Meny

Forskere oppdaget ny behandling mot lungebetennelse

Noen ganger kan en betennelse gjøres verre av et spesielt enzym som egentlig skal reparere skadet DNA. Ved å lure dette enzymet til å tro at det allerede har gjort jobben sin, kan forskere forhindre at betennelsen blir kraftigere. Foto: Illustrasjonsbilde: Shutterstock

Et enzym som cellene våre bruker til å reparere skader på eget DNA, kan være nøkkelen til en ny type behandling mot betennelser.

Betennelsessykdommer som KOLS og blodforgiftning er en voksende trussel mot folkehelsa.

Ofte er slike tilstander resultatet av et overaktivt immunforsvar.

Derfor vekker funnet av molekylet TH5487 oppsikt. Molekylet har evne til å avvæpne et protein som viser seg å spille en viktig rolle i betennelsessykdommer.

Molekylet har vist seg å dempe lungebetennelse i mus.

Oppdagelsen er gjort av forskere ved Karolinska Institutet i Stockholm, Stockholms Universitet, University of Texas, samt NTNU og Sintef i Trondheim.

Les også: Studie: 11 millioner barn vil dø av lungebetennelse innen 2030

Startknapp for en overreaksjon

En betennelse er en reaksjon fra immunforsvaret ditt hvor målet er å begrense en skade eller infeksjon. Men for noen kan betennelsen gjøre skade:

Hos de som har mye betennelsessykdom, produserer kroppen mye av signalstoffet ROS. Det er en forkortelse for «reactive oxygen species» og setter i gang betennelser og skader cellenes arvestoff, DNA.

Da kommer enzymet OGG1 på banen. Et enzym er et aktivt protein som fremmer reaksjoner i kroppen vår.

OGG1 har som oppgave å reparere skadet DNA i cellene våre. Denne reparasjonen viser seg å være en slags startknapp for immunrespons i kroppen vår.

Det er denne startknappen som gjør immunsystemet overaktivt for de som har autoimmune sykdommer. Dette er sykdommer hvor immunforsvaret begynner å angripe friske celler.

Slik fungerer molekylet. Det lurer reparasjons-enzymet til å tro at det allerede har funnet DNA. Dermed utløser det ikke en sterkere betennelse. Foto: Illustrasjon: Sintef

Lurer enzymet

I 2013 begynte forskerteamet å jakte på en mulighet for å gjøre enzymet OGG1 mindre aktivt.

– Ideen vår var å søke etter et kjemisk stoff som ville feste seg til reparasjonsproteinet. Dette stoffet skulle brukes til å «avvæpne» proteinet gjennom å lure det: Innbille proteinet at det allerede hadde funnet skadd DNA, og dermed pasifisere det. Med andre ord: frata proteinet evnen til å igangsette overaktiv immunrespons.

– Jeg hadde tidligere jobbet mye med å måle aktiviteten i denne typen enzymer, men med svært arbeidskrevende metoder, forteller Visnes.

– Men gjennom å utvikle en metode som gjorde det mulig å lese av enzymaktiviteten ved hjelp av fluorescens – altså å gjøre reparert DNA selvlysende – kunne vi lese av tusenvis av prøver på bare noen få timer.

Etter å ha sjekket 18 000 mulige stoffer for egenskaper som kunne lure reparasjons-enzymet, satt forskerne igjen med ett stoff som klarte å deaktivere OGG1. Det hadde tatt ett år.

Videreutviklet molekylet i laben

Deretter begynte en møysommelig prosess for å forbedre stoffet, slik at det fikk alle egenskaper som trengs for å virke i en levende celle.

I en periode på to år laget forskerne omtrent tusen små varianter av stoffet. Til sist satt de igjen med den unge og lovende TH5487, som rett og slett fikk navnet sitt fordi det kom etter stoffet som ble laget før, og som heter TH5486.

Dette stoffet viste seg å ha alle de tre viktige egenskapene forskerne søkte:

1. Det hang seg på betennelsesproteinet OGG1 slik at ble passivisert og ikke kan binde til DNA.

2. Det kunne deaktivere OGG1 også i celler som var levende

3. Det var svært stabilt når det ble sprøytet inn i dyr.

Friskere mus i Texas

Gjennombruddet kom da forskere ved University of Texas testet stoffet i mus med alvorlig betennelse i lungene.

TH5487 kunne raskt og effektivt å hindre reparasjons-enzymet i å gjøre jobben sin. Dermed kunne heller ikke immunceller merke den begynnende betennelsen og holdt seg unna lungene.

Lungebetennelsen ble derfor oppsiktsvekkende mye bedre. Forskerteamet tror derfor de har funnet en ny måte å dempe inflammasjon på, som kan brukes i stedet for eller tillegg til eksisterende behandlinger.

– Målet er å lage en medisin som kan virke på mennesker. Veien dit er lang, reglene kompliserte og kostnadene store. Men vi har tro på at vi nå har funnet en brikke som kan få stor betydning i behandling av alt fra autoimmune sykdommer til blodforgiftning, sier Visnes.

Denne artikkelen ble først publisert på forskning.no.

11:13 Titusener marsjerer i Hongkongs gater – vil vise at de er fredelige11:04 Nytt krav skal sikre studenter bedre undervisning10:23 Fem personer til sykehus etter trafikkulykke i Jølster10:20 Støre: – Vi styrer mot en krise09:54 Sekunder unna smell rett foran øynene til Pål: – Fy f... for en idiot09:26 Trønder kåret til årets sykkeltalent09:19 Elden inn i Veireno-saken før ankebehandlingen09:07 Facebooks kryptovaluta bekymrer Datatilsynet08:12 Savnet person i Kristiansand funnet i live08:00 Minst ti sivile drept av veibombe nord i Afghanistan07:41 Widerøe truer med nedleggelse av 37 ruter ved momsøkning07:38 Tre palestinere skal være drept av israelske soldater på Gazastripen06:52 63 drept av selvmordsbombe under bryllup i Kabul06:40 Savnet kvinne i Ålesund har kommet til rette06:26 Dette skjer i dag05:58 Forening mener vedtak om riving av Y-blokka er ugyldig05:32 Dette skjedde i natt05:25 Over 2.000 evakuerte fra ny brann på Gran Canaria05:03 Hans Olav Lahlum ber om å få betale 100.000 mer i skatt04:35 50.000 hjemløse etter brann i Bangladesh04:05 Ni omkom i hotellbrann i Ukraina04:04 – Britene står overfor mangel på mat, drivstoff og medisiner ved brexit03:39 Bompengepartiet starter nytt lokallag etter intern strid02:43 Djokovic ute av Cincinnati-turneringen i semifinalen02:40 Mulig bortføring i Tønsberg var bare lek01:48 Abid Raja kaller bompengestriden unødvendig drama01:46 Flere pågripelser etter at høyrenasjonalister marsjerte i Portland00:58 Fremmede tok farvel med offer for El Paso-massakre00:45 Hund drepte flere sauer i Sandnes00:24 Mann omkom i trafikkulykke i Trøndelag23:57 Durasovic til finale i challengerturnering i Slovenia23:34 Boksing: Srour og Thanderz vant i Ludwigshafen23:23 Golf: Hovland henger med i tetsjiktet, Ventura falt av23:08 Carlsen startet med remis i Sinquefield Cup22:52 Berge og Genk vant stort22:35 Ødegaard med gult kort i uavgjortdrama22:35 Petter Vennerød vant Amandakomiteens ærespris22:14 Amandaprisen: «Ut og stjæle hester» den store vinneren22:02 Kiplesund satte norsk rekord i lengde med 8,1021:42 Norge gratulerer det sudanske folk21:42 Reitan tre slag bak lederen i Tsjekkia21:40 Tre raketter avfyrt fra Gazastripen21:04 Salvini ga etter for press – lot 27 barn gå i land21:00 Déjà vu for City – Tottenham berget av VAR igjen20:48 Dæhli-misser ødela VM-stafetten: – Hadde ikke peiling på hvor jeg var20:39 Mann funnet etter leteaksjon i Steinkjer20:30 Frekk hælflikk fra Hovland sørget for poengdeling i Skien19:51 Rosenborg er ubeseiret på seks kamper19:40 Person raspet med kniv i Oslo sentrum19:22 Elden blir bistandsadvokat for Per Orderud19:19 Ajer og Celtic måtte slite i ligacupen18:57 Haaland vippet ned fra måltoppen tross to fulltreffere18:55 Real Madrid åpnet sesongen med sterk borteseier18:55 Siv Jensen er uønsket i byen av Sarpsborg Frp18:52 Politiet mener Manshaus' forklaring styrker deres teorier18:42 Eiking med etappeseier i Arctic Race18:41 Folket feirer «et nytt Sudan»18:39 Mané-perle frelste Liverpool18:28 Svensk gull i o-VMs kvinnestafett, Norge utenfor pallen18:13 Ny seier, og Arsenal kan ha funnet gull18:01 King åpnet målkontoen i Bournemouth-seier17:58 Naglestad scoret hattrick for Egersund17:57 Tredje strake tap for Florø17:55 Ny seier for Asker17:49 Igjen skryter Donald Trump av størrelsen17:46 Opseth nummer sju i SGP-kvalifisering17:35 Trump: – Håper på fredsavtale med Taliban17:24 Aalesund fortsatte seiersrekken17:24 Aalesund stakk ytterligere ifra etter seier og Sandefjord-poengtap17:22 Mjelde reddet poeng for Sandefjord17:04 LSK vant «hatkampen» mot VIF16:57 Røa seiret hjemme mot Stabæk16:52 Klepp-seier over Avaldsnes16:51 Uavgjort mellom Fart og Lyn16:48 Norsk tredjeplass i Sommer Grand Prix16:43 Jensen: Naturlig med landsstyremøte når avklaring nærmer seg16:33 Manshaus oppsøkte læstadianske menigheter16:33 Nytt tap for Kolbotn16:12 Erna Solberg åpnet tredje etappe av sykkelrittet Arctic Race16:10 Flo avgjorde for Sotra15:59 Ny seier for Levanger15:59 – Gjør at vi selger konkurransefortrinnet til utlandet15:52 LSK slo Vålerenga på hjemmebane15:40 Venstre: Uaktuelt med bompengetiltak som fører til økt trafikk15:18 Bayern henter fransk stortalent15:13 Åpnet internasjonalt møte om handel med truede arter15:00 Al-Noor-moskeen åpnet dørene for pressen14:31 Neymar fortsatt ute av PSG-troppen14:29 Avtale om maktdeling undertegnet i Sudan14:20 Økning i antall harepest-tilfeller13:43 XXL-sjefen bekrefter prisjuks13:09 Skyting over grensa i Kashmir13:00 Per Sandberg om Charterfeber: – Du vinner hver dag der. Bryter barrierer og bygger selvtillit12:46 Vys billettsystem brøt sammen12:35 Person omkom etter fall fra bygning12:22 Syklisten ser på bilen – så bare rister hun på hodet12:10 Forklarte seg om drapsåstedet og ruten til moskeen12:09 Lærere demonstrerer i Hongkong11:44 Rødgrønn frykt for «krig mot byene» i regjeringens bomløsning11:08 Sjefstrateg spår valutasjokk