Meny

– Mental trening gjør hjernen yngre

Hukommelse og evnen til å tenke klart er viktig for en god alderdom. Foto: AFP Relaxnews
Hukommelse og evnen til å tenke klart er viktig for en god alderdom. Foto: AFP Relaxnews

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fysisk trening bør kombineres med mental trening for å beskytte hjernen mot aldring, ifølge en ny studie.

Ny forskning fra Universitetet i Texas, Dallas, viser at det ikke holder å bare være fysisk aktiv om du vil beskytte hjernen mot alderdom. Forskerne mener at fysisk trening bør kombineres med regelmessig mental trening for å stimulere kognitive funksjoner. Fysisk trening har vist seg å ha en positiv effekt på hukommelsen, mens mental trening viser seg å bedre hjernens utøvende funksjon, ifølge nyhetsbyrået AFP Relaxnews.

Forskerne studerte en gruppe på 36 voksne mellom 56 til 65 år. Deltagerne ble delt inni to grupper. Den ene gruppen deltok i et treningsprogram som inkluderte rask gange og sykling med fem minutters oppvarming og avkjøling. Gruppen trente tre timer i uken i tre måneder.

Den andre gruppen fulgte et mentalt treningsprogram. Denne gruppen trente også tre timer i uken i tre måneder, og de gjorde øvelser for å bedre oppmerksomhet, prioriteringsevne, perspektivtaking og problemløsning.

Forskerne brukte MR-scanning til å evaluere blodgjennomstrømningen i hjernen til deltagerne i begynnelsen og i slutten av studien.

Les også: Slik kan pårørende takle demens

Flere tiår yngre

De oppdaget at blodgjennomstrømningen var betydelig høyere hos deltagerne som hadde deltatt i mental trening. Den økte med åtte prosent sammenlignet med gruppen som hadde deltatt i fysisk trening.

– Vi mister en til to prosent av blodgjennomstrømningen i hjernen hvert tiår, og nedgangen starter ofte når vi er i tjueårene, sier hovedforfatter av studien Sandra Bond Chapman og legger til:

– At vi ser en økning på åtte prosent, innebærer på sett og vis at hjernen har blitt flere tiår yngre.

Les innlegget: De økonomiske konsekvensene av demens

Demens og aldring

Bond Chapman mener at mentaltrening bedrer nevroplastisitet i hjernen. Nevroplastisitet er en paraplybetegnelse for hjernens evne til å tilpasse seg ved å endre koblinger mellom nerver og hjerneceller på bakgrunn av atferd, miljø og opplevelser.

Forskerne så også en økt blodgjennomstrømning i hjernen til gruppen som trente fysisk, men kun i hippocampus hvor hukommelsen sitter. Denne delen av hjernen er utsatt for aldring og demens.

I sin konklusjon anbefaler forskerne både mental- og fysisk trening for å beskytte hjernen mot aldring.

Studien ble opprinnelig publisert i det anerkjente tidsskriftet Frontiers in Human Neuroscience.

Oversatt og tilrettelagt av Kathleen Buer / ABC Nyheter

Les også:

Ti tidlige tegn på demens

– Hun er ikke mammaen min på samme måte lenger

– Demens kan forsinkes og forebygges

– Ignorering av glemsomhet gjør vondt verre

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus