Meny

Den nye treningsfilosofien som fikser ryggen

Personlig trener og treningsfysiolog Thomas Ravlo demonstrerer enkle øvelser du kan gjøre for å spare deg for ryggsmerter. Se video!
Personlig trener og treningsfysiolog Thomas Ravlo demonstrerer enkle øvelser du kan gjøre for å spare deg for ryggsmerter. Se video!
Ryggsmerter utgjør et stort folkehelseproblem. Muskel- og skjelettlidelser er den hyppigste årsaken til legebesøk, korttids og langtids sykefravær, samt uføretrygd. Riktig trening kan få mange ut av helsekøen.

Ryggplager er den enkelttilstanden som forårsaker flest sykmeldingsdager i Norge. Totalt 40 prosent av sykefraværet blant nordmenn skyldes muskel- og skjelettplager. Korsryggsmerter alene ble for noen år siden estimert til å koste det norske samfunn omtrent 15 milliarder kroner i året.

Fysisk aktivitet er noe av det beste for nettopp ryggplager. Å trene etter en skade får også legenes velsignelse. Årsaken er at ryggen ikke får næring om den holdes for lenge i ro. Bruskskivene i ryggsøylen er som svamper som ikke har egne blodårer. De trenger bevegelse for å få væske inn og ut. For mange er det derimot altfor smertefullt, og vanskelig, å trene seg opp igjen.

Se video øverst i saken

Har du feil holdning?

Å sitte, gå og stå med riktig holdning forebygger belastningsskader senere i livet. De færreste har riktig holdning, så dette kan du teste selv.

Stå inntil en vegg med så mange berøringspunkter som mulig fra bakhodet via skuldre, hofter, lår, legger og ankler. Om du blir raskt sliten har du dårlig holdning, og bør gjøre denne øvelsen så ofte som mulig. Da aktiverer og trener du muskulaturen som burde være naturlig sterk nok til å holde deg i denne posisjonen over lengre tid.

«Less is more»

– For å skape forbedring i en vond rygg trengs det «omprogrammering» av muskulaturen. Det betyr at du må finne en metode til å minne kroppen på hva som er riktige posisjon og holdning. Det er lett å ende opp i en ond sirkel med selvforsterkende mønstre som bare gjør alt verre, sier personlig trener og treningsfysiolog Inge Thomas Ravlo til ABC Nyheter.

Han har ekspertise på treningsterapi av ryggproblemer, og ikke minst erfaring fra egen kropp.

Som sekstenåring knuste han ryggen etter et stygt fall i sykkelcross. Siden har han bygget og studert seg opp for å hjelpe andre i samme situasjon.

– Forteller du meg at det stråler, eller føles som et eple på vei ut av en ert, verking, stikkende kniver eller lignende, så kan jeg smertespråket på egen kropp sier han.

Bakgrunn:  Dette er den vanligste årsaken til sykefravær

Treningsfysiolog Inge Thomas Ravlo har fintunet flere metoder for å trene opp ryggen etter skade. Foto: Elizabeth S. Lingjærde
Treningsfysiolog Inge Thomas Ravlo har fintunet flere metoder for å trene opp ryggen etter skade. Foto: Elizabeth S. Lingjærde

– Vi kompliserer for mye

Å trene ryggen tilbake til sitt opprinnelige harmoniske, sterke nivå er derimot ikke så krevende, mener han.

– Vi kompliserer for mye, og tror kroppen er et avansert maskineri som lettest fikses ved kirurgi eller medisinering. Svært ofte er det bare snakk om å gjøre enkle ting jevnlig og over tid. Du behøver heller ikke gjøre så mye, bare det er ofte. Gjerne hver dag, to ganger om dagen med fem minutter. Det vil ha større effekt enn 40 minutter en gang i uken, sier Ravlo.

Samspillet mellom muskler og nerver er ofte oversett. Derfor har Ravlo og hans PT-team kommet frem til en ny treningsfilosofi som inkludere hjernen, som jo er hovedkvarteret til sentralnervesystemet.

–  Det viktigste er at du jevnlig aktiverer musklene med hjernen. Den intuitive optimale bruken av støttemuskulatur forsvinner ofte ved skader. Da blir det dårlig kontakt med de intrikate og små muskelfestene nærmest ryggsøylen og nakkevirvlene. Vår erfaring er at det da er de bittesmå øvelsene som gir best kontakt og minst tilbakefall, legger han til.

– Aldri galt å trene

Ravlo kan vise til pasienter med alvorlige skader som har unngått operasjon takket være den nye treningsfilosofien.

– Vi har fintunet tre-fire øvelser som har mye effekt om de gjøres et par ganger daglig. Hver øvelse er selvforsterkende om de gjøres kontrollert. Det er rett og slett en programmeringsøvelse som lærer kroppen påny å skille mellom styre- og støttemuskulatur. Dette kan vi se med ultralyd, poengterer han.

Han får støtte av en av Norges største spesialister på ryggproblemer.

– På generell basis er det aldri galt å trene. For ryggprolaps er et strukturert treningsprogram som foreslått av Ravlo fordelaktig, kommenterer Kåre Ekseth, som er spesialist i nevrokirurg ved Oslofjordklinikken.

Les også: – Hjernen er det organet som påvirkes mest av fysisk trening

Ryggøvelsene du bør gjøre daglig

Ravlo har flere treningsprogrammer bygget på samme filosofi, å rette opp skjevheter grunnet feilbelastning eller feil holdning. Mange av øvelsene han deretter ‘foreskriver’ er balanserende mage- og ryggøvelser. Kjernemuskulaturen er viktig for en sterk rygg og omvendt. Se video øverst i saken.

Kilder: Norsk Helseinformatikk, Oslo Universitetssykehus, Oslofjordklinikken

Helse og livsstil
Populært