Meny

– Damper du grønnsakene reduseres tapet av næringsstoffer

DAMP ER BEST: Når det gjelder varmebehandling av grønnsaker, viser forskning at damping er best når det gjelder å holde på næringsstoffene. Særlig gjelder det noen typer grønnsaker. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dersom man koker grønnsakene i vann, kan mellom 20 og 50 prosent av vitaminene, mineralene og de gunstige plantestoffene, forsvinne ut i kokevannet.

Nordmenns forbruk av grønnsaker har økt de senere årene. Dette er godt nytt, fordi grønnsaker er en viktig del av et næringsrikt og variert kosthold, og inneholder en rekke stoffer som virker sykdomsforebyggende.

Men dersom man vil få det meste ut av grønnsakene man spiser, gjelder det å velge riktig tilberedningsmetode, skriver Forskning.no.

Forskere ved matforskningsinstituttet Nofima i Ås og forskere i flere land har sammenlignet ulike former for varmebehandling av grønnsaker, som koking, damping, woking og oppvarming i mikobølgeovn. Generelt kommer koking i vann kommer dårligst ut.

– Kokes grønnsakene i vann så kan mellom 20 og 50 prosent av vitaminene, mineralene og de gunstige plantestoffene, forsvinne ut i kokevannet, forteller Grethe Iren Borge, seniorforsker hos Nofima til nettstedet.

Hun forklarer at man ved heller å dampkoke grønnsakene, reduserer tapet av næringsstoffer med det halve.

Les også:  – Poteten har fått et uriktig dårlig rykte

Damp disse grønnsakene

En kinesisk studie gjort på brokkoli, viste at alle tilberedningsmetoder førte til omfattende tap av næringsstoffer man helst vil beholde. Unntaket var dampkoking, som var klart best. Både woking og mikrobølgeovn er bedre enn koking, ifølge studien.

I tillegg til brokkoli er det spesielt grønnsaker som blomkål, rosenkål, asparges, mais og spinat bør dampkokes for å holde på næringsstoffene. Når det gjelder gulrøtter og poteter er det mindre viktig om de dampes eller kokes. Skal de dampes kan de kuttes i mindre biter for å spare tid.

Les også: Dette bør du spise for å unngå kreft

Rask tilberedning er best

Tid er en annen viktig faktor når det gjelder å bevare næringsstoffer i tilberedning av grønnsaker. Derfor lønner det seg å varm opp vannet før man legger i grønnsakene, enten de skal dampes eller kokes. Også woking og steking bør gå fort, altså på høy temperatur. Om man lager suppe eller stuing gjør det ikke noe om grønnsakene kokes, fordi man også får i seg kokevannet.

I noen tilfeller vil det beste være å spise grønnsakene rå, men ikke alltid, skriver Forskning.no. Oppvarming kan være en effektiv måte å bryte ned noen stoffer i grønnsaker som gjør det vanskeligere for kroppen å ta opp næringsstoffer. For eksempel blir tomater sunnere ved varmebehandling.

En tidligere studie, også omtalt av Forskning.no, konkluderte med at hvitløk raskt mister viktige næringsstoffer ved oppvarming, men dersom den knuses før den varmes opp, holder den bedre på næringsstoffene enn hvitløk som kuttes opp.

Les også:  – Poteter kan redusere risikoen for magekreft

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus