Meny

Her er husarbeidet som gir best trening

En real husvask kan gjøre at både svetten pipler og at pulsen øker. Foto: Shutterstock
Tar du klesvasken for hånd eller vasker et tungt tregulv får du virkelig aktivitet, sier professor.

– Hvordan du bruker kroppen utenfor organisert trening har mye å si, sier Beatrix Vereijken, professor ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved NTNU.

Å følge retningslinjene for trening, men ellers sitte stille, er ikke nødvendigvis helsefremmende, mener hun.

Hennes kollega, professor Geir Arild Espnes, er enig.

– De faste treningsøktene vil ikke gjøre opp for stillesittingen.

Han legger til at en som fokuserer for eksempel utelukkende på hjertet kanskje vil være uenig.

– Det er stor mangel på hverdagslige aktiviteter i dag. Hadde vi hatt nok av hverdagslig aktivitet hadde vi ikke trengt å trene ved siden av, sier han.

Les også: Får du nok stillhet?

(Saken fortsetter under)

Snømåking kan være ganske krevende arbeid, men også bra for deg. Foto: Shutterstock

Husarbeid som aktivitet

Både Vereijken og Espnes understreker at all aktivitet er bedre enn ingenting.

Men hva slags type husarbeid er egentlig mest effektivt?

Tips til aktivt husarbeid
  • Vask gulvet energisk, eller ta tak og vegger i samme slengen
  • Ta knebøy hver gang du plukker opp noe, eller tømmer oppvaskmaskinen
  • Stå, ikke sitt, mens du bretter tøy
  • Vask eller rydd annethvert rom oppe og nede eller i hver sin ende av huset så du må gå litt ekstra

– Hagearbeid og snømåking, kanskje? Problemet med snømåking er at det kan komme litt brått på. Med vasking kommer det an på huset og hva slags type vask det er snakk om, svarer Espnes, og utdyper:

Alt som gir aktivitet er positivt. Tar du klesvasken for hånd eller vasker et tungt tregulv får du jo virkelig aktivitet!

Trening kan være mer effektivt for utholdenhet eller styrke, men det alene er ikke nok til å gjøre opp for stillesittingen, mener de.

– Det kan være behagelig å stå å ta oppvasken eller brette tøy, og gjøre noe som ikke krever så mye engasjement. Vi bombarderes med inntrykk hele tiden, så det kan være greit å få tid til å tømme hodet litt også, forteller Espnes.

Les også: Det går faktisk an å rydde for mye

(Saken fortsetter under)

Oppgaver som ikke nødvendigvis krever så mye engasjement kan være nærmest terapeutisk i en stressende hverdag. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

Jo mer du sitter, jo verre blir det

At husarbeid ikke nødvendigvis fungerer som trening, er både Espnes og Vereijken enige i.

Men det er veldig bra for å få bevegelse:

– Kroppen er laget for bevegelse, og stillesitting er dermed dårlig for oss. Organene og vevet må bevege seg, eller så gror det litt fast, på samme måte som at ryggen blir stiv når den ikke blir brukt, sier Vereijken.

Bare fire-fem dager som sengeliggende har betydelig effekt på muskelmassen, mener hun.

– Jo mer du sitter, jo verre blir effekten, sier hun, og legger til:

Det er ikke alle som trenger trening, men alle trenger bevegelse.

Saken er opprinnelig publisert på vi.no

Helse og livsstil
Populært