

Kreftforskere må tenke nytt

At det kan finnes bakterier i kreft, er likevel ikke noe nytt.

Det har vi visst i over 100 år, ifølge en av forskerne bak studien, Ravid Straussman, som holder til ved Weizmann Institute of Science i Israel.

Men lenge trodde kreftforskere og leger at de ikke har noe å si. Altså at hvis det er bakterier i en svulst, er det bare fordi de trives der.

De siste årene har derimot forskere begynt å spørre seg om bakterier kan være årsaken til flere typer kreft. Eller i hvert fall spiller en viktig rolle.

Svaret er trolig forskjellig for hjernekreft, tarmkreft eller brystkreft.

− Overraskende

Straussman og kollegaer fant i hvert fall at svulstene fra ulike krefttyper inneholdt forskjellige typer bakterier.

De fikk seg også en overraskelse da de prøvde å finne ut hvor i svulstene de små mikrobene holdt til.

Bakteriene var nemlig inni kreftcellene.

− Dette var veldig overraskende for oss siden noen av disse bakteriene har ikke tradisjonelt sett vært kjent for å leve inni cellene våre, skriver Straussman i en e-post til forskning.no.

Vahid Bemanian forsker på bakterier sin rolle i kreft ved Akershus universitetssykehus. (Foto: Privat)

Bakterien bak magesår gir også magekreft

Det finnes riktignok én krefttype som forskere har visst lenge at blir forårsaket av en bakterie. Nemlig kreft i magesekken.

Før trodde leger og forskere at ingen bakterier kunne overleve i magesekken på grunn av den sterke magesyren. Men forskerne Barry J. Marshall og J. Robin Warren beviste at magesår kom av bakterien Helicobacter pylori.

Den oppdagelsen fikk de Nobelprisen for i 2005.

Og det viser seg at den samme bakterien som gir magesår, også kan gi kreft i magesekken.

Men denne krefttypen er faktisk i ferd med å forsvinne i Norge.

Det skyldes at færre har denne bakterien, uttalte Giske Ursin til forskning.no i 2019.

Friskt brystvev har også bakterier i seg

Det er kanskje også litt overraskende at det ikke er sterilt inni brystvev.

Men flere studier har vist at levende mikroorganismer også finnes i friske bryster.

− Vi mistenker at det normale brystvevet har mer bakterier i seg, sammenlignet med normalt vev fra de andre stedene i kroppen vi undersøkte, skriver Straussman.

Mange av bakteriene i brystkreftsvulstene stammer trolig fra det friske vevet, ifølge forskeren. De undersøkte nemlig også små biter av normalt brystvev.

Der var det flere forskjellig typer bakterier, men ikke i nærheten av så mange som i kreftsvulstene.

Samme bakterie i brystkreft og tarmkreft

En av bakteriene forskerne fant mye av inni celler fra brystkreft fikk Vahid Bemanian, forsker ved Akershus universitetssykehus, til å sperre øynene opp.

Han og kollegaene her i Norge har nemlig forsket på kreft i tykktarmen og endetarmen hos nordmenn.

Og der har de funnet nettopp en av bakteriene som det var mye av i brystkreft. Bakterien heter Fusobacterium nucleatum.

Denne bakterien er kjent å lage tannkjøttbetennelse i munnen.

Undersøkte avføring

I det norske prosjektet undersøkte forskerne avføring og vevsprøver fra rundt 75 personer som hadde fått tarmen sjekket med koloskopi.

Disse hadde enten kreft eller godartede polypper i tarmen. Eller de var friske.

I prøvene til de som hadde kreft var det mer av bakterien som også kan gi tannkjøttbetennelse. Og som altså finnes i brystkreft.

− Våre resultater i norske pasienter er i overensstemmelse med funn fra Europa, Kina, USA og mange andre steder i verden, sier Bemanian.

Men hva har bakterien med kreft å gjøre?