Forskning: Mindre sykdom og lengre liv hos dem som daglig spiser nøtter

<p>NÆRINGSRIKE NØTTER: Det er næringsverdien i nøttene som gjør at de potensielt er så gunstige for helsen. Foto: Colourbox.com</p>
NÆRINGSRIKE NØTTER: Det er næringsverdien i nøttene som gjør at de potensielt er så gunstige for helsen. Foto: Colourbox.com

En stor analyse av forskning viser at folk som spiser en håndfull nøtter daglig, har lavere risiko for blant annet hjertesykdom, kreft, diabetes og lungesykdom.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er norske og britiske forskere ved henholdsvis NTNU og Imperial College London som står bak analysen av 29 forskningsartikler fra totalt 20 ulike studier.

Resultatene som er publisert i tidsskriftet BMC Medicine, viser at mennesker som spiser en håndfull, altså rundt 28 gram, nøtter hver dag, har nesten 30 prosent lavere risiko for koronar hjertesykdom, 21 prosent lavere risiko for hjerte- og karsykdom, 15 prosent lavere risiko for kreft og 22 prosent lavere risiko for tidlig død, sammenlignet med dem som ikke spiser nøtter daglig.

Norske helsemyndigheter anbefaler å spise en liten håndfull usaltede nøtter om dagen.

Les også: Peanøtter kan redusere faren for hjertesykdommer

Lavere risiko for lungesykdom og diabetes

En håndfull nøtter daglig kunne også knyttes til om lag 50 prosent redusert risiko for å dø av lungesykdom og nesten 40 prosent lavere diabetesrisiko, samt lavere risiko for blant annet infeksjonssykdommer og nyresykdom, men forskerne understreker at det er mindre data om sammenhengen mellom disse sykdommene og nøttespising.

– I ernæringsstudier har mye av forskningen vært på de store dødsårsakene som hjertesykdom, slag og kreft, men vi begynner nå å se data for andre sykdommer også, sier NTNU-forsker Dagfinn Aune i en pressemelding.

– Vi fant en konsekvent reduksjon i risiko for mange forskjellige sykdommer, med en sterk indikasjon om at det er en virkelig underliggende sammenheng mellom inntak av nøtter og ulike helseutfall. Det er en ganske betydelig effekt for en liten mengde mat, sier Aune videre i meldingen.

Les også: Valnøtter er bra for spermkvaliteten

Ikke bedre effekt av mer enn en håndfull

Studiene som er med i analysen inkluderer alle slags trenøtter, som hasselnøtter og valnøtter, men også peanøtter som egentlig er belgfrukter. Resultatene var generelt sett lignende enten totalt inntak av nøtter, trenøtter eller peanøtter ble analysert.

Det var lite som tydet på at det å spise mer enn en håndfull nøtter daglig kunne knyttes til ytterligere helsefordeler.

Les også: Fem matvarer som har ufortjent dårlig rykte

– Kan redusere risikoen for fedme over tid

Studiene som er analysert, er ikke egnet til å gi sikre svar når det kommer til årsak og virkning. Man kan altså ikke si sikkert at en håndfull nøtter om dagen beskytter mot de ulike sykdommene, men vise en sammenheng mellom inntak av nøtter og redusert risiko.

Det er næringsverdien i nøttene som gjør at de potensielt er så gunstige for helsen. Nøtter og peanøtter har høyt innhold av fiber, magnesium, flerumettet fett, som er fordelaktige med tanke på å redusere hjerte- og karrisiko og som kan redusere kolesterolnivået, forklarer Aune.

– Noen nøtter, særlig valnøtter og pekannøtter, inneholder også mye antioksidanter, som kan motvirke oksidativt stress og muligens redusere kreftrisiko. Selv om nøtter inneholder ganske mye fett, har de samtidig mye fiber og protein, og det er noe dokumentasjon som antyder at nøtter faktisk kan redusere risikoen for fedme over tid, sier NTNU-forskeren i meldingen.

Det er de ubehandlede nøttene som er det aller beste valget.

– Når det gjelder salte nøtter er disse ofte ristet i billige oljer. Høy temperatur kan også påvirke noen av fettsyrene, vitaminene og antioksidantene negativt, men slik behandling påvirker ikke mineraler, proteiner og fiber, har lege Fedon Lindberg tidligere uttalt til Klikk.no.

Les saken: Her er de sunneste nøttene

Nå driver forskerteamet som står bak metaanalysen, med tilsvarende analyser for helseeffekten av andre anbefalte matvaregrupper, inkludert frukt og grønnsaker.

Personvernpolicy