Meny

Derfor bør du legge flasken i fryseren

Et tips for å få i seg mer vann, er å legge vannflasken i fryseren! Foto: Linn M. Rognø

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sjekk hva trikset hjelper for.

Hvor mye vann bør du drikke hver dag? Temaet er evig aktuelt og har blitt diskutert blant ulike ernæringseksperter utallige ganger.

Noen mener at du bør drikke minst 2 liter hver dag, andre mener at dette er tull og at du simpelthen bare skal følge tørstebehovet ditt.

Ikke bare væske fra vann

Så hva er egentlig riktig?

Det finnes det ikke et entydig svar på, ifølge Maren Kvalvaag, ernæringsrådgiver og daglig leder ved Health Connection.

Vi trenger ikke dekke det daglige væskebehovet med kun rent vann. Foto: Colourbox.com

– Jeg tenker at det kommer an på hvordan du spiser og hvor mye du trener. Totalt sett er væskebehovet hos en voksen mann cirka 2,5 liter, og for en voksen kvinne cirka 2 liter , men dette er også litt avhengig av kroppsvekt, sier Kvalvaag.

Hun understreker samtidig at disse tallene inkluderer all væske, også den som allerede finnes i maten.

– En utbredt misoppfatning er jo at vi faktisk må drikke alt dette i rent vann, men når man inkluderer væske fra mat, kaffe, te og lignende, så er det ikke så fryktelig mye med 2 liter om dagen likevel, sier hun.

Dette støtter klinisk ernæringsfysiolog Vilde Aabel Skodvin:

Et normal væskeinntak bør være på mellom 1,5 og 2 liter per dag, men dette inkluderer også væske vi får fra mat og annen drikke, sier Aabel Skodvin mens hun fortsetter:

– Noe som ofte har vært misforstått er at vi må dekke hele væskebehovet med rent vann, det stemmer ikke, sier hun.

Les også:  Vinterløping er bedre for kroppen

Nøytral pH og uten kalorier

Aabel Skodvin forklarer videre at for friske mennesker reguleres væskebehovet som regel greit ved at vi drikker når vi blir tørste.

– Samtidig er det et poeng i at vann bør være førstevalg som tørstedrikk ettersom det er uten kalorier og har nøytral pH, sier hun.

Ifølge Kvalvaag kommer omtrent 80 prosent av den væsken vi får i oss fra drikkevarer.

– Rent vann er selvsagt den beste tørstedrikken, og vi bør prøve å få i oss mesteparten av det vi drikker herfra. Vann bidrar ikke med kalorier og påvirker ikke tannhelsen slik som andre drikkevarer, sier Kvalvaag.

Les også:   Ny ordning kan gi flere reseptfrie medisiner

(Saken fortsetter under)

Er du tørst? Da er vann det beste, og sunneste, alternativet. Foto: Vitapix/Istock.com

Om du drikker for lite

Hvis du ikke får i deg nok væske hver dag, vil du merke dette på kroppen på flere måter.

Både Aabel Skodvin og Kvalvaag forklarer at vi i første omgang naturlig nok vil merke tørstefølelsen i tillegg til at vi vil se at fargen på urinen er mer konsentrert, altså mørkere på fargen.

Ifølge ernæringsfysiologene vil du etterhvert merke det i form av symptomer som blant annet dårlig form, tørr munn, svimmelhet og hodepine.

– Frys vannflasken

– Om man ikke går rundt og føler seg tørst hele tiden, er det sannsynlig at man får i seg den væsken man trenger, sier Aabel Skodvin.

Kjenner du likevel på tørsten, er det i alle fall vann du bør velge fremfor drikke som inneholder sukker og syre, særlig med tanke på tannhelsen, anbefaler hun.

Ikke så spennende eller godt å drikke vann, tenker du?

Det er mye du kan gjøre for at det skal bli lettere, og godt, å drikke vann, ifølge ekspertene

– Noen tips for å få i seg vann kan være å ha med seg vannflaske, både på jobb og ellers slik at man har lav terskel for å ta en slurk her og der, sier Aabel Skodvin.

– Dersom utfordringen er at man ikke har så lyst på vann, kan det hjelpe å ha litt smak oppi, for eksempel noen agurkskiver, blåbær, appelsinskiver eller lignende, tipser hun videre.

Les også:   Mange nordmenn vil trene mer i 2017

Her er Kvalvaags råd:

  1. Ha alltid vann tilgjengelig. For eksempel i en flaske eller et glass på kontorpulten og hjemme.
  2. Drikk alltid vann til hovedmåltidene.
  3. Skjær sitron, agurk eller annen frukt i skiver og ha i vannet. Det gir en frisk smak og gjør at vannet ser mer fristende ut.
  4. Ved å fryse ned litt vann, for eksempel med en tredjedel vann på flasken, kvelden i forveien for så å fylle på med friskt vann på morgenen før du drar på jobb, har du kaldt vann hele dagen.
  5. Husk at du ikke trenger å drikke alt, men at en del av vannet også kommer fra maten. Ved å spise mye frukt og grønt får du i deg en del vann fra dette også.

Her kan du beregne ditt væskeinntak med vår vann-kalkulator.

Les også: 

Så lenge kan du trene før kroppen trenger drikke

Mer energi, hjelper deg med å holde vekta og demper forkjølelsen

Trodde du kullsyre var skadelig for tennene?

Saken er opprinnelig publisert på Klikk.no

Helse og livsstil
Populært