Folk vil heller til apoteket enn til fastlegen

Et flertall av befolkningen har stor tillit til apotekene og de ansattes råd.
Et flertall av befolkningen har stor tillit til apotekene og de ansattes råd. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Seks av ti ønsker at apotekene får tilby flere helsetjenester, slik at man ikke må oppsøke fastlegen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tall fra TNS Gallups Helsepolitiske Barometer belyser blant annet folks syn på apotekene. Hele 84 prosent mener at man får gode råd på apoteket om legemidler og hvordan de skal brukes, og 58 prosent vil heller ta enkle helsespørsmål opp med farmasøyten enn med fastlegen. Tjenestene folk i størst grad vil overføre til apoteket, er samtale om medisinbruk, kolesterolmåling og testing for sykdommer.

– Jeg forstår at befolkningen ønsker tilgjengelighet til diagnostikk. Diagnostikk er imidlertid ikke farmasøytenes kjernekompetanse. En økning i diagnostikk i apotek vil øke arbeidsmengden for fastlegene, ikke redusere den, fordi det uansett trengs en lege for å vurdere og behandle for eksempel høyt kolesterol eller høyt blodtrykk, sier leder i Allmennlegeforeningen Kari Sollien til NTB.

Hun mener befolkningen trenger både legen og farmasøyten for å få diagnostikk og behandling av høy kvalitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Vi er reddest for kreft, men flest dør av hjerte- og karsykdom

– Høy kvalitet

Resultatene fra undersøkelsen stemmer med tilbakemeldinger Apotekforeningen får fra publikum.

– Kundene opplever at de rådene de får på apotek, holder høy kvalitet. Det arbeider 3. 000 farmasøyter på apotekene, og disse har studert legemidler i tre eller fem år. Farmasøyter er samfunnets legemiddeleksperter, og de har alle forutsetninger for å gi gode råd om legemidler og bruken av dem, sier administrerende direktør Per T. Lund i Apotekforeningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sollien er enig i at farmasøytene har god kompetanse på fagområdet legemidler.

– Veiledningen om legemiddelbruk som gis av farmasøyt er viktig, og supplerer informasjonen pasienten får hos legen.

Les også: Fastlege: – Pasienten som person, ser ut til å bli borte i medisinen

Tilgjengelighet

Apotekforeningen påpeker at tilgjengelighet er en av to hovedårsaker til at folk ønsker råd på apotek.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Apotekene ligger der hvor folk bor og arbeider, og de har lengre åpningstider enn noensinne. Det er ikke nødvendig å avtale tid for å få råd på apotek, sier Lund.

I undersøkelsen framkommer det for øvrig at mer enn halvparten, hele 55 prosent, foretrekker at psykolog tar ansvar for sykmelding i forbindelse med psykiske helseplager. I dag er det fastlegens ansvar, og 37 prosent av de spurte syns det skal fortsette slik. Sollien i Allmenlegeforeningen minner om at det er viktig å se hele personen:

– Vi vet at kropp og sjel henger sammen. Pasienter med psykiske plager har ofte også kroppslige plager. Legenes er pålagt en sakkyndigrolle i sykmeldingsarbeidet av myndighetene. Dette kan nok iblant oppleves som ekstra bryderi for pasientene. Det er imidlertid viktig at også pasienter med psykiske plager kommer til lege, sier hun.

Les også: – Du skal kunne forvente at legen din ønsker å finne ut hva det feiler deg