Akutt forurensning kan doble risikoen for hjerteinfarkt

Eksos fra biler er den viktigste grunnen til økte NO2-utslipp.
Eksos fra biler er den viktigste grunnen til økte NO2-utslipp. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kortvarige, høye utslipp av klimagassen nitrogendioksid (NO2) kan doble faren for hjerteinfarkt, viser en ny studie. Alvorlig, mener Oslos miljøbyråd.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har lenge vært kjent at høy forurensning over lang tid kan føre til en rekke helseproblemer. Den nye studien, som European Society of Cardiology (ESC) står bak, viser at brå og kortvarige, men høye nivåer av NO2 er vel så farlig.

– Studien antyder at risikoen for et hjerteinfarkt er mer enn doblet 24 timer etter at nivået for nitrogendioksid har passert 20 mikrogram per kubikkmeter, sier Florian Rakers, legen som har ledet arbeidet med studien ved universitetssykehuset i Jena i Tyskland, i en pressemelding.

Studien omfatter 693 hjertepasienter innenfor en radius på 10 kilometer som ble lagt inn på universitetssykehuset i Jena mellom 2003 og 2010. I studien blir tidspunktet for når hjerteproblemene oppsto, sammenlignet med utslippsnivåene av ulike klimagasser i dagene før.

– Alvorlig

– Dette er alvorlige tall og understreker at luftforurensning er et svært alvorlig helseproblem i mange byer over hele verden, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg (MDG), til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Biltrafikk, i særdeleshet dieselbiler, er den viktigste kilden til utslippene av NO2. I perioder med mye trafikk, som rushtid eller ferieoppstart, kan nivåene av NO2 fort overstige 20 mikrogram per kubikkmeter.

I Oslo la byrådet nylig fram en handlingsplan for bedre luftkvalitet med en rekke nye tiltak. Byrådet ønsker også en dialog med helsemyndighetene om hvorvidt de lovpålagte grenseverdiene bør skjerpes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Norge er grensenivået for NO2 satt til 40 mikrogram kubikkmeter i snitt per år, ifølge Folkehelseinstituttet. For kortere tidsrom, som en time, er det tillatt med opptil 200 mikrogram, som må ikke overstiges mer enn 18 ganger i året.

– Mye tyder på at dagens krav ikke er strenge nok, og vi mener helsa til innbyggerne våre må komme først, sier Berg.

SV: Regjeringen har sviktet

SV beskylder regjeringen for å ha sviktet når det gjelder luftforurensningen i byene. I 2015 vedtok Stortinget – mot regjeringspartienes stemmer – at regjeringen skulle foreslå tiltak for å redusere bilbruken i byene i perioder med høy luftforurensning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er ikke fulgt opp av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), mener SV, som nå vil ta initiativ på Stortinget for å samle et bredt flertall om konkrete tiltak for å bøte på problemet.

– Regjeringen bruker de store pengene på mer motorveier inn mot byene, heller enn mer kollektivtrafikk. Det er ikke bare dårlig miljøpolitikk, men også dårlig helsepolitikk. Det øker bilbruken og luftforurensningen, heller enn å begrense den, sier SVs representant i transportkomiteen, Arne Nævra til NTB.