Samfunnet er besatt av kvinnelige kjønnsorganer. Hvorfor er reklame for sexleketøy fortsatt tabu?

Dette er en av annonsene som skal ha blitt avvist av New York Metropolitan Transit Authority (MTA).
Dette er en av annonsene som skal ha blitt avvist av New York Metropolitan Transit Authority (MTA). Foto: Handout / Reuters / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dame Products saksøker selskapet som drifter T-banen i New York for å nekte smakfull reklame for sexleketøy rettet mot kvinner. Merkelig nok var det ingen reaksjoner på lignende markedsføring rettet mot menn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Yomi Adegoke
Journalist og spaltist i The Guardian

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med tanke på samfunnets besettelse med kvinnelige kjønnsorganer – hvordan de bør se ut, hvordan de bør lukte – er det ironisk at de ikke tåler offentlighetens lys.

Det siste forsøket på skjule kvinners kjønnsorganer fra offentligheten kommer fra selskapet som drifter T-banen i New York, Metropolitan Transportation Authority (MTA). De har nylig avvist reklame for sexleketøy fra Dame Products, en startup som fokuserer på kvinners seksuelle helse. Dame saksøker nå MTA.

Selv om MTA hevder at det er en langvarig praksis å avvise reklame for «seksuelt orientert virksomhet», fremstår definisjonen av dette som rimelig glidende.

Flere seksuelt antydende- humoristiske-og-gud-vet-hva-annonser har blitt tillatt, inkludert reklame for kondomer og piller mot ereksjonsproblemer.

Selve eksistensen av kvinnelig seksualitet er fremdeles tabu

Annonsene fra Dame viser ikke kropper eller kvinneansikter forvrengt i nytelse. Produktene som er avbildet er heller ikke eksplisitte. Det er snakk om fargerike, glatte gjenstander som lett kan forveksles med en nymotens skritteller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet hevder de brukte 150.000 dollar (ca. 1,3 millioner norske kroner) på å endre annonsen slik at MTA skulle godkjenne den. De skal også ha samarbeidet med MTA i prosessen og blitt fortalt at det ikke kom til å bli flere innsigelser.

Dette er en av annonsene som skal ha blitt avvist av New York Metropolitan Transit Authority (MTA). Foto: Handout / Reuters / NTB scanpix
Dette er en av annonsene som skal ha blitt avvist av New York Metropolitan Transit Authority (MTA). Foto: Handout / Reuters / NTB scanpix

I mellomtiden fikk Hims, et selskap som selger medikamenter mot ereksjonssvikt, klarsignal for en åpenbar kampanje som inkluderte fallosformede kaktuser med slagord som «hard made easy», som altså nesten ikke brydde seg med insinuasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne inkonsekvensen er ikke overraskende når mannlig seksualitet regnes som et slags folkehelsetema (hvor mange flere studier trenger vi som ser på gjennomsnittlig penisstørrelse?), mens selve eksistensen til kvinnelig seksualitet fremdeles er tabu.

MTA fastholder at dette ikke handler om diskriminering, og påpeker at reklame fra et annet New York-basert sexleketøy-selskap, Unbound, ble avvist i fjor fordi de viste «fallossymboler». (I motsetning til Dame nektet Unbound å endre annonsene.) I 2015 ble Thinx, et selskap som selger undertøy til bruk under menstruasjon, stoppet. Disse annonsene viste en grapefrukt som var kuttet i to slik at den «blødde» og et knust eggeskall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dame Products er altså ikke det første selskapet som refererer til kvinners kjønnsorganer som har blitt nektet å reklamere på T-banen i New York. Og de kommer ikke til å bli det siste.

Tidligere i år ble Lora DiCarlo, som selger sexleketøy rettet mot kvinner, belønnet med en innovasjonspris på Consumer Electronic Show. Kort tid etter ble selskapet fratatt prisen. Bakgrunnen for dette var at arrangørene mente leketøyet var «umoralsk, uanstendig og usømmelig». (Etter protester, fikk prisvinneren likevel beholde prisen.) Det var ikke før i 2017 at annonsører i Storbritannia turte å vise et bind med blod på, i stedet for blå veske som ligner oppvaskmiddel. Det handler ikke bare om kvinners seksualitet og lyster, men om vår anatomi. Punktum. Forsøkene på å sensurere kvinner kropper med dobbeltbetydninger eller å ekskludere dem fullstendig fra offentligheten gjør det tydelig hvor redde vi er for kvinnekroppen.

© Guardian News & Media Limited.