Meny

Studie: Å legge seg og stå opp tidlig kan være bedre for hjertehelsen

Amerikanske forskere knytter døgnrytme til levevaner. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Amerikanske forskere melder at morgenfugler ser ut til å ha sunnere hjertehelse enn nattugler – så sant de får nok timer på puten.

Folk som har kommet inn i en regelmessig rytme der de går tidlig til sengs og står tidlig opp ser ut til å ha bedre hjertehelse enn andre, ifølge amerikanske forskere.

Forskere fra University of Delaware, the University of Pennsylvania, Drexel University og University of Arizona College of Medicine har utført en studie der det kommer frem at folk som ikke sover på de «riktige» tidspunktene ofte har flere levevaner forbundet med økt risiko for hjerte- og karsykdom.

Les også:  Tre til fem drinker i uka kan være bra for hjertet

Søvnmengde og levevaner

I studien undersøkte forskerne søvnmønsteret til et stort utvalg personer for å se om dette hang sammen med tre store risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer: røyking, dårlig kosthold og mangel på mosjon.

Forskerne fant at de som fikk en passelig mengde søvn, på de riktige tidspunktene, hadde mindre usunne levevaner. De som sov for mye eller for lite hadde økt sannsynlighet for å røyke, være stillesittende og spise mindre frukt og grønt. Det samme gjaldt de som gikk sent til sengs.

– Disse dataene tyder på at det ikke bare er søvnmangel som henger sammen med levevaner forbundet med hjerte- og karsykdom, men at for mye søvn kan være knyttet til det i tillegg, sier en av studiens medforfattere Freda Patterson.

Les også:  Mye og lite søvn kan påvirke hjerterisiko

Den passelige mengden

I studien ble kort søvn definert som mindre enn seks timer, mens lang søvn ble definert som ni timer eller mer.

Den tilstrekkelige mengden søvn ble definert som sju til åtte timer.

Deltakerne i studien ble spurt om hvor fysisk aktive de var, hvor mye tid de brukte på PC eller TV, røykevaner og inntak av frukt og grønt. Alle disse faktorene påvirker hjertehelsen.

Resultatene viste altså at deltakerne hadde færre usunne levevaner hvis de sov på de riktige tidspunktene.

Les også:  – Te er bra for hjertehelsen

Enormt utvalg

Forskerne hentet informasjon fra Storbritannias biobankprosjekt, som har som formål å styrke evnen til å forhindre og behandle en rekke livstruende sykdommer. De fikk da tilgang til omfattende data om over 430.000 voksne i alderen 40–69.

Forsker Freda Patterson innrømmer imidlertid at studien har sine begrensninger. Blant annet var en stor del av dataen basert på selvrapportering, noe som gjør at den er gjenstand for feil.

Gruppen anbefaler nå videre forskning på området.

Studien ble publisert på nett i tidsskriftet Annuals of Behavioral Medicine.

Les også:  Dette må du vite om hjertesvikt

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus