Meny

Studie: – Å kutte ut laktose gir lavere nivå vitamin D

Illustrasjonsfoto. Foto: COLOURBOX

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forskning viser at det å kutte ut melk kan få helsekonsekvenser, men ernæringsfysiolog mener studien ikke er veldig relevant for norske forhold.

Flere moderne dietter, blant annet Paleo-dietten og Fodmap-dietten , anbefaler å redusere eller kutte ut inntaket av melkeprodukter. Mange laktoseintolerante tror også de må kutte ut alle melkeprodukter for å unngå å få vondt i magen.

Nå viser ny canadisk forskning, publisert i The Journal of Nutrition, at det å kutte ut laktose kan føre til lavere nivåer av vitamin D.

1.495 canadiere i alderen 20 til 29 år deltok i studien der forskerne oppdaget at laktoseintolerante hadde et generelt lavere nivå av vitamin D sammenlignet med øvrige deltagere.

Studien viser samtidig at personer som er bærere av genet LTC, som forskere assosierer med laktoseintoleranse, er litt kortere enn gjennomsnittet. Dette støtter opp under teorien om at mangel på vitamin D kan begrense beinveksten.

Vitamin D er viktig for at kalsium skal tas opp i tarmen. Det regulerer nivået av kalsium i blodet og bidrar til reabsorpsjon av kalsium i nyrene, ifølge Lommelegen.

Les også: Trenddiettene kan ha uheldige konsekvenser

Anne Marie Sjølsvik er klinisk ernæringsfysiolog i Tine. Foto: Tine

Store forskjeller

Anne Marie Skjølsvik, ernæringsfysiolog i TINE, mener resultatene av denne studien er vanskelige å sammenligne med norske forhold av flere årsaker.

– Det er derfor ikke sikkert at sammenhengen mellom laktoseintoleranse og lavt nivå av vitamin D vil være like sterk for den norske befolkningen. Studien det her er snakk om undersøkte hvorvidt det var en sammenheng mellom laktoseintoleranse og lavt inntak av vitamin D, og dermed kortere vekst, hvor lavere melkeinntak var tenkte å ha en medvirkende årsak, sier hun til ABC Nyheter og legger til:

– At personer med laktoseintoleranse har et totalt lavere inntak av melk enn andre er noe vi har sett i tidligere studier. Denne studien er gjennomført i Nord-Amerika, og til forskjell fra Norge er melk en større kilde til vitamin D-inntaket i befolkningen.

Les også: Vanlige misforståelser om laktoseintoleranse

Skjølsvik forklarer at de fleste land har anbefalinger om å berike melk med vitamin-D for å sikre seg at alle får i seg vitamin D i kostholdet. Men det naturlige innholdet av vitamin D i melk er marginalt.

– I USA er det meste av melken beriket med vitamin D, og et glass vil tilsvare ca 30 prosent av anbefalt daglig inntak. Dersom man da kutter melk, uten å erstatte vitamin D-inntaket fra andre kilder, vil man miste en stor kilde til vitamin D i kostholdet. Vitamin D jobber sammen med kalsium for å opprettholde et normalt skjelett, forklarer hun.

Les også: – Ost og surmelk forlenger livet, men det gjør ikke H-melk

– Spis fet fisk

I Norge er det derimot få melkevarianter som er beriket med vitamin D, og et glass melk vil kun tilsvare mellom 8 og 16 prosent av daglig anbefalt inntak. Norske produsenter beriker også laktoseredusert og - fri melk med vitamin D.

– Hva bør laktoseintolerante gjøre for å opprettholde nivåene av vitamin D?

– Det er viktig å inkludere matvarer som har et naturlig høyt innhold av vitamin D eller er beriket. Matvarer som er gode kilder til vitamin D, er spesielt fet fisk som laks, kveite, sardiner, ørret, makrell og sild. Vi er anbefalt å spise minst 200 gram fet fisk i uka, enten som middag eller som pålegg, nettopp for å sikre vitamin D inntaket.

Skjølsvik anbefaler de som ikke liker fet fisk å ta tran.

– Kroppen danner også vitamin D om sommeren når vi er ute i sola. De fleste får derfor i seg nok vitamin D om sommeren, men trenger å få litt ekstra gjennom maten vi spiser om vinteren, sier hun. 

Les også:

Svenske forskere: – Mye melk kan gi kortere liv

Helse og livsstil
Populært