Hjelpetelefon for coronaspørsmål stenges 30. juni

Hjelpetelefonen ble opprettet av Nasjonalforeningen for folkehelsen, Norske Kvinners Sanitetsforening og Landsforeningen for hjerte- og lungesyke sammen i midten av mars, men nå er det straks slutt. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Hjelpetelefonen ble opprettet av Nasjonalforeningen for folkehelsen, Norske Kvinners Sanitetsforening og Landsforeningen for hjerte- og lungesyke sammen i midten av mars, men nå er det straks slutt. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frivillighetens coronalinje, den nasjonale hjelpetelefonen som har avlastet Helsedirektoratet og svart på coronaspørsmål, legges ned 30. juni.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hjelpetelefonen ble opprettet av Nasjonalforeningen for folkehelsen, Norske Kvinners Sanitetsforening og Landsforeningen for hjerte- og lungesyke sammen i midten av mars, men nå er det snart slutt, melder Bergens Tidende.

– Etter hvert som smitten er mer under kontroll og samfunnet åpnes mer, har det blitt færre telefoner. Vi har hatt en avtale med Helsedirektoratet som går ut i slutten av juni. Både de og vi opplever mindre pågang nå, så behovet for et slikt tilbud er mindre, skriver Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, i en SMS til avisen.

Ifølge Gerhardsen har folk ringt om alt fra bekymring for smitte på jobb til reiseråd for hyttetur. Andre har trengt smittevernråd eller noen å prate med. Totalt har det blitt besvart 6.500 henvendelser.

Det er opprettet og utvidet en rekke telefontilbud i Norge i coronaperioden for folk som har spørsmål eller trenger noen å prate med, både nasjonale og lokale tilbud, som en egen telefon for sinne og frustrasjon i Trondheim, samt at mange har brukt faste tjenester som UDs hjelpetelefon, Kirkens SOS og Mental Helse sine telefonlinjer.