Bakteriedama: Hun er livredd for bakterier. Derfor er hun deres største forkjemper

Bakteriene er våre allierte, mener mikrobiolog Jessica Lönn-Stensrud, som nylig ga ut boka Vi må snakke om bakterier, dine viktigste venner. (Foto: Universitetsforlaget)

Jessica Lönn-Stensrud sto med ei nyfødt datter i armene da hun hørte at tre spedbarn hadde dødd i et utbrudd av antibiotika-resistente tarmbakterier på en fødeavdeling i Sverige. Frykten slo henne som en knyttneve i magen. Ti år senere er hun blitt mikroorganismenes edle forsvarer.

– Jeg er liksom blitt bakteriedama, sier Jessica Lönn-Stensrud.

Hun er en av forskerne i Norge som tidlig begynte å studere bakterienes evne til å snakke med hverandre. Mikroorganismer er naturlig nok en av hennes interesser.

Men dette er ikke bakgrunnen for den litt tvilsomme tittelen.

Årsaken er snarere at hun stadig vekk er ute og snakker fint om mikroorganismene som omgir oss. Hun forteller om dem i radio, på TV og ikke minst, i den nye boka Vi må snakke om bakterier, dine viktigste venner.

Lönn-Stensrud er rett og slett blitt mikroorganismenes edle forsvarer.

Men det begynte ikke slik. Det begynte med frykt.

Med ei nyfødt datter i armene, og nyhetene om at tre spedbarn hadde dødd i et utbrudd av antibiotika-resistente tarmbakterier på en fødeavdeling i Sverige.

Kan gå til helvete

– Det slo meg som en knyttneve i magen.

– Antibiotika-resistens er kjempeskummelt.

Hvis bakteriene rundt oss blir motstandsdyktige overfor antibiotika, kan mennesker plutselig dø av små kutt og trivielle infeksjoner. Det kan bli umulig å gjennomføre kreftbehandling og livsviktige operasjoner. Og spedbarna på fødeavdelinga er ikke trygge lenger.

– Det kan gå til helvete.

I normale omstendigheter skulle man tro en slik åpenbaring ville inspirert til en kamp mot bakterier.

Men ikke for Lönn-Stensrud.

Hun har i stedet satt ut for å forsvare mikroorganismene. Hun vil dempe bakterieskrekk og frenetisk bruk av håndsprit.

Er hun blitt sprø?

Krigen mot bakteriene

Lönn-Stensrud vil vel heller argumentere for at de fleste andre har vært litt gale de siste hundre åra.

– Folk har bakteriefrykt. Mikroorganismene er skumle og ekle og skal drepes, alle sammen.

Helt siden forskerne først skjønte at mikroorganismer kunne gjøre oss syke, har menneskeheten ført en krig mot bakteriene. Med alle midler vi har hatt til rådighet, fra klor til antibiotika.

Kampen mot bakteriene har gitt noen spektakulære seiere.

Hygiene og antibiotika har ført til at fødsel er noe mor og barn nesten alltid overlever. Og at en lungebetennelse eller et dypt sår ikke betyr at du svever i livsfare. Moderne våpen mot bakterier har reddet millioner av liv.

Men i de siste åra har noe sakte begynt å gå opp for oss:

Det som først virket som en knusende seier over bakteriene, var trolig bare en liten krusning på slagmarken.

Uskyldige ofre

Bakteriene er i ferd med å lære seg hvordan de skal takle mange av våpnene våre. Dessuten har noe annet skjedd på slagmarken. Noe vi ikke har skjønt før nå:

De samme våpnene som slo ut farlige fiender, tok også knekken på fantasillioner av uskyldige ofre. De drepte myriadene av bakterier og andre mikroorganismer som lever i og på kroppene våre, uten å gjøre skade.

Det kan vise seg å være et stort problem.

For disse knøttene var våre allierte. De har antagelig beskyttet oss, uten at vi har visst om det.

Vårt første forsvar

– Det er mer og mer som tyder på at når vi har våre bakterier rundt oss, er det mindre risiko for at de farlige bakteriene kommer. De er vårt første forsvar, sier Lönn-Stensrud.

Våre samarbeidspartnere koloniserer huden, slimhinnene og tarmen vår, slik at det ikke blir plass til potensielt skadelige nykommere. Men hva skjer da hvis vi teppebomber våre gamle allierte med bakteriedrepende midler, samtidig som vi endrer levemiljøene de trives i?

Når rekkene av allierte bakterier brytes, åpnes rommet for skumlere varianter som lusker i nabolaget.

Paradoksalt nok kan krigen mot bakteriene ende med at vi må kjempe mot enda flere farlige bakterier.

– Jeg tror heller vi må passe på de gode bakteriene som gjør at vi kan spare antibiotika til de tilfellene der vi trenger det, sier Lönn-Stensrud.

Viktige for helsa

Mange forsker mener at bakteriene har mye å si for vår utvikling, for eksempel hvordan immunforsvaret vårt fininnstilles.

Dette handler ikke nødvendigvis om at immunforsvaret skal trenes opp igjennom å bekjempe mange infeksjoner. Heller at møter med et mangfold av bakterier skal lærer kroppen å skille mellom farlig og harmløst.

Les også: Spør en forsker: Blir immunforsvaret sterkere etter sykdom?

I perioden vi har kriget mot bakteriene, ser det ut til å ha vært en klar økning i lidelser som involverer immunsystemet, som astma, allergi og autoimmune sykdommer.

Det finnes tegn på at dramatiske endringer i bakteriesamfunnene i og rundt oss kan ha hatt noe å si i denne utviklinga.

Les mer: Vårt rene helvete

Det er også kommet mange studier som hinter om at bakteriene våre kan spille avgjørende roller for både psykisk og fysisk helse.

Les mer: Ny oppdagelse kan forklare hvordan tarmbakteriene påvirker helsa

Men vårt moderne samfunn endrer forutsetningene for våre små samarbeidspartnere, mener Lönn-Stensrud.

– Kjempeeksperiment

– Vi lever i et kjempeeksperiment. Vi har utviklet oss sammen med bakteriene våre i hundretusener av år. Men nå endres alt: Overflater, ventilasjon og mat. Med det forandres også sammensetningen av bakterier som lever i nærmiljøet vårt.

– Andre bakterier trives i våre omgivelser i dag, og vi aner ikke konsekvensene av det. Vi vet ikke om viktige bakterier forsvinner.

Skal vi overleve i denne verden, må vi slutte å se oss mennesker isolert, og heller begynne å betrakte oss som en uadskillelig del av verden rundt oss, mener Lönn-Stensrud.

Inkluderte den verdenen vi ikke kan se med det blotte øye.

– Det er derfor jeg føler at jeg må fortelle om alle bakteriene som ikke er farlige, de som trolig er veldig viktige for oss.

– Vi må lære å være redde for de riktige tingene.

Les også:

Enkle løsninger på kompliserte problemer

Lönn-Stensrud mener det også er et problem at vi lenge har lett etter enkle sammenhenger i en verden som er ekstremt komplisert. Det fører fort til løsninger som ender i trøbbel.

– Før pøste vi på med antibiotika. Nå skal vi løse alt med å pøse på med probiotika. Men det hjelper trolig lite å si at mennesker med depresjon bare kan spise litt kimchi.

Les mer: Frykter probiotika kan skade

Les mer: Sår tvil om mat med «snille» bakterier er bra for magen

Det er en fare for at helheten glipper når vi prøver å kategorisere bakterier i grupper av snille slemme.

Vanligvis harmløse hudbakterier kan skape betennelse og trøbbel hvis de slår seg til på implantater.

– Og tenk på bakterien H. pylori, sier Lönn-Stensrud.

Da vi oppdaget at denne mikroorganismen er knyttet til magesår og kreft, ville vi knekke den.

– Men det viser seg at H. pylori har utviklet seg med oss, og ulike typer av den kan gi fordeler og ulemper. Studier på colombianere viser at hvis de har en variant som stammer fra Afrika, er de mer beskyttet mot kreft enn om de har en variant som stammer fra Europa.

Mikrobiologen mener vi bare har skrapet litt i overflata på de store sammenhengene mellom oss og bakteriene.

Mange ubesvarte spørsmål

Det er så mange spørsmål vi bør stille, mener Lönn-Stensrud:

I landbruket metter vi markene med kunstgjødsel og plantevernmidler. Det forandrer trolig bakteriesamfunnene i jorda.

– Hva har det å si for plantene og oss?

I butikken kjøper vi økologiske tomater fra Nederland. Men med dem følger kanskje bakterier som vi ikke er kjent med. Er det så bra?

På sykehusene våre har vi tette hus og moderne ventilasjonssystemer. Hva gjør det med bakteriesamfunnene?

– Enkelte eksperimenter har vist at antallet bakterie-arter øker når vi lukker opp vinduene. Men antallet farlige bakterier synker, sier Lönn-Stensrud.

Studier viser at mennesker med depresjon har færre av visse typer bakterier i tarmen. Og at kreftmedisin virker bedre på mennesker som har en viss tarmflora. Men kan vi bare overføre bakterier fra noen andre, og tro at det skal virke?

– Det er ikke så sikkert at mine tarmbakterier ville fungere for deg.

Les også:

Må tørre å si at vi ikke vet

Lönn-Stensrud vil at vi skal tenke over alt dette. Stille oss spørsmålene, selv om det er lenge til vi har gode svar på dem.

Og så vil hun at både forskere og helsepersonell skal tørre å si:

Vi vet ikke.

Lönn-Stensrud er en av dem som vet mye om bakterier. Men hun hjemsøkes stadig av en følelse som har fulgt henne siden hun var barn.

– Jeg er en bitte liten person på en klode i uendeligheten. Der ute er en enorm verden vi ikke vet noe om. Vi ser små glimt, men vi aner egentlig ikke hva de betyr i den store sammenhengen.

– Jeg tror vi må si til oss selv: Vi vet ikke. Vi må bare fortsette å være nysgjerrige.

Artikkelen ble først publisert av forskning.no.

20:26 Lan Marie Berg trues med mistillit etter krass kritikk19:40 Mineraler for 1.000 milliarder funnet på havbunnen ved Svalbard19:33 Rekord-astronaut snart på vei tilbake til jorden19:00 Dramatisk ved Europas yttergrense – løsnet skudd18:54 Voldtok gutt (14) på skole – truet med slåsshanske18:32 Trump-plan lar Israel beholde ulovlige bosetninger18:12 Gruveselskap vil starte omstridt prosjekt ved Førdefjorden før nyttår17:54 Islandsk vulkan viser tegn på snarlig utbrudd17:23 Nordmenn skremt av Wuhan-viruset: – Vi skjønner at folk kan bli nervøse16:27 Meningsmålinger gir håp for Demokratene16:21 USA trapper opp bombing i Afghanistan16:20 Norge og Storbritannia signerte brexitavtale15:47 Stina Nilsson frykter at sesongen er over15:42 Hør lydloggen: – Vi klarer ikke følge dere på radar15:17 Hegerberg ute med alvorlig skade15:07 Nordmenn drakk mindre melk i fjor15:06 Mane spiller ikke mot West Ham14:57 Ny massakre i Burkina Faso – flyktningkrisen vokser14:54 190 trusler om skoleskyting i Norge på to uker14:38 Avislevering blir dyrere med Posten14:36 Eriksen fra Tottenham til Inter14:02 Rundt 50 drept i kamper i Den sentralafrikanske republikk14:01 Israel sender forsterkninger til Jordandalen13:48 Norge sjekker ikke reisende fra Kina for sykdom13:38 The Guardian: Første tilfelle av person til person-smitte i Europa13:27 881 anmeldt for trygdesvindel i 201913:26 Stemmer ikke senatorene for å dømme Trump er det mot bedre vitende12:54 IS-siktet kvinne overført til fengsel12:54 Klæbo går ikke i NM12:47 Slår «kjøttskam»-alarm: En tredel av norsk matjord vil gro igjen12:33 Arten som overlever «alt», har én svakhet12:13 EU varsler strenge 5G-regler12:13 Halvannen million vil hylle Bryant med ny NBA-logo12:12 Solbergs rekordkorte redegjørelse vekker reaksjoner12:11 Solskjær: – Et vanskelig vindu12:10 Røe Isaksen og Nav møter Riksadvokaten og Trygderetten11:25 – Bolton var bekymret over at Trump ga tjenester til autokrater11:24 Nordmann skal lede prestisjekomité i Wada11:23 Her er «nye» Frp på Stortinget10:36 Ap ber Bymiljøetaten snu i Amcar-saken10:35 Eirik Jensen får ikke tilgang til Cappelen-telefoner10:34 Kullforbruket går nå raskt ned i Europa: – Oppløftende10:29 Ingen endring i antall fosterreduksjoner etter ny abortlov10:25 Ny undersøkelse: Færre utsatt for ID-tyveri09:34 Godset-kapteinen på vei til MLS09:23 Lundby får hoppe storbakke i prøve-VM, men ikke i VM09:11 Børsfall fortsetter i Asia09:11 Netanyahu trekker begjæring om immunitet08:55 Per-Willy Amundsen blir Frps nye justispolitiske talsperson08:44 NBA utsetter Lakers-kamp etter Bryant-ulykken08:43 Riiber tilbake i VM-løypene for å jakte på Seefeld-trippelen08:04 Kina fraråder utenlandsreiser07:51 Mann siktet for å ha drept fem av sine egne spedbarn07:28 Frp sier nei til SVs forslag om å legge ned storfylker07:11 – Jorden kan bli helt ugjenkjennelig07:06 Vindturbiner kutter TV-signalet til bygdefolket07:00 VM-debutant Knotten tar med seg mamma til høyden06:36 Telenor tar ut milliardutbytte fra datterselskap i Bangladesh06:30 Far Iversen om Emils form: – Hvile er det tryggeste06:02 Hegnar tar utbytte på 100 millioner i frykt for økt formuesskatt06:00 Dette skjer i dag06:00 Gatebarn i Rwanda: – Når de er ferdige med å kalle deg prostituert, tyv eller uteligger, så kaster de deg i fengsel05:49 Fotballstjerner samles til veldedighetskamp i Australia05:45 Forsvareren: PST-forklaringen til terrorsiktet kvinne nyttig for etterretningen05:36 Dette skjedde i natt05:30 «Løslatt» Frp går imot plan mot knivvold05:20 Hundrevis drept i drastisk opptrapping i Jemen05:00 Nav-utvalg varsler svar om skandalens omfang04:52 Ny fluorgift på EUs miljøgiftliste etter norsk forslag04:19 Nicki Minajs bror dømt til fengsel for voldtekt mot 11-åring04:00 Ni av ti nyutdannede teknologer og realister i jobb innen fem måneder03:28 Jarlsberg-kutt rammer Felleskjøpet03:17 Johnson håper på Huawei-kompromiss02:47 Coronavirus påvist hos mann i Tyskland02:46 Bussjåfører varsler hard kamp for lønnsøkning02:43 USA fraråder amerikanere å reise til Kina02:30 Kina har påvist 1.300 nye smittetilfeller02:29 Veidirektøren vil ha mer vei for pengene01:36 Tidligere belgisk konge innrømmer datter utenfor ekteskapet01:29 Meglerhus dømt til å betale millionerstatning00:18 Frp frigjør seg fra bompengeavtalen00:07 Åtte omkom i storbrann i husbåter i Alabama23:33 Republikanerne under press til å innkalle Bolton som vitne22:46 Tidligere produksjonsassistent brast i gråt flere ganger da hun vitnet mot Weinstein22:11 Nav stanser arbeidstrening hos XXL21:56 Kinesiske turister nektes å reise – også til Norge21:50 Forskere: Slik hørtes en mann ut for 3000 år siden21:49 Trumps forsvarer: Vi lever i riksrettens tid21:17 Solberg: – Alltid like vondt å komme til Auschwitz20:47 Regjering med Ap og Sp er det rødgrønne alternativet flest ønsker seg20:42 Hva skjer om du blir smittet av coronavirus?20:42 Denne uka forlater britene EU – feirer med vennskapsmynt20:08 Pentagon bekrefter flystyrt i Afghanistan20:07 Listhaug blir Frps finanstopp på Stortinget20:05 Alle evakuert etter brann i sykehjem i Rørvik19:30 Pappa vil forsones med Meghan Markle19:23 Spisekonkurranse gikk galt – kvinne døde18:49 Trump vil legge fram Midtøsten-plan tirsdag18:38 Statsadvokat: Null samarbeid fra prins Andrew i Epstein-saken18:20 Svensk skiyndling: – Der og da føltes det som om verden raste