Meny

– Sollys kan påvirke forbrenningen

Sollys har god påvirkning på helsen. Foto: Colourbox

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Jeg synes det er kult at sollys har denne effekten, men vi forstår ikke hvorfor ennå, sier lederen av studien.

En ny studie har funnet ytterligere bevis for at tilstrekkelig eksponering for sollys kan gi gunstige helseeffekter.  Forskerne ved Northwestern University i USA har gjort funn som viser at eksponering for sollys om morgenen kan påvirke stoffsiktet og bidra til vekttap.

Den siste studien bygger på universitetets tidligere forskning på effekten av sollys på stoffskifte og vekttap. I den nye studien har forskerne studert effekten sterkt og svakt lys på 19 deltagere over fire dager, melder nyhetsbyrået AFP Relaxnews.

Les også: Så lang tid tar det for kroppen å forbrenne alkohol

Manipulere forbrenningen

Forskerne oppdaget at eksponering for sterkt lys, enten om kvelden eller om morgenen, ga økt insulinresistens sammenlignet med eksponering for svakt lys. Insulinresistens er kroppens manglende evne til å transportere glukose i blodet. Det kan føre til en oppbygging av blodsukker. Denne oppbygningen kan i visse tilfeller føre til vektøkning, samt økt mengde kroppsfett og en økt risiko for diabetes.

Kathryn Reid, en av forfatterne av studien kommenterte funnene:

– Disse resultatene gir ytterligere bevis på at sterkt sollys kan påvirke forbrenningen. Jeg synes det er kult at sollys har denne effekten, men vi forstår ikke hvorfor ennå, sier hun til AFP Relaxnews og legger til:

– I teorien kan man benytte sollys til å manipulere forbrenningen.

Les også: Så mye forbrenner du under sex

Påvirker vår indre klokke

I 2014 fant forskere ved Northwestern University at de som ble eksponert for sterkt lys om morgenen hadde en signifikant lavere BMI enn de som ble utsatt for sterkt lys senere på kvelden. Dette var første gang forskere så sammenheng mellom tid for eksponering for lys og BMI.

Forskerne oppdaget også at desto tidligere på dagen deltageren ble eksponert for sol, desto lavere BMI hadde han eller hun - og omvendt.

Effekten av morgenlyset skal ha vært uavhengig av personens aktivitetsnivå, kaloriinntak, søvnvaner og alder, ifølge AFP Relaxnews.

Les også: Myter og fakta om forbrenning

– Dersom en person ikke får tilstrekkelig sollys til riktig tid på døgnet, kan vår indre klokke bli feil. Det kan føre til endringer forbrenningen og potensielt vektøkning. Derfor er det viktig å få nok sollys mellom klokken 08.00 og 12.00. 20-30 minutter med sollys er nok til å påvirke BMI, uttalte lederen av studien, Phyllis C. Zee da studien ble offentliggjort.

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus