Svenske forskere: - Ingen grense for hvor gamle vi kan bli

Den 112 år gamle japaneren Masazo Nonaka (høyre) ble tidligere i år erklært verdens eldste mann av Guinness World Records. Her mottar han sertifikatet som beviser at han er verdens eldste av Erika Ogawa, visepresidenten for Guinness' avdeling i Japan. Guinness opplyser at Nonaka tilbringer dagene med å lese aviser, se på fjernsyn og spise søtsaker. Foto: AP / NTB scanpix.

Når en person blir eldre enn 110 år øker ikke lenger risikoen for å dø, viser ny studie.

Det finnes ingen øvre grense for hvor gamle vi kan bli, hevder en oppsiktsvekkende ny studie fra Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.

– Man har lenge diskutert om det finnes en esakt grense for alder, om vi for eksempel ikke kan bli eldre enn 120 år. Slik forholder det seg ikke, mener vi, sier professor i matematisk statistikk Holger Rootzén, som sammen med kollega Dmitrii Zholud står bak studien som blant annet omtales av svenske SVT Nyheter.

Livsstil og genetikk ikke så viktig

I studien så forskerne på overlevelsessjansen hos personer eldre enn 110 år. Her fant de ut av livsstil og genetikk, som har stor innvirkning på livslengden i yngre alder, ikke lenger utgjør noen forskjell hos de aller eldste. Til forskernes store overraskelse stabiliserer overlevelsesevnen seg.