Meny

Ti måter å forebygge Alzheimers på

Du behøver ikke nødvendigvis å kaste på deg treningstøyet for å løpe deg en lang tur for å holde deg i form. Aktiviteter som å luke i hagen kan være nok for å bli litt svett, noe som igjen har en positiv effekt for å forebygge hjernesykdommer som Alzheimers og demens. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Du behøver ikke nødvendigvis å kaste på deg treningstøyet for å løpe deg en lang tur for å holde deg i form. Aktiviteter som å luke i hagen kan være nok for å bli litt svett, noe som igjen har en positiv effekt for å forebygge hjernesykdommer som Alzheimers og demens. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er aldri for sent å revurdere vanene sine for å få en bedre alderdom. Her er ti gode råd som alle kan bidra til å styrke hjernen.

Hjernerelaterte sykdommer som demens og Alzheimers er for mange skremmende trusler som kan forkludre alderdommen.

Men du trenger ikke kaste alle gamle vaner på skraphaugen og begynne å tenke som en toppidrettsutøver for å redusere risikoen for å ende opp med en av de fryktede tilstandene når du blir gammel.

Nyhetsbyrået AFP Relaxnews har funnet frem til ti effektive metoder for å redusere risikoen for å pådra seg hjernesykdommer som Alzheimers. Juni er nemlig den såkalte «Awareness Month» i USA, der tanken bak er å oppfordre amerikanere til å ta bedre vare på seg selv.

Les også:   Forskning: – Andelen eldre som får demens er på vei ned

Følger du disse ti rådene, kan du stå bedre rustet mot hjernesykdom i fremtiden:

1. Ikke vær redd for å svette litt

Mange uavhengige studier har den senere tiden konkludert med at forskjellige former for fysisk aktivitet også bidrar til å styrke hjernen, og dermed reduserer risikoen for sykdommer som Alzheimers.

Du behøver ikke nødvendigvis å kaste på deg treningstøyet for å løpe deg en lang tur eller ta en skikkelig runde i treningsstudioet. Aktiviteter som å luke i hagen eller å danse kan være nok for å bli litt svett. Andre aktiviteter, som å drive med yoga eller å løfte vekter skal dog fortsatt ikke undervurderes om du foretrekker det.

Les også:  Østrogen kan redusere faren for demens

2. Les mer

Utdanning og opplæring - uansett når i livet det skjer - har gjennom en rekke undersøkelser vist å være forebyggende for hjernesykdommer. Blant annet kom det frem i en australsk studie i 2015 at kurs og videreutdanning for voksne bidrar til å gi hjerneaktiviteten en skikkelig boost. Det er positivt med tanke på å forebygge sykdommer som demens og Alzheimers.

Les også:  Jevnlig hodepine dobler demensrisiko

3. Stump røyken

Det er vel neppe noen hemmelighet lenger, men relativt mange studier har avslørt at det definitivt finnes en sammenheng mellom røyking og hjernesykdommer. Tobakkbruk regnes som en av de fem viktigste faktorene for å øke risikoen for demens.

4. Lytt til hjertet ditt

Flere beviser for at hjerterelaterte sykdommer også kan påvirke hjernen er lagt frem de siste årene. Sliter du med høyt blodtrykk og/eller diabetes, kan det ha en negativ effekt på helsetilstanden ellers. For ved å spise sunt og vært mer fysisk aktiv vil du automatisk også ta bedre vare på hjernen din.

Les også:   – Demens kan forsinkes og forebygges

5. Pass på hodet ditt

Hjerneskader kan også forårsakes av helt andre grunner, som uhell og ulykker. Pass derfor på å bruke bilbelte når du kjører bil, og bruk hjelm både når du sykler eller står på ski. Om uhellet skulle være ute, er du da bedre rustet til å unngå eventuelle hjernerelaterte sykdommer forårsaket av fysiske skader.

6. Spis riktig

Alle vet at frukt og grønnsaker har en positiv effekt på helsetilstanden. Det er også viktig å få i seg næringsstoffer som er rike på omega 3, som fisk og skalldyr, samt nøtter og olivenolje. Dette er mye brukt i landene rundt Middelhavet og som har gitt beboere der høyere levealder enn andre steder.

Les også:   Så mye koster demens oss

7. Få nok søvn

Selv om fysisk aktivitet er viktig for helsen, er det like viktig å få seg nok søvn. Å leve et liv med for lite søvn har en innvirkning på både den fysiske og psykiske tilstanden, og kan gå ut over konsentrasjonen og svekke hukommelsen. Forskning har gjennom en rekke studier vist at du i snitt bør forsøke å få deg rundt syv timer med søvn hver natt for å vedlikeholde søvnrytmen.

Les også:   Et par kopper kaffe mot tidlig demens

8. Ta vare på din mentale helse

Noen studieresultater har konkludert med at depresjon gir en økt risiko for kognitive sykdommer. Så pass på å søke hjelp om du har symptomer på depresjon, angst eller står overfor andre mentale utfordringer, som for eksempel kan utløses ved arbeidsløshet eller om noen som har stått deg nær har gått bort. Pass også på å holde stressnivået så lavt som mulig, da også stress kan påvirke din mentale tilstand negativt.

9. Vær mer sosial

Å være sosialt engasjert og holde kontakten med familie, venner og kjente bidrar også til å styrke hjernen. I en analyse som Universitetet i Chicago publiserte i 2014, konkluderte de med at et rikt sosialt liv kan være en viktig nøkkel til et lengre og friskere liv. Som en ekstra bonus får du antagelig også et langt lykkeligere liv.

Les også:  Blåbær kan bidra til å bekjempe Alzheimer

10. Skaff deg en hobby

I likhet med å lese mer, kan du holde hjernen aktiv ved å bruke tiden på ting som interesserer deg for å redusere risikoen for Alzheimers. Bygg gjerne dine egne møbler, legg et puslespill, løs kryssord, gjør noe kreativt som å male akvareller, eller begynn rett og slett å spille dataspill. Det å utfordre hjernen med små aktiviteter i hverdagen er utvilsomt positivt for å holde den ved like, noe som både har kort- og langvarig effekt på å stå bedre rustet mot hjernesykdommer.

Les også:

Livet med Alzheimer

– Kan bremse utvikling av Alzheimers sykdom ved å redusere betennelse

Alzheimer kan skyldes soppinfeksjon

– Eksperimentell medisin bremser aldringsprosessen i mus

Da Odvar måtte innse at det var Alzheimer kona hadde, lovet han seg selv to ting

Forskning: – Disse ni faktorene kan bidra til to av tre Alzheimer-tilfeller i verden

(Teksten er levert av AFP Relaxnews og tilrettelagt og oversatt av Paul A. Nordal, ABC Nyheter)

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus