Vinterløping er bedre for kroppen

Legger du løpeskoene på hylla nå i vinter? Det bør du revurdere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Julematen ligger fortsatt godt rundt magen, og motivasjonen for å ta seg en løpetur er nok ikke det aller beste, spesielt i grått og kaldt vær. Men britiske forskere fra St. Mary’s University i London har gjort klare funn på at det er da kroppen presterer best.

Forskerne tok riktignok utgangspunkt i en britisk vinter, som er noe varmere enn her i Norge. De overvåket forsøkspersoner som løp 10 kilometer over 40 minutter i både varme og kalde forhold.

Les også: Dette blir de største treningstrendene i 2017

Etter å ha løpt i både 22 grader og i 8 grader, viste resultatene store forskjeller.

– Vi forventet helt ærlig å finne noen forskjeller, men ikke så voldsomme, siden vi ikke testet ekstreme forhold. Hjerterytmen var omtrent seks prosent høyere i de varme forholdene og vi så at løperne ble dehydrerte i 30-38 prosent oftere. Løperne selv følte det var 30 prosent lettere å løpe i kulda, sier professor John Brewer, til Reuters.

Les også: Tre av treningsbarene får terningkast 5

Han mener at for friidrettsløpere kan temperaturen være en avgjørende faktor om man setter nye personlige rekorder eller ei.

– Forskjellen mellom suksess og fiasko er på sekunder. Vi er sikre på at i kaldere forhold kan man definitivt kappe inn en god prosent med tid på sin personlige rekord, sier professoren.

Det var i forbindelse med et vinterløp i London og Manchester at forskningen på vinterløping ble bestilt.

Les også:

Kan man trene når man har en forkjølelse?

Trening midtveis i livet gir bedre husk som gammel

Trening er gunstig for drukkenbolter

Forskning: – Trening reduserer angst og depresjon hos kolspasienter

Personvernpolicy