Meny

Slik kan du redusere kreftrisikoen:

Her er maten som forebygger kreft

GRØNNSAKER OG FISK: Grønnkål (øverst) og blomkål (til høyre) reduserer risikoen for brystkreft, ifølge en ny studie. Fisk beskytter mot tykk- og endetarmskreft. Foto: Colourbox og Scanpix
Ekstra viktig for eldre å følge disse rådene, sier forsker.

(Vi.no): Ifølge Folkehelseinstituttet økes kreftrisikoen med alderen. Mer enn 85 prosent av krefttilfellene hos kvinner og 90 prosent av tilfellene blant menn skjer etter 50-årsalderen.

- Hva vi spiser og hvilke levevaner vi har, kan bidra til å forebygge kreft. Levevaner spiller også inn når det gjelder utviklingen av kreft og hvordan kreftbehandlingen virker, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel.

Mindre salt og mer grønnsaker

Hvert tredje krefttilfelle kan forhindres ved å ikke røyke og å redusere alkoholinntaket, ha en normal vekt, spise bedre og være i fysisk aktivitet, sier hun.

Generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel. Foto: Agnete Brun / Kreftforeningen

- Der man har mest kunnskap handler det om å spise mindre rødt kjøtt og ferdigbearbeidede kjøttprodukter og salt. Vi vet også at det er kreftforebyggende å spise mye frukt, grønnsaker og bær samt fiber og fullkornsprodukter, sier Ryel.

Overvekt og fedme øker faren for kreft, og matvarer mot kreft har det til felles at de minsker risikoen for nettopp overvekt.

Se listen over matvarer lenger ned i saken!

Fiber og meieriprodukter mot tarmkreft

Det er forsket (og forskes) mye på sammenhengen mellom mat og kreft.

For å kunne si noe om hvilke matvarer som kan beskytte mot kreft, må mange studier peke i samme retning, mener forsker Paula Berstad i Kreftregisteret.

- Slike kunnskapsoppsummeringer, hovedsaklig gjort av World Cancer Research Fund International og International Agency for Research on Cancer, har på det mest nøyaktigste klart å summere grønnsakstyper eller andre matvaregrupper. For eksempel at fiberrike matvarer og melkeprodukter kan beskytte mot tarmkreft, forklarer Berstad.

Les også: Danske forskere mener fett kan motvirke aldring

Viktigere jo eldre man blir

Jo mindre man spiser, jo viktigere er det å spise de matvarene som gir tilstrekkelig av de anbefalte næringsstoffer, sier hun.

- For eksempel den anbefalte daglige mengden grønnsaker og frukt på 500 gram, blir vanskeligere å oppnå for den som spiser lite enn den som spiser mye.

Her er matvarene som forebygger kreft:

1) Grønnsaker, frukt og bær

Ved å spise mye frukt, bær og grønnsaker kan man minske risikoen for en rekke kreftformer: kreft i munnhule og svelg, strupehode, spiserør, magesekk, bukspyttkjertel, lunge, tykk- og endetarm og prostata.

Nylig viste en studie at blomkål, sammen med gulrot og grønnkål, hjelper å redusere risikoen for brystkreft, skriver New York Times. Blomkål har i flere andre studier vist seg å være gunstig med sin evne til å forebygge både bryst,- lever,- mage,- og lungekreft.

Det anbefales å spise minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.

Kilder: Helsedirektoratet , Kreftforeningen og The International Journal of Cancer

Myndighetenes kostholdsråd for å unngå kreft og andre kroniske sykdommer gjelder for alle aldersgrupper, men kan være ekstra viktige for de eldre:

- Eldre har ofte lavere energibehov enn yngre, og er derfor en litt sårbar gruppe, sier Berstad.

Les også: Derfor legger du på deg etter fylte 50

Saken fortsetter under


Blomkål er en sunn grønnsak som inneholder mye antioksidanter. Foto: Scanpix

2) Fullkorn og fiber

Velg kornprodukter med høyt innhold av fiber og fullkorn, og lavt innhold av fett, sukker og salt.

Fiberrik mat bidrar til å unngå overvekt, som er viktig for å unngå helseproblemer og sykdommer.

Kostfiber har mange positive effekter på helsen, og det er spesielt fiber fra kornprodukter som har vist seg å virke forebyggende mot kreft i tykk- og endetarm.

Forskerne tror en mulig årsak til at kostfiber minsker risikoen for kreft, er at det får maten til å gå raskere gjennom tarmen.

Kilder: Helsedirektoratet og Kreftforeningen

GROVT BRØD: Fullkorn, som man finner i blant annet grovt brlød, er kreftforebyggende og kan redusere overvekt. Foto: Scanpix

3) Fisk

Det er forsket lite på fisk og kreft. Noe forskning tyder på at et kosthold med mye fisk beskytter mot tykk- og endetarmskreft, men mer forskning må til for å vite dette sikkert.

Fisk og sjømat har likevel mange gunstige helseeffekter. Fet fisk inneholder blant annet mye flerumettet fett, som omega 3 fettsyrer, og vitamin D.

Det anbefales å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og bruke fisk som pålegg. Minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Rådet tilsvarer totalt 300-450 gram ren fisk i uken.

Kilder: Helsedirektoratet og Kreftforeningen

Saken fortsetter under

Fisk bør være på middagstallerkenen 2-3 ganger i uka, er anbefalingene fra Helsedirektoratet. Foto: Colourbox

4) Meieriprodukter

Ost, melk og andre meieriprodukter er gode kilder til kalsium og proteiner som trengs i et variert kosthold.

Studier har vist at meieriprodukter kan være beskyttende mot tarmkreft.

Kilde: Kreftforeningen

Meieriprodukter som ost, yoghurt og cottage cheese er gode kilder til kalsium. Foto: Colourbox

5) Linser og bønner

Belgfrukt, som bønner, linser og erter er også en god kilde til fiber.

Studier viser at jo mer mat med fiber man spiser, desto lavere blir risikoen for enkelte krefttyper, skriver World Cancer Research Fund.

Kilde: World Cancer Research Fund


... og dette bør du unngå:
  • Mat og drikke med mye sukker i hverdagen, som brus, kaker og godterier.
  • Mye salt og mat som inneholder mye salt.
  • Mye alkohol.
  • Mengden rødt kjøtt, og så langt det er mulig, bearbeidede kjøttprodukter, som for eksempel bacon, kjøttdeig og pølser.
  • Kilde: Kreftforeningen

Les også: Pakke med medisiner forsvant i posten

Saken er først publisert på Vi.no - ny nettavis for godt voksne

Helse og livsstil
Populært