– Regelmessig sykling kan redusere faren for diabetes

Gjør du sykling til en del av hverdagslivet ditt, forsterkes virkningen, fordi aktiviteten ikke utsetter kroppen for de samme belastningsskader som jogging og annen idrett gjør. Foto: Colourbox.com
Gjør du sykling til en del av hverdagslivet ditt, forsterkes virkningen, fordi aktiviteten ikke utsetter kroppen for de samme belastningsskader som jogging og annen idrett gjør. Foto: Colourbox.com

En ny dansk studie hevder det ikke er for sent å begynne sykle jevnlig, selv om du skulle være kommet høyt opp i årene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta om diabetes type 2:

  • Diabetes type 2 er den vanligste formen for diabetes, og i løpet av de siste årene er det skjedd en eksplosiv utvikling. Vanligvis er det voksne som rammes, men også unge voksne blir i økende grad rammet.
  • For å utvikle diabetes type 2 må man være arvelig disponert, men overvekt og mangel på fysisk aktivitet nevnes som de viktigste triggerfaktorene.
  • For de fleste som blir rammet, vil medikamentell behandling være nødvendig.

Diabetes type 2 kan ifølge Diabetes.no til en viss grad reguleres og behandles ved å gå ned i vekt, forbedret kosthold og økt fysisk aktivitet.

Det får nå ytterligere ryggdekning av en rykende fersk dansk studie som har funnet at regelmessig sykling kan redusere faren for å utvikle nettopp diabetes type 2.

Les også: Så enkelt holder du formen i sommer

Jo mer, desto bedre

Danskene må trygt kunne kalles et syklende folk, og over en femårsperiode har forskere ved Syddansk Universitet studert 24.623 danske menn og 27.890 danske kvinner i alderen 50-65 år. Deltakerne ble bedt om å rapportere sine sykkelvaner, deriblant hvor mye de syklet til og fra jobb og hvor mye de syklet på fritiden.

Dataene de mottok, sammenliknet forskerne med forekomst av diabetes type 2, målt i det danske diabetesregisteret. Resultatene, som nå er publisert i PLOS Medicine, viste at de som syklet regelmessig hadde mindre sannsynlighet for å utvikle diabetes.

Og jo mer de syklet, desto lavere ble risikoen.

Les også: Det er dejlig å være norsk syklist i Danmark

(Saken fortsetter under)

Sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse er godt dokumentert. Helseeffekten ved økt fysisk aktivitet, som sykling, er færre sykdommer, økt livskvalitet og flere leveår. Foto: Colourbox.com
Sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse er godt dokumentert. Helseeffekten ved økt fysisk aktivitet, som sykling, er færre sykdommer, økt livskvalitet og flere leveår. Foto: Colourbox.com

Ikke for sent

Forskerne oppdaget samtidig at selv om du begynner å sykle jevnlig først i godt voksen alder, drar du likevel nytte av at faren for å pådra deg diabetes er svekket med 20 prosent

– Vi synes det er spesielt interessant at de som begynte å sykle hadde en lavere risiko for type 2 diabetes, særlig siden vi hadde en studiepopulasjonen bestående av godt voksne og eldre kvinner og menn, forteller hovedforfatteren bak studien, Dr. Martin Rasmussen, til nyhetsbyrået AFP.

– Dette understreker det faktum at selv om du er kommet høyt opp i årene, så er det ikke for sent å begynne med sykling og samtidig senke egen risiko for kroniske sykdommer.

Les også: – Like effektivt å løfte lette vekter som tunge

Attraktiv treningsform for mange

Sykling er allerede kjent for å gi deg mange helsemessige fordeler, som for eksempel lavere risiko for hjerte- og karsykdommer, lavere risiko for fedme og forbedret søvn.

Martin Rasmussen mener at deres funn kan være med på å inspirere flere til å begynne å sykle.

– Ettersom sykling kan inkluderes i dagligdagse aktiviteter, kan det være en attraktiv treningsform for en stor del av befolkningen. Dette omfatter personer som på grunn av mangel på tid ikke har ressursene til å engasjere seg i fysisk aktivitet.

Sykler du til jobben, får du ifølge Helsedirektoratet åtte år lenger med god livskvalitet, sammenlignet med stillesitterne. Foto: Colourbox.com
Sykler du til jobben, får du ifølge Helsedirektoratet åtte år lenger med god livskvalitet, sammenlignet med stillesitterne. Foto: Colourbox.com

Les også:

Slik bør du trene når du er 40, 50 eller 60 år

– Styrketrening to ganger i uken bedrer helsen til eldre