Meny

Spør psykologen: Hvordan kan jeg takke nei til gratis drikke?

Det kan være vanskelig å si nei til en øl i sosiale lag. Illustrasjonsfoto: COLOURBOX
Det kan være vanskelig å si nei til en øl i sosiale lag. Illustrasjonsfoto: COLOURBOX
Kvinne ønsker å redusere alkoholinntaket i sosiale lag, og spør psykolog Danielle Legland om råd. 

Hei, 

Jeg opplever at det er mye drikkepress i sosiale sammenkomster, og særlig om sommeren. Jeg vil ikke si at jeg har et alkoholproblem, men jeg skulle ønske jeg drakk mindre på ukentlig basis. Dessverre synes jeg det er vanskelig å la være å drikke når den settingen jeg er i legger opp til alkoholkonsum. Har du noen råd for å klare å motstå fristelsen? Har du noen råd til hvordan jeg kan si nei når jeg blir tilbudt gratis drikke av glade mennesker rundt meg?

Kvinne 20-29

Her kan du sende inn ditt spørsmål. Det er fint om du utdyper.

Psykolog Danielle Legland svarer: 

Hei!

Dette er en problemstilling som er høyaktuell nå i sommermånedene, og jeg takker så mye for spørsmålet ditt.

Dette handler på det mest basale nivå om at vi har et behov for å tilhøre en gruppe, og at vi ikke ønsker å skille oss ut. Videre tenker jeg at dette også er vanskelig fordi det handler om alkoholens symbolikk i sosiale sammenhenger. På hebraisk sier de ”L’chaim” når de skåler, hvilket betyr ”for livet”. Å ta et glass i sosiale tilsetninger symboliserer på mange måter at vi koser oss sammen. Det er ikke noe galt med det, men det kan oppleves ubehagelig for den som ikke drikker, fordi det kan oppleves at man ikke blir en del av fellesskapet.

Et annet poeng er at en viss mengde alkohol fører til en atferdsendring hos de som drikker. For dem kan det oppleves ubehagelig at noen er edru og registrerer disse atferdsendringene. Da er det deres ønske om å ikke skille seg ut som gjør

Danielle Legland er ABC Nyheters nye psykolog. Foto: Kathleen Buer / ABC Nyheter
Danielle Legland er ABC Nyheters nye psykolog. Foto: Kathleen Buer / ABC Nyheter

seg gjeldene.

Les alle svarene i spalten så langt

Nå skriver du at du ønsker å kutte ned på alkoholforbruket, da du kjenner det er for mye. Å ha kommet til den erkjennelsen er modig, og jeg syns det er flott at du nå vil ta grep. Du vil videre motstå fristelsen dersom noen byr på et glass. Her kan et godt tips være å fokusere på de gode grunnene til at du ønsker å kutte ned. Er det helseårsaker? Er det fordi du ønsker å få med deg mer av kveldene (og påfølgende dager)? Ønsker du å spare penger? Det kan være flere grunner til å redusere alkoholinntak, det viktigste er at det er dine grunner. Du må også ha tro på at du klarer å si nei, for egen mestringstro er av stor betydning når vi skal gå i gang med en endring.

Spør psykologen: Hvordan kan jeg få kontroll på disse negative følelsene?

Jeg vil også få tipse om at helsenorge.no har laget en flott nettside med gode tips om hvordan man kan stå i mot drikkepress. Tipsene er konkrete, og tar på alvor at det kan være vanskelig å si nei.

Avslutningsvis er det ikke alltid en bevisst handling å utsette andre for drikkepress. Kanskje er det faktisk ikke meningen i det hele tatt. Dersom du kjenner deg trygg nok kan det være fint for de som utsetter deg for presset å få en tilbakemelding på hvordan det oppleves for deg. Dermed får de en fair sjanse til å justere atferden sin.

Jeg heier på deg, og ønsker deg lykke til i sommer!

Bakgrunn: Spør psykologen: Lurer du på noe om psykisk helse eller relasjoner?

Her kan du spørre vår psykolog om generelle råd helt anonymt

Dette er ingen erstatning for helsehjelp. Har du behov for medisinsk hjelp, ta kontakt med din fastlege eller ring Mental Helses hjelpetelefon: 116 123

TA KONTAKT
Helse og livsstil
Populært