Meny

Slik sjekker du om du er overvektig

Midjemål er en mer nøyaktig måling, som tar høyde for forholdet mellom fett og muskler. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BMI forteller lite om forhold mellom muskler og fett. Derfor kan midjemål være en bedre metode for å undersøke om du er normal- eller overvektig.

Ifølge Folkehelseinstituttet, er ikke BMI alltid like godt egnet til å si noe om enkeltpersoners grad av overvekt og fedme, fordi flere andre faktorer påvirker BMI og helserisiko, for eksempel mengde muskelmasse og hvor fettet sitter.

Det er Jøran Hjelmesæth, leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold, og professor ved Universitet i Oslo, enig i.

– BMI er en enkel måte å regne på, men ulempen er at den ikke sier noe om fett og muskler. For de som har BMI over 25, må man lokalisere hvor dette fettet er. Det farligste sitter rundt midjen. Derfor måler vi midjen, har Hjelmesæth tidligere fortalt Lommelegen.no.

1. Her måler du midjemålet

Han forteller at det er viktig å måle korrekt for å få et rett svar.

– Du skal måle mellom nedre del av ribbeina og øvre del av hofta, sier han.

(Saken fortsetter under)

Et midjemål skal måle mellom nedre del av ribbeina og øvre del av hofta. Foto: NTB Scanpix / Science Photo Library

2. Sjekk resultatet

Ifølge Helsenorge klassifiserer disse målene til overvekt og fedme:

(Saken fortsetter under)

Helserisiko

​– En mann med midjemål over 102 centimeter eller en kvinne med midjemål over 88 centimeter har en betydelig økt risiko for hjerte- og karsykdommer . En mann med midjemål mellom 94 centimeter og 101, eller en kvinne med midjemål mellom 80 og 87 centimeter, har en økt risiko for diabetes type 2, sier Hjelmesæth.

Les også: 

Overvekt og fedme, råd og behandling

Fraråder lett overvektige å slanke seg, dette bør de gjøre i stedet

Overvekt hos barn

Saken er opprinnelig publisert på Lommelegen.no

Helse og livsstil
Populært