Studie: – Husarbeid forlenger livet

Det er fint å holde seg i aktivitet. Selv husarbeid har en viss effekt.
Det er fint å holde seg i aktivitet. Selv husarbeid har en viss effekt. Foto: Colourbox

Forskere mener 30 minutters aktivitet fem dager i uken - for eksempel husrengjøring eller å gå til jobben – kan forhindre ett av tolv globale dødsfall i løpe av en femårsperiode.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det starter gjerne med et enkeltindivid, knapt synlig under sofaen, langs veggen eller i hjørnet av rommet. Men i løpet av imponerende rekordfart formerer de seg i antall og glir stille frem når du minst trenger det, gjerne når venner eller familie er på besøk.

Nå kan imidlertid det å hente frem støvsugeren for å gjøre ende på hybelkaninene gi deg en helsemessig gevinst.

Land, status og bosted ingen hindring

En gruppe forskere ved Simon Fraser University i Canada publiserte nylig en studie i The Lancet Mediacal Journey, der de skriver at ved å studere 130.000 personer i 17 ulike land, har de kommet frem til at 750 minutter med aktivitet i uken øker sjansen for et lengre liv.

Deltakere er i alderen 35 til 70 år og lever enten i storbyer eller i mer landlige omgivelser. Både rike og fattige land ble undersøkt, og studien har strukket seg over en syvårs periode.

Støvsuging og annen husarbeid er bra både for trivsel og helsen. Foto: Colourbox.com
Støvsuging og annen husarbeid er bra både for trivsel og helsen. Foto: Colourbox.com

– Våre funn bekrefter, i global skala, at fysisk aktivitet er forbundet med lavere risiko for dødelighet og hjerterelatert sykdom, skriver hovedforfatter Scott A. Lear.

Han skriver videre at resultatet stiller seg uavhengig av land, type aktivitet eller om aktiviteten ble gjennomført på fritiden, eller som en del av daglig husarbeid.

Les også: «Husmorboka» kaster lys over Norges glemte arbeidsplass

Dårlige tall for inaktive

– Denne nye studien viser at det å gå så lite som 30 minutter de fleste dager i uken har en betydelig helsemessig fordel, forteller Lear til nyhetsbyrået AFP Relax.

I løpet av de syv årene studien pågikk, noterte forskerne seg hvor mange av deltakerne som blant annet opplevd hjerteinfarkt, hjerneslag eller hjertesvikt. Disse tallene ble så sammenliknet med vedkommendes fysiske aktivitetsnivå.

– Av de 106.970 personene som oppfylte retningslinjer satt i forhold til aktivitetsnivå, utviklet 3,8 prosent av dem hjerte- og karsykdommer. Til sammenlikning var det 5,1 prosent av de som ikke gjorde det som pådro seg hjerte- og karsykdommer, forteller Lear, før han fortsetter:

– For de som ikke brukte anbefalt minstetid på fysisk aktivitet, ble også risikoen for dødelighet høyere - 6,4 prosent sammenlignet med 4,2 prosent for personer som møtte retningslinjene.

Les også: – Blodtypen påvirker risikoen for hjerteinfarkt

En fjerdedel svikter anbefalt krav

Verdens helseorganisasjon anbefaler minst 150 minutter med «moderat intens», eller 75 minutter med «intensivt intens» aerob fysisk aktivitet hver uke. Ifølge de kanadiske forskerne svikter nesten en fjerdedel av verdens befolkning å oppfylle dette kravet.

De formene for fysisk aktivitet som gikk igjen hos de fleste av deltakerne, gikk ut på å komme seg til/fra jobb for egen maskin og husarbeid.

– Samlet sett kan vi si at jo mer aktiv du er, desto lavere er risikoen for dødelighet og hjerte- og karsykdommer.

Les også:

– Å kutte ut gluten kan være skadelig

– Dette er det mest ekstreme vi kan utsette oss for

– Øl kan beskytte mot hjertesvikt

Studie viser hvordan stress kan skade hjertet

Personvernpolicy