Meny

– Friske kan også få plager av forurenset luft

– UNNGÅ RUSHEN: Lungelege anbefaler folk som ferdes i byene på kalde vinterdager, om å holde seg unna rushtrafikken. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
– Når luftkvaliteten er dårlig, blir immunforsvaret opptatt med å rydde opp i det som irriterer luftveiene, og man blir dermed mer mottakelig for virus, sier lungelege.

Denne uka startet med svært kaldt vær over store deler av Norge, også de store byene der luftforurensningen er verst. Tirsdag er det meldt minus 10 eller kaldere både i Oslo, Trondheim og Bergen.

Bakgrunn:  Sibirkulde i Norge: Varsler 40 minus

Kalde, tørre vinterdager er ofte forbundet med høyere nivå av luftforurensing, noe som skaper problemer særlig for luftveis- eller hjerte- og karsyke.

Men dårlig luft er dårlig nytt også for dem som ikke har disse kroniske sykdommene.

– Når luftkvaliteten er dårlig, blir immunforsvaret opptatt med å rydde opp i det som irriterer luftveiene, og man blir dermed mer mottakelig for virus, forklarer lungelege og spesialist i lungesykdommer, Marianne Aanerud, til NRK.

Les også: – Dårlig luft gir økt risiko for hjerneslag

– Unngå rushtrafikken

Ifølge lungelegen kan hver av oss selv gjøre enkle grep for å begrense hvor mye forurenset luft vi puster inn.

Det viktigste rådet hennes er å holde seg unna rushtrafikken og høytrafikkerte veier.

– Du trenger ikke å gå langt unna. En bakgate i nærheten har et langt lavere forurensingsnivå, sier lungespesialisten til NRK.

Dette er spesielt viktig å tenke på dersom man jogger eller er i annen aktivitet med høy intensitet, fordi luftinntaket øker når vi trener.

Aanerud forklarer at mye av forurensingen, som det tunge svevestøvet og nitrogendioksid, har relativ kort halveringstid. Luftforurensningen er mye lavere på natten, også nær høytrafikkerte veier.

Grenseverdiene brutt jevnlig

I 2015 ble Norge domfelt i EFTA-domstolen for dårlig luftkvalitet.

Oslo, Trondheim og Bergen er noen av kommunene som de senere årene har gjort flere grep for å få ned nivåene av svevestøv, nitrogendioksid og svoveldioksid. Blant annet har tiltak som piggdekkgebyr, miljøfartsgrenser, rushtidsavgift og gaterenhold bidratt til å bedre bylufta.

I fjor vinter ble det innført dieselforbud i hovedstaden på grunn av akutt helseskadelig luftforurensning.

Britt Ann Kåstad Høiskar, forskningsdirektør ved Norsk institutt for luftforskning (NILU), sier til NRK at svevestøvnivåene i dag er under de juridiske grensene, men fortsatt over helsemyndighetenes anbefalinger. Grenseverdien for nitrogendioksid har blitt brutt jevnlig i Oslo og Bergen de seneste årene.

Les også: – Det er ikke få som har fått sitt første hjerteinfarkt etter snømåking

Helse og livsstil
Populært