Kreftforeningen fikk inn over 20 millioner fra innsamlinger på Facebook

Mange private starter innsamlingsaksjoner på Facebook, og mange velger Kreftforeningen som mottaker. Organisasjonen fikk inn mange millioner i fjor. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Mange private starter innsamlingsaksjoner på Facebook, og mange velger Kreftforeningen som mottaker. Organisasjonen fikk inn mange millioner i fjor. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kreftforeningen var en av de organisasjonene som fikk inn mest fra innsamlinger på Facebook i fjor. De samlet inn 22,1 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mange har utrolig sterke historier som griper veldig og engasjerer, og da blir det veldig mange som støtter. Det har jo blitt veldig mye penger, sier avdelingsleder Ellen Døvle Kalland i Kreftforeningen til Vårt Land.

I all hovedsak har organisasjonen fått penger fra innsamlinger som er startet av privatpersoner. Fjorårets innsamlinger på Facebook utgjør 6 prosent av alle Kreftforeningens innsamlede midler.

Regnskogfondet fikk inn 10,3 millioner kroner på Facebook-innsamlinger i fjor, ifølge Vårt Land. 8,8 millioner kom i forbindelse med regnskogbrannen i Amazonas.

Leger Uten Grenser fikk inn 9,1 millioner kroner via innsamlinger på Facebook i fjor. Tallet for Norges Røde Kors er 3,9 millioner kroner, Redd Barna fikk inn 2,8 millioner kroner, mens Flyktninghjelpen fikk 1,7 millioner kroner i kassa via det sosiale mediet i 2019, ifølge Vårt Land.