Meny

Philip Morris med kampanje for røykeslutt: – Det er et forbløffende hykleri

Slik ser den birtiske tabloidavisa Daily Mirror ut mandag. Philip Morris', som blant annet står bak Marlboro-sigaretter, oppfordrer røykere til å stumpe røyken. Ikke alle jubler over stuntet. Foto: Andrew Winning / Reuters / NTB scanpix
Verdens største tobakksselskap Philip Morris har satt sinnene i kok i Storbritannia med en reklamekampanje for røykeslutt.

Kampanjen har fått tittelen «Hold my light» (hold lighteren min) og ble mandag lansert i et firesiders annonsebilag rundt tabloidavisa Daily Mirror.

Philip Morris har også laget en video, som viser en dame som kryper rundt laserstrålene fra et alarmsystem, i kjent «Mission Impossible»-stil, for å komme frem til en hånd hun kan legge lighteren sin i. Hele tiden med støttende kommentarer fra vennene hennes på øret.

Selskapet, som blant annet står bak det kjente sigarettmerket Marlboro, sier selv at kampanjen er et viktig steg på veien for å nå det endelige målet som er å slutte å selge sigaretter, melder BBC.

Kritikerne mener heller dette er et forsøk på å komme seg forbi forbudet mot å reklamere for tobakk i Storbritannia.

Les også: – 3200 færre krefttilfeller årlig om alle stumper røyken

– Kan slutte å lage sigaretter

Organisasjonen Cancer Research UK mener Philip Morris bare er ute etter å promotere sine alternativer til vanlige sigaretter.

Organisasjonen, som viser til at tobakksgiganten fremdeles reklamerer for sigaretter i andre land, kaller stuntet «forbløffende hykleri».

– Den beste måten Philip Morris kan hjelpe folk med å slutte å røyke, er å slutte å lage sigaretter, sier George Butterworth i Cancer Research UK ifølge BBC.

Organisasjonen råder røykere til helt å kutte ut tobakk.

– Røyking er den viktigste forebyggbare årsaken til kreft, og vi råder folk til å holde seg helt borte fra røyking, inkludert e-sigaretter, sier Butterworth videre ifølge The Telegraph.

– Promoterer heller selskapet som er knyttet til Marlboro

Helseorganisasjonen Action on Smoking and Health (Ash) er også kritisk til kampanjen. Leder i Ash, Deborah Arnott, forklarer at Philip Morris fremdeles reklamerer for Marlboro i de landene der det fremdeles er lovlig med tobakksreklame.

– Faktum er at det kan de ikke lenger gjøre i Storbritannia. Vi er et mørkt marked der all reklame, markedsføring og sponsing er forbudt og sigaretter selges i merkeløse pakker.

– Så i stedet promoterer Philip Morris nå selskapsnavnet som er sterkt knyttet til Marlboro, sier Arnott ifølge BBC.

Les også: KrF vil forby røyking på offentlige steder

– Røykerne ville bare gått til konkurrentene

Ideen bak kampanjen er at man med hjelp og støtte fra venner skal klare å la være å røyke i 30 dager.

– Det er flere alternativer enn noen gang tidligere for røykere som vil kutte ut røyken, men ofte er de ikke klar over at alternativene, som e-sigaretter og «heat-not-burn»-sigaretter, er bedre enn å fortsette å røyke, sier administrerende direktør Peter Nixon i Philip Morris ifølge The Telegraph.

På spørsmål fra BBC om hvorfor selskapet ikke bare slutter å lage sigaretter og satser utelukkende på alternative produkter, svarer Nixon at røykerne bare ville velge et konkurrerende produkt.

– Vi vil at selskapet skal bli røykfritt så fort som mulig, og vi vil selge alternativer, men det tar tid, sier han og viser til at sigaretter fremdeles utgjør 87 prosent av selskapets virksomhet.

Les også: – Å stumpe røyken kan redde synet ditt

Helse og livsstil
Populært