Implantater er fulle av bakterier og sopp

Det vokser bakterier og sopp på implantater når de har sittet i kroppen en stund, viser ny forskning. Forskere lurer på om bakteriene faktisk beskytter implantatet mot infeksjoner. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Store mengder mikroorganismer fester seg rundt implantater i mennesker, viser forskning. Forskerne vet ikke hva det gjør med helsa.

Akkurat som med en båt som har vært i vannet i et par år, vil det sette seg organismer på skruer, plater og pacemakere inne i kroppen. Det gjelder særlig bakterier og sopp som også finnes andre steder i menneskekroppen, for eksempel i tarmen.

Det skjer selv om implantatene er helt sterile når de kommer inn i kroppen, viser dansk forskning.

Forskere har tidligere undersøkt mikroorganismer rundt implantater hos mennesker som har en infeksjon, men aldri på implantater hos friske pasienter.

– Vi ante ikke at dette skjedde hos symptomfrie pasienter. Vi har avslørt en helt ny nisje for bakterier og sopp inne i mennesket, sier Thomas Bjarnsholt, som er professor ved Costerton Biofilm Center ved Københavns Universitet.

Ny koloni av mikroorganismer

I den nye studien brukte forskerne skruer fra ledd og knokler, deler av pacemakere og plater fra kranier som likevel skulle tas ut av pasienter.

Dessuten fikk de implantater fra pasienter som nylig hadde dødd.

I alt hadde de implantater fra 106 mennesker uten tegn på infeksjon.

I tillegg hadde de en kontrollgruppe på 39 implantater for å sikre at mikroorganismene oppsto inne i kroppen og ikke kom til under operasjonen eller de senere studiene.

Implantatene satt inne i kroppen i 20 sekunder før de ble pakket ned og sendt videre.

Noen hadde ikke vært ute av innpakningen i det hele tatt og skulle dermed være helt sterile. Dermed kunne forskerne se om metoden var til å stole på.

Forskerne kom fram til at:

70 prosent av de vanlige implantatene hadde flere bakterie- og sopparter på seg.

Implantatene var ikke infisert av skadelige bakterier eller angrepet av immunforsvaret.

Det var ikke mikroorganismer på kontrollimplantatene.

Studien viser ikke hvor lenge et implantat må være inne i kroppen før det setter seg sopp og bakterier på det.

Kom som en overraskelse

– Jeg trodde ikke vi ville finne noe. Det vil sannsynligvis oppstå mikroorganismer på alle implantater som sitter i kroppen, sier Tim Holm Jakobsen, som er forsker ved Costerton Biofilm Center ved Københavns Universitet. Han er førsteforfatter på den nye forskningsartikkelen.

Selv om studien finner mikroorganismer ved litt over to tredjedeler av implantatene, finnes de trolig på alle, mener forskergruppen.

De har nemlig bare kunnet studere en liten del av implantatet. Det er fordi det er vanskelig å få ut hele uten at det kommer i kontakt med omgivelsene. Det kan altså ha sittet bakterier andre steder på implantatet.

Derfor mener forskerne bakterier som regel vil sette seg på implantater i kroppen, sier Tim Holm Jakobsen.

– Vi vet at bakteriene sitter i avgrensede områder, og vi har bare testet en brøkdel av implantatet. Derfor har vi neppe funnet alle, sier Jakobsen.

Menneskekroppen er ikke steril

Funnene er spennende, mener professor emeritus Mogens Kilian.

Slik oppsto ideen til forskningen

Thomas Bjarnsholt fikk ideen til å se på implantater hos symptomfrie pasienter etter en prat med forskerlegenden Bill Costerton, som forskningssenteret Costerton Biofilm Center ved Københavns Universitet er oppkalt etter.
Costerton oppdaget at klumper av bakterier, såkalt biofilm, er årsaken til kroniske infeksjoner hos mennesker med implantater. Ved infeksjoner er det skadelige mikroorganismer som setter seg på implantatet, og de kan ikke fjernes med antibiotika.
De to forskerne reflekterte over om det er vanlig at bakterier og andre organismer satte seg på implantater inne i kroppen, selv om pasientene er symptomfrie. Det ga Thomas Bjarnsholt ideen til studien.

– Det er en grundig studie. De sikrer seg mot falske funn, sier Mogens Kilian, professor emeritus ved Institut for Biomedicin ved Aarhus Universitet.

Han har ikke bidratt til studien, men forsker selv på menneskets mikrobiom som er de bakteriene og soppartene som for eksempel finnes i munnhulen, på huden eller i tarmen.

Bakterie- og soppartene har sannsynligvis kommet til implantatet via blodet.

– Selv om man lenge har visst at vi det finnes mikroorganismer i kroppen, har man antatt at blodet er sterilt. Det har imidlertid vist seg å være feil, sier Kilian.

– Denne studien viser at kroppen ikke er steril. Sannsynligvis har bakteriene kommet via blodet og satt seg på implantatet.

Les også:

Mikroorganismer kan beskytte mot infeksjon

Den nye studien sier ikke noe om en eventuell effekt av mikroorganismene på pasientene, men den kan faktisk være positiv.

– Mennesker lever i en tett symbiose med bakterier og sopp. Vi kan ikke leve uten dem, og de kan ikke leve uten oss. De bakteriene forskerne finner omkring implantatene, er bakterier som vi vet er ufarlige, og som kanskje er med på å holde sykdomsfremkallende bakterier unna, sier Kilian.

Resultatet fører til flere nye spørsmål, sier Thomas Bjarnsholt.

– Vi skulle gjerne visst rolle bakterier og sopper spiller når de sitter på implantatet. Kanskje beskytter de mot skadelige bakterier. Kanskje gjør det mulig å ha implantater, sier Bjarnsholt.

– Kanskje vi kan forebygge kroniske infeksjoner ved å la bestemte bakteriearter og sopper vokse på implantatet før vi setter det inn. Det ville være ganske fantastisk.

Les også:

Artikkelen er tidligere publisert på forskning.no.

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.

04:45 Den maritime næringen tror ikke krisepakke vil hjelpe04:45 4.107 registrerte koronatilfeller i Norge – opp 26203:39 Mann i 40-årene antatt omkommet etter snøskred ved Rjukan03:08 Over 20.500 studenter og ansatte klare til å hjelpe helsevesenet03:05 Grønland forbyr alkohol under koronakrisen01:15 Studentsamskipnaden SiO permitterer 350 ansatte00:56 Koronanyheter kan gi ny omtalerekord i norske medier22:40 Yonhap: Nord-Korea har avfyrt prosjektil22:38 Klopp om Liverpool-Atletico Madrid: Kampen burde aldri blitt spilt22:35 Neville foreslår tiltak for å fullføre fotballsesongen i England22:09 Saudi-Arabia har avskåret raketter over Riyadh21:55 Få nordmenn har tillit til at Nav klarer å håndtere coronakrisen21:25 40 personer og lavinehunder leter etter person tatt av ras ved Rjukan21:24 Over 30.000 coronadødsfall i verden21:22 Eldre person med coronasmitte døde på omsorgssenter i Kristiansand20:56 Svensk studie: Mye pollen øker corana-faren20:22 Langrenn: Dyrhaug vraket fra landslaget20:20 – Gi Israel beskjed om å fjerne restriksjonene som rammer Gazas helsevesen19:58 Spania innfører to ukers karantene19:57 319 nye coronadødsfall i Frankrike19:27 Glem dorullene - nå bør du kanskje hamstre kondomer19:27 Uvær stenger veier i Nord-Norge18:58 Trump vurderer å sette New York og omegn i karantene18:38 Person tatt av ras ved Rjukan18:36 «Vi balanserer på en knivsegg»: Kappløpet mot en corona-vaksine18:23 Over 10.000 coronadødsfall i Italia18:21 70–80 personer isolert etter steinras18:20 Meny kaller tilbake kyllingrett etter listeriafunn17:58 Krenket portforbud, ble satt i hundebur17:34 To OL-vinnere mistenkt for doping, Russland stopper all testing17:08 I New York tar coronaviruset livet av én innbygger hvert 17. minutt17:06 Finvær i Oslo – mye folk ute på tur16:56 Arbeiderpartiet krever garantilønn for fastleger16:41 Kina har sendt corona-hjelp til Pakistan16:40 I natt stilles klokkene én time fram16:33 Tenåring død i USA etter å ha blitt nektet legehjelp16:30 Usedvanlig spilleroppfølgning i Röslers Düsseldorf: De roper og skriker på webkamera16:20 Eldre coronasmittet kvinne døde på sykehjem i Drammen16:12 Putin stenger alle grenser16:10 Tre personer til sykehus etter frontkollisjon i Troms15:47 Over 100 coronasmittede døde i Sverige15:40 Første corona-dødsfall i Telemark15:06 De rødgrønne blokkerer kriseforskrifter14:54 Norge takket ja til smittevern-donasjon fra Kinas rikeste mann13:50 Tenåring død i USA etter å ha blitt nektet legehjelp13:31 Nærmer seg Italia: Hvorfor er det så ille i Spania?12:44 Høyre og Arbeiderpartiet fram etter virusutbruddet12:20 Forskere skal prøve å gi coronasyke blod fra folk som har blitt friske av viruset11:02 Ett år siden Solskjær ble fast ansatt i United – her er fasiten10:06 Uvær stenger veier i Troms og Finnmark09:25 Spillet om Northconnect inn i sluttfasen: Sp, Rødt, SV og Frp får ikke med seg Ap09:09 Erna Solberg glad for å ha oljefondet i krisen: Vi er i en veldig gunstig posisjon08:49 Coronakrisen: «Firerbanden» på Stortinget kvesser knivene08:09 Helt i det blå om coronakrisen rammer sommerferien08:08 Ingen mistenkt etter bilbrann i Oslo07:58 Forsvaret i Canada vil verne landet mot virus07:39 Etterforskningen av overgrepssiktet idrettsdommer er ferdig07:00 Melby utreder utvidet skoleåpning06:50 Legendarisk borgerrettsforkjemper i USA er død06:00 Dette skjer i dag05:30 Dette skjedde i natt04:45 3.845 registrerte koronatilfeller i Norge – opp 26404:43 Serbisk mann fengslet i tre år for å ha brutt isolasjon04:12 Ingen lokalt smittede i Kina02:22 Seks nordmenn på koronafritt kontinent02:01 Kombinert-ansatte permitteres01:39 Syrelekkasje stopper ikke Kavlis produksjon01:33 Omfattende politisperringer rundt Finlands hovedstad00:54 Tidligere general i Venezuela har meldt seg etter amerikansk narkosiktelse22:51 Lampard: – Vanskelig for Chelsea-spillerne å være motiverte i denne krisen22:39 Over 100.000 registrerte smittetilfeller i USA22:14 Trump tyr til krigslov: – Avgjørende for nasjonen21:51 Trump har signert omfattende krisepakke21:45 Ahus med nye retningslinjer for behandling av coronapasienter i livets siste fase21:21 Skolenes landsforbund ber kunnskapsministeren utsette innføring av skolereform: – Uansvarlig20:56 AUF: Norge må hente 3.500 Moria-flyktninger20:26 Fem nye coronadødsfall meldt i Norge fredag20:18 Svensk syklist vil avlyse Tour de France om rittet går uten tilskuere19:37 Fire døde på nederlandsk cruiseskip19:21 Oddbjørn overlevde norgeshistoriens verste arbeidsulykke: – Venner ble delt i to19:13 EU-rådgiver ut mot corona-strategien: – Vi skyver epidemien foran oss18:36 Serviceteknikere i Coca-Cola vant: Reisetid er arbeidstid, slår Høyesterett fast18:23 Mann dømt til 45 dagers fengsel etter kollisjon med Sigvart Dagsland18:18 Derfor er dødstallene i Sverige og Danmark høyere enn i Norge17:40 Historisk høy oppslutning om Trump17:39 Syklist omkom etter påkjørsel i Holmestrand17:14 «Supermennesker»: Slik vi forskere utnytte de som er friske fra corona17:13 Märtha Louise åpner om sorgen: – Vanskeligste vi har vært gjennom16:45 Ødegaards lagkompis om viruskrisen i Spania: – Blir verre og verre16:40 Giske raser mot Raja: – Virker helt misforstått16:33 Oljeprisen på det laveste siden 200316:22 Norge henter ikke hjem soldater16:02 WHO starter coronastudie i Norge15:39 Skiforbundet permitterer 96 ansatte, har tapt 30 millioner på få uker15:35 Italienske aviser hardt ut mot «stygt» og «dødt» EU15:32 Gamletreneren om Haaland-overgangen: – Erling var usikker14:58 Nytt system for distribusjon av verneutstyr14:48 Høyesterett ga økt samvær i barnevernssak – foreldre vant fram med anke i en annen sak14:38 Økende vilje hos toppklubbene til å stoppe Premier League-sesongen14:21 Nkom vil regulere mobilmarkedet strengere