Alarmtelefonen har fått nesten 3.000 henvendelser

Margrethe Østerhus, leder for Alarmtelefonen, nødtelefonen for barn og unge i Norge, sier til Dagsavisen at antall henvendelser fra unge, særlig i aldersgruppen 12 til 16 år, nærmest eksploderte da de utvidet med en døgnåpen chattetjeneste 7. april. Illustrasjonsfoto: Ulf Nygaard / NTB scanpix
Margrethe Østerhus, leder for Alarmtelefonen, nødtelefonen for barn og unge i Norge, sier til Dagsavisen at antall henvendelser fra unge, særlig i aldersgruppen 12 til 16 år, nærmest eksploderte da de utvidet med en døgnåpen chattetjeneste 7. april. Illustrasjonsfoto: Ulf Nygaard / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Alarmtelefonen for barn og unge har fått 2.886 henvendelser i perioden 12. mars til 26. april. På bare tre uker gjennomførte de 1.242 chattesamtaler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Margrethe Østerhus, leder for Alarmtelefonen, nødtelefonen for barn og unge i Norge, sier til Dagsavisen at antall henvendelser fra unge, særlig i aldersgruppen 12 til 16 år, nærmest eksploderte da de utvidet med en døgnåpen chattetjeneste 7. april.

– Den yngste som ba om hjelp var bare åtte år. Vi vet at mange unge foretrekker denne måten å kommunisere på fremfor å snakke i telefonen. I tillegg var det viktig at tjenesten skulle gjøres døgnåpen for å sikre barn og unge hjelp på en tid av døgnet da vi vet at ting ofte skjer, sier Østerhus.

Den første natta kom det 50 henvendelser på chatten.

Det er også gjennomført 1.633 telefonsamtale i perioden 12. mars til 26. april.

– Mange ungdommer forteller om et stort savn etter kontaktlæreren sin, sosiallærer, behandler eller fritidskontakten de har tillit til, men som ikke er der for dem nå. Mange kjenner på stor ensomhet og føler seg ikke sett og hørt verken av foreldrene eller andre, sier Østerhus.

Personvernpolicy