Artisanopolis blir verdens første flytende by

I Artisanopolis vil du ikke trenge å gå langt for å ta deg en avkjølende dukkert i havet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I 2008 skapte The Seasteading Institute bølger med idéen om etablering av autonome, mobile samfunn på spesiallagde plattformer som skal fungere som permanent, selvstendig bosetting i internasjonalt farvann.

Mange ristet på hodet og mente konsernets ambisjoner var for eksentriske, økonomisk krevende og elitistisk til å kunne tas på alvor som noe som faktisk kunne realiseres.

Men tidligere i januar sikret selskapet seg underskriften til president Édouard Fritch som gir tillatelse til å utvikle den første sjøbyen i en lagune i Fransk Polynesia. Den første flytende bystaten - Artisanopolis - kan være etablert innen 2020.

(Saken fortsetter under)

Avtalen om den flytende byen er blitt møtt med kritikk fra de som mener rike vil benytte muligheten til å unngå skatt. Foto: Gabriel Scheare, Luke & Lourdes Crowley, and Patrick White/ Roark 3D/ The Seasteading Institute
Avtalen om den flytende byen er blitt møtt med kritikk fra de som mener rike vil benytte muligheten til å unngå skatt. Foto: Gabriel Scheare, Luke & Lourdes Crowley, and Patrick White/ Roark 3D/ The Seasteading Institute

Selvforsynt betongby

Selve designkonseptet består av ulike moduler som kan kobles sammen i forskjellige formasjoner. Byggematerialet skal være betongbasert, og instituttet undersøker materialkombinasjoner som skal holde flere hundre år i kontakt med sjøvann. I tillegg skal vindturbiner og solcellepanel gjøre byen selvforsynt med strøm.

I en pressemelding på selskapets hjemmeside, skriver daglig leder Randolph Hencken at Artisanopolis skal gi miljømessig fleksibilitet til de millioner av mennesker som er truet av stigende havnivåer.

– Vår virksomhet skal gi økonomiske muligheter til mennesker i avsidesliggende og økonomisk belastede miljøer, og gi menneskeheten nye muligheter når det gjelder organisering av samfunn og myndigheter, forklarer Hencken.
– Vår avtale med Fransk Polynesia fastsetter at de vil samarbeide med oss for å opprette en juridisk struktur for sjøsoner med egne styringsrammeverk innen utgangen av 2017.

Les også: – Alle som eier egen bolig bør måle radonnivået i vinter

(Saken fortsetter under)

Vindturbiner og solceller forsyner byen med strøm mens maten dyrkes i egne drivhus. Foto: Gabriel Scheare, Luke & Lourdes Crowley, and Patrick White/ Roark 3D/ The Seasteading Institute
Vindturbiner og solceller forsyner byen med strøm mens maten dyrkes i egne drivhus. Foto: Gabriel Scheare, Luke & Lourdes Crowley, and Patrick White/ Roark 3D/ The Seasteading Institute

På vei ned i havet

Dersom havnivåene fortsetter å stige slik de har gjort, er Fransk Polynesia et av landområdene som befinner seg i faresonen for å forsvinne gradvis. Om havnivået stiger med bare én meter, vil det selvstyrte området måtte vinke farvel til 30 prosent av øyene.

I forkant av avtale-inngåelsen med Fransk Polynesia, ble selskapet lovet betydelig politisk autonomi dersom de skaper arbeidsplasser for lokale innbyggere.

– Vi mener det vil være et marked for Artisanopolis hva gjelder boliger, turisme, havforskning, forretningssenter og forskningsinstitutt, samt et kraftverk som skal kunne selge energi og rent vann tilbake til vertsnasjonen , skriver Hencken.

Les også: Nordmenn bruker minst på bolig i Skandinavia

Kan bli vanlig langs norskekysten

Administrerende direktør i Dr. Techn. Olav Olsen AS, Olav Weider, forteller til Teknisk Ukeblad at flytende samfunn er et naturlig skritt sett i lys av utviklingen. Dessuten er det klare fordeler ved å bygge på vann fremfor land.

– Man slipper å grave og bearbeide landområdene, men kan industrialisere byggeprosessen i et verft. Ferdige konstruksjoner kan taues til destinasjonsstedet, dermed slipper man dyre fundamenteringskostnader, sier Weider.

Direktøren tror det kan være aktuelt å bygge flytende bydeler langs deler av norskekysten.

– Det er store befolkningskonsentrasjoner langs kysten med dyre og attraktive tomter. Jeg ser det ikke som urealistisk at det kommer områder og bydeler her med flytende eiendom, sier han og fortsetter:

– Det gjenstår flere utfordringer, blant annet reguleringsmessige og økonomiske hensyn, samt hvorvidt folk synes det er greit å bo på noe som flyter. Men rent teknisk er det ikke så veldig store sprang som må til.

Cruiseskip skal enkelt kunne koble seg til byen og dermed sørge for ekstra inntekter. Foto: Gabriel Scheare, Luke & Lourdes Crowley, and Patrick White/ Roark 3D/ The Seasteading Institute
Cruiseskip skal enkelt kunne koble seg til byen og dermed sørge for ekstra inntekter. Foto: Gabriel Scheare, Luke & Lourdes Crowley, and Patrick White/ Roark 3D/ The Seasteading Institute

Les også:

Rekordår for salg av dyre boliger

Falske ferieminner utgjør risiko for sikkerhet og helse

Kjøpte nettbrett på ferie – ble svindlet for 100.000 kroner

Personvernpolicy