Meny

D-vitaminmangel: Nei, du blir ikke nødvendigvis slapp og gretten

FÅ NOK SOL: Sol er den beste kilden til det viktige D-vitaminet. Foto: NTB / scanpix
Får du symptomer på D-vitaminmangel, er det allerede alvorlig, ifølge forsker.

(Vi.no): – Jeg registrerer at det er en del spekulativ informasjon om effekter av mangel på vitamin D, men som ikke er dokumentert vitenskapelig, sier forsker på D-vitaminhelse, Magritt Brustad ved Universitetet i Tromsø.

Les også: Derfor legger du på deg etter fylte 50

Tidenes mest populære vitamin, som Brustad kaller det, er helt essensielt for en sunn kropp.

Men når det kommer til D-vitaminmangel, kan tegnene ofte være diffuse.

Symptomer som slapphet, trøtthet, hårtap og depresjon, trenger ikke å ha noe med D-vitaminmangel å gjøre.

– At man er slapp og gretten kan ha mange grunner, mener Brustad, og sier kjente symptomer kommer først når nivåene er svært lave.

– Vitamin D er et næringstoff som ved moderat mangel ikke gir tydelige symptomer. Det vi vet med sikkerhet er at det ved alvorlig mangel går utover beinhelsen og normal muskelstyrke, sier Brustad.

Les også: Slik bør du endre kostholdet i voksen alder

Derfor bør eldre doble inntaket

Man bør få i seg 10 mikrogram vitamin D hver dag, ifølge myndighetenes anbefalinger.

Etter fylte 75 år anbefales det å doble inntaket, på grunn av økt risiko for beinbrudd og fall.

Også hudens evne til å produsere vitaminet reduseres.

– Når man blir eldre blir huden mindre effektiv på å produsere vitaminet, og derfor anbefaler man det dobbelte av dosen hos dem over 75 år, forklarer Brustad.

Les også: - Kosttilskudd til demente bør ikke være fritt tilgjengelig

Overdrevent antall blodprøver

De siste årene har det vært en dramatisk økning i antall bestillinger av vitamin D-sjekk med blodprøve, sier forskeren.

– At slapphet skal være et symptom på vitamin D-mangel har ikke vitenskapelig støtte. For å finne ut om man er i risikosonen, kan man stille seg spørsmål om kosthold.

Dersom man har et lavt inntak av matvarer som inneholder vitamin D, vil det ofte være tilstrekkelig å ta tilskudd for eksempel i form av tran.

– Det er en myte at det skal tilskudd med store doser til. Hvis man tar normale mengder med D-vitamin, så responderer kroppen veldig fort.

Les også: Her er maten som forebygger kreft

Leger vegrer seg for å spørre om alkoholvaner

D-vitamin tilsatt i margarin

Og det er ikke mye som skal til: I tillegg til sol og tran, inneholder også noen typer mat vitamin D.

– Man ser at jo lenger nord man kommer i verden, desto høyere inntak har man av vitamin D, sier Brustad.

Fet fisk, som laks, ørret, makrell og sild, er en viktig kilde. I tillegg til eggeplomme og kantarell, og smør og margarin.

– Helt siden 50-tallet har man tilsatt vitamin D i margarinen, som har vært en suksesshistorie og et strategisk grep mot D-vitaminmangel.

Les også: Det er en grunn til at tilstanden kalles «den stille morder»

Saken er først publisert på Vi.no - ny nettavis for godt voksne

Helse og livsstil
Populært