- Popcorn er fullt av fiber

Popcorn er en type snacks som faktisk inneholder fiber. Se video i vinduet over.

Snacksen du kan spise massevis av!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Glem porsjonsregelen, mener ernæringsfysiolog Dawn Jackson Blartner.

Hun mener det er visse typer snacks som ikke har noen ulemper for helsen sin del.

- Poenget er at grønnsaker tilhører lavkalori-matvaregruppen. Dermed er dette de eneste matvarene du kan spise ubegrenset av, forklarer Blartner.

Dette er snacksen hun mener du kan fråtse i:

  • Grønnkålschips
  • Squach med sitron og pepper
  • Popcorn
  • Agurk med eddik (sylteagurk)
  • Hermetisert artisjokk
  • Rå grønnsaker

Les også: Norskprodusert mat kan bli forholdsmessig billigere

- Ingen grunn til å fråtse

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky synes ikke det er noen grunn til å oppfordre til fråtsing eller veldig ensidig spising.

- Når det er sagt, er det jo helt korrekt at ikke-stivelsesholdige grønnsaker er veldig kalorifattige, sier hun.

- Dermed må du spise ganske mye av dem for at det skal utgjøre noe vesentlig på kalorifronten. Men jeg er likevel i tvil om verdien av å fråtse i disse matvarene.

Les også: Lager mat og drikke med ingredienser fra kroppen

Arskys kommentarer til den sunne "fråtse-snacksen":

Sylteagurk: Vanlige sylteagurker er tilsatt sukker, så du må evt sylte dine egne. Det er ikke mange av oss som har mage til å tåle større mengder eddik, så dette blir for spesielt interesserte. Og agurk er ikke noen spesielt vitamin- eller antioksidantrik grønnsak.

Popcorn: Fullt av fiber. Men også fullt av fett og salt, om du da ikke popper dine egne helt uten fett, og ikke salter dem heller. Og selv da er de slett ikke kalorifattige på linje med agurk, for eksempel.

Squash med sitron og pepper: Kalorifattig, men ikke veldig næringsrikt heller. Squash har dessverre lite å by på av vitaminer, mineraler eller antioksidanter. Squash er en fin grønnsak å bruke sammen med andre – så hvorfor overspise, og risikere å gå lei?

Les også: Syv rare restauranter

(Saken fortsetter under bildet)

Artisjokk blir av mange regnet som en delikatesse. Den kan brukes både som forrett og hovedrett, og som snack. Foto: Colourbox
Artisjokk blir av mange regnet som en delikatesse. Den kan brukes både som forrett og hovedrett, og som snack. Foto: Colourbox


Hermetisk artisjokk: I Norge ligger de veldig ofte i olje, og da er de jo kaloririke så det holder. Finner du noen i vann, må du skylle vekk saltet. Artisjokk smaker veldig spesielt på grunn at et fiber som heter inulin, det er litt søtt. Bra for fordøyelsen.

Grønnkålchips: Her må du lage dine egne. Dette er super mat, absolutt. Det går an å lage uten olje i det hele tatt, og heller bruke sesamfrø eller paprika-/chilipulver istedenfor salt. Men folk som bruker blodfortynnende medisiner skal ikke spise grønnkål, det høye K-vitamininnholdet vil forstyrre behandlingen.

Rå grønnsaker: Flott snacks! Men igjen – overdriver du, kan du få mye luft i magen eller også løs mage, dersom du ikke er vant med mye fiber. Ikke farlig, noen av delene, men litt ubehagelig?

Les også: Derfor er du sulten hele tiden

(Saken fortsetter under bildet)

Sylteagurk er agurker syltet i en sursøt eddiklake. Som snack er den kanskje mer typisk for USA. Foto: Colourbox
Sylteagurk er agurker syltet i en sursøt eddiklake. Som snack er den kanskje mer typisk for USA. Foto: Colourbox

Totalen som teller

- Alt som foreslås er fine matvarer, sier Arsky.

- Men det er totaliteten i kostholdet ditt som avgjør om det er sunt, ikke om du av og til bytter ut en sjokoladekos og fråtser i tre hele squash med sitron og pepper.

Hun legger til at det er plass til sjokolade i kosten også.

- Det må bare være lite av den, og det holder med en gang i uken.

Les også:

- Sjokkerende høyt innhold av sukker

Er «poppa» chips sunnere?

Mer fiber og mindre mettet fett

Denne saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no

Personvernpolicy