Forskere har funnet donorer med «superbæsj»

Avføringstransplantasjon kan trolig hjelpe mot visse tarmsykdommer.
Avføringstransplantasjon kan trolig hjelpe mot visse tarmsykdommer. Foto: COLORBOX

Ny studie viser at avføringstransplantasjon fra enkelte donorer er langt mer effektiv enn andre.

Forskning på transplantasjon av tarmbakterier har lenge vist lovende resultater. Nå mener forskere at de har funnet ut hvorfor avføring fra enkelte givere gir bedre effekt enn andre.

De kalles «superdonorer».

Et team ved University of Auckland undersøkte resultater fra tidligere studier på avføringstransplantasjoner, altså tilfeller hvor avføring med tilhørende mikrober blir hentet fra en sunn tarm for å justere eller «nullstille» tarmfloraen til mottakeren. De ønsket å forstå hvorfor avføring fra enkelte givere ga bedre suksessrate ved behandling av visse lidelser.

«Superbæsj-donoren» - en usannsynlig helt

Overføring av avføring fra en person til en annen har vist seg å bli et nyttig redskap for pasienter med gjentatte Clostridium difficile-infeksjoner, en tilstand som forårsaker diaré og magesmerter. I tillegg har prosedyren lovende effekter på en rekke andre lidelser. En av disse er den inflammatoriske tarmsykdommen ulcerøs kolitt som knyttes til en ubalanse i tarmsystemets mikrobiom – det vil si sammensetningen av bakterier, virus og sopp som finnes i tarmen.

Studier viser at suksessraten for å behandle Clostridium difficile-infeksjoner er den samme uavhengig av donoravføring, mens for andre lidelser, for eksempel ulcerøs kolitt, var resultatet avhengig av giveren.

I en studie var remisjonsraten - tallet på hvor mange som blir bedre og fortsetter å være det - for ulcerøs kolitt dobbelt så høy blant mottakerne om transplantasjonen inneholdt avføring fra en bestemt donor. Slike resultater har ført til fremveksten av en usannsynlig helt: superbæsj-donoren.

I sine artikler i tidsskriftet Frontiers in Cellular and Infection Microbiology forteller dr. Justin O'Sullivan og kolleger at gjentatte Clostridium difficile-infeksjoner handler om overskudd av en bestemt type bakterier, mens et mer komplisert bilde ligger til grunn for tilstanden ulcerøs kolitt. Det er i sistnevnte tilfelle at O'Sullivan og teamet hans mener å se en «superdonor-effekt».

Gjennom å se nærmere på hva det er som gjør noen til superdonor, er det ifølge O'Sullivan mulig å identifisere hva som ligger bak mottakerens positive utvikling. Etter hvert vil det gjøre det mulig for ekspertene å kun gi pasienten visse bakterier eller kjemikalier for å behandle en tilstand.