Meny

Spør psykologen: Jeg blir tappet for energi. Hva skal jeg gjøre?

Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
Kvinne i 60-årene føler seg sliten etter en natts søvn, og spør psykolog Danielle Legland om råd.

Det virker som om det er omveltninger i hjernen når jeg sover. Jeg sover godt, men når jeg våkner, kjennes det ut som om hjernen har vært i sterk aktivitet. Og jeg føler meg ganske sliten om dagen.

Kvinne 60 +

Psykolog Danielle Legland svarer:

Hei,

Dette hørtes strevsomt ut. Søvnproblemer er utbredt i befolkningen, og studier viser at ca hver tredje voksne person erfarer dette i perioder. Det er faktisk ikke alle som er klar over at de lider av en søvnforstyrrelse, og flere tror at de sover nok uten å egentlig gjøre det. Til tross for at det er såpass vanlig å streve med søvnen, er det fortsatt mye vi ikke vet. Videre er det en del informasjon jeg gjerne skulle hatt om deg for å kunne gi deg et mer treffsikkert svar tilpasset deg. Eksempler på dette er hvor mange timer du faktisk sover, fysisk helsetilstand, om du gjennomgår noe vanskelig i livet ditt akkurat nå, eller om du kjenner deg stresset og aktivert. Da jeg ikke har denne informasjonen blir svaret mitt mer generelt enn du kanskje hadde ønsket deg.

Her kan du sende inn ditt spørsmål. Det er fint om du utdyper.

Danielle Legland er ABC Nyheters nye psykolog. Foto: Kathleen Buer / ABC Nyheter

Når vi sover reduseres tempoet i hjernen. Søvnen deles videre inn i stadium en til fire, avhengig av hvor dypt vi sover. I tillegg kommer REM-søvnen. Det er som regel i denne tilstanden at vi drømmer. Kroppslige funksjoner kan endres under REM-søvn, særlig puls og blodtrykk. Det er den dype søvnen vi er avhengig av å få nok av, og dersom søvnen avbrytes i løpet av natten er det nærliggende å tenke at du ikke får nok dyp søvn, men befinner deg mer i REM-søvn. Søvnen kan avbrytes uten at du merker det, hvis du for eksempel blir for varm eller kald. Dette er også noe som hyppig forekommer ved uoppdaget søvnapné.

Kognitiv atferdsterapi blir ofte brukt til behandling av søvnforstyrrelser, hvor noe av fokuset er på å etablere gode sovevaner. Dersom det er slikt at du våkner i løpet av natten, er et mørkt og temperert soverom gunstig. Et annet råd er å ikke tilbringe tid i sengen utenom når du skal sove. Hvis du er plaget med grubling og bekymring om dagen, vil jeg også anbefale deg å skrive ned tanker eller bekymringer du har i en bok før du legger deg. På den måten kan du «tømme hjernen» på et vis, og la tankene få bli på papiret.

Da det finnes mange ulike årsaker til søvnforstyrrelser er det viktig at du tar opp dette med din fastlege dersom overnevnte råd ikke hjelper. Uten tilstrekkelig søvn påvirkes både fysiske og psykologiske funksjoner, så det er viktig å få en utredning og råd tilpasset deg og din situasjon.

Jeg ønsker deg lykke til, og en god natts søvn.

Les også:

Spør psykologen: Hva kan jeg gjøre for å få bedre selvfølelse?

Spør psykologen: Hvordan får jeg tilbake kontakten med vennene mine etter en kreftsykdom?

Her kan du spørre vår psykolog om generelle råd helt anonymt

Dette er ingen erstatning for helsehjelp. Har du behov for medisinsk hjelp, ta kontakt med din fastlege eller ring Mental Helses hjelpetelefon: 116 123

TA KONTAKT
Helse og livsstil
Populært