En bit av eplet

Forrige uke samlet New York Fashion Week de største motedesignerne og deres kolleksjoner, deriblant Michael Kors som viste sin vårkolleksjon for 2018.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne sesongen huset New York Fashion Week flere norske designere. Den amerikanske drømmen rykker nærmere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Interessen for nordisk design og livsstil er økende, men det amerikanske markedet er som kjent tøft å etablere seg i. Det er likevel enkelte norske aktører som begynner å få fotfeste.

Kristian Jul Røsjø holder til i 38. etasje midt på Manhattan. Han snakker om merker som Helly Hansen, Moods of Norway, skodesigner Helene Westbye, Holzweiler og byTimo, for å nevne noen. Røsjø er konsulent på det norske konsulatet i New York, og jobber langsiktig med å fremme norsk design samt styrke norske næringsinteresser i byen. Under New York Fashion Week (NYFW) er det flere norske designere som har fløyet over dammen for å stille ut designet sitt for et amerikansk publikum denne sesongen. Den sterke dollaren har latt flere europeiske merkevarer eksportere til USA, der effekten vil være økt etterspørsel og høyere omsetning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– New York er verdens kulturhovedstad, og en av verdens største motebyer. Når en norsk designer vises under NYFW når vedkommende ut til både amerikanske og internasjonale aktører, sier Røsjø.

(Saken fortsetter under)

Klesmerket Maranga under New York Fashion Week. Foto: Daniel Dahl
Klesmerket Maranga under New York Fashion Week. Foto: Daniel Dahl

Beinhard konkurranse

Asfalten på Manhattan steker. Selv om det er lang ut i september, viser temperaturen godt over 25 grader. Newyorkerne ser ut til å nyte den varme høsten mens de stresser mellom skyskraperne. Høsten i New York betyr også startskuddet for moteukene. New York er nummer en på listen over de fire store, etterfulgt av Paris, London og Milano. Designere, presse, innkjøpere og influencers fra alle verdenshjørner strømmer til det store eplet denne uken, som byr på visninger, møter, fester, business og pleasure.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Helene Westbye designet skoene under visningen til Mimi Prober. Foto: Mimi Prober
Helene Westbye designet skoene under visningen til Mimi Prober. Foto: Mimi Prober

– USA er vel det vanskeligste markedet å komme inn på. Konkurransen er beinhard og man må ha et høyt og internasjonalt nivå. Butikkene ønsker først å ta inn merkevaren din etter du har fått presse i prestisjetunge magasiner, forteller skodesigner Helene Westbye bak scenen til Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Visningen til designeren Mimi Prober er akkurat over, og Westbye har designet skoene med sitt selvtitulerte merke. Hun er tilbake på det amerikanske markedet for andre gang, etter en lengre pause hjemme i Oslo. Nå ønsker hun å prøve lykken på nytt, og sparker i gang med en visning som ligger i bydelen SoHo.

Visningen er arrangert av et anerkjent PR-byrå og Prober selv, som er en etablert amerikansk designer.

– Det er denne lokale forankringen som gjør at det norske konsulatet ønsker å støtte visningen. Vi mener dette er strategisk og har verdi for Westbye, sier Røsjø til Finansavisen

Les også: Moderne klær kan være miljøverstinger

Fargesprakende og Brasil-inspirert

Lengre opp på Manhattan, nærmere bestemt på Stewart Hotel i Mid Town er spisesalen omgjort til dagens catwalk. Fashion Gallery er en arena under New York Fashion Week som baner vei for nyetablerte designere. Carina Vesterås og Daniel Dahl bak badetøymerket Maranga er plukket ut som en av fem designere, og fikk invitasjon gjennom Instagram. Duoen innrømmer at de har vært aktive for å lage en sterk profil utad, noe som tydeligvis har lønnet seg. Knappe 12 måneder etter Marangas lansering har de nå flydd badedraktene over til Manhattan for å presentere den nye kolleksjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Designduoen Carina Vesterås og Daniel Dahl står bak badetøymerket Maranga. Foto: Daniel Dahl
Designduoen Carina Vesterås og Daniel Dahl står bak badetøymerket Maranga. Foto: Daniel Dahl

– For oss som er relativt nye på markedet er det en super arena å vise seg frem på. Ingen av oss trodde vi kom til å vise under NYFW etter bare ett år, sier de.

Fem andre amerikanske designere står også på scenen. Maranga skiller seg ut ved å være fargesprakende og inspirert av Brasil, som på mange måter er badetøyets hjemland.

– NYFW er helt klart det største vi har gjort hittil. Nå lukker vi dette kapitelet, og ser fremover. Neste strategi for merkevaren vår er å være mer synlig i butikk. Los Angeles er også et marked vi ønsker å satse på, og etter en visning som denne er vi godt på vei.

Duoen ser helt klart fordelene ved å være synlig på en arena som NYFW.

– For det første er USA et marked vi ønsker å nå ut til. I tillegg vil en visning som dette skape en relasjon til satsningen vår med Maranga. Vi legger mye energi og penger i hele utrykket vårt, ikke bare klærne, sier Dahl og Vesterås til Finansavisen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Nordmenn har mistet respekten for klær

Liten industri i stort land

byTimo har også tatt turen til New York under moteuken. Tine Mollatt bak de romantiske og feminine kjolene har allerede blitt godt mottatt i Amerika. I 2015 samarbeidet Mollatt med skuespillerinnen Gwyneth Paltrow, noe som har fått medfart for det norske klesmerket.

Tine Mollatt, eier av klesmerket by Timo, har allerede fått innpass i 60 butikker i USA. Foto: by Timo
Tine Mollatt, eier av klesmerket by Timo, har allerede fått innpass i 60 butikker i USA. Foto: by Timo

Nå er det seks år siden byTimo satset i USA, og i dag selger de klærne sine i over 60 butikker rundt om i landet, i tillegg til å ha et showroom i Los Angeles.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi syns det er fantastisk spennende å jobbe her. Det betyr mer og mer for merkevaren vår. Likevel er vi er opptatte av å gå sakte frem for å vokse organisk, da markedet er veldig annerledes her enn i Europa, sier Mollatt. Denne uken er byTimo plassert på det populære hotellet The Standard, med utsikt mot Empire State og Hudson River.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Amerikanerne har vel ikke noe direkte forhold til norsk mote, da vi fremdeles er en liten industri som ikke har hatt en felles satsing ut i verden som for eksempel Sverige og Danmark, mener Mollatt. Hun legger til at USA er et stort land, og at det er enorme forskjeller på øst- og vestkysten.

– I California elsker de Europa og ser på oss som ett, mens newyorkerne er mer opptatt av verdiene våre. Den nordiske trenden har vært sterk en stund, så å være fra Skandinavia sees på som positivt.

Les også: – Noen vil nå toppen i bikini og slippers

Gul verdt oppmerksomhet

Røsjø nevner spesielt byTimo-kjolen som ble sett på skuespilleren Felicity Jones under Saturday Night Live. En annen kjolemodell havnet på den minste Kardashian-søsteren Kylie Jenner i amerikanske Vogue. Det norske konsulatet har også bidratt til at flere amerikanske moteaktører har deltatt på Oslo Runway de siste sesongene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Konkrete resultater har vært to større oppslag i magasinet W-Mag om norsk mote, og at motebiblioteket Albright Fashion Library har begynt å ta inn plagg fra norske designere som de igjen har fått vist på innflytelsesrike personligheter.

Røsjø sikter blant annet til supermodellen Gigi Hadid, som en rekke ganger har vært å se i Holzweilers hettegenser. Sist uke ble hettegenseren reprodusert, men utsolgt etter kun en time i nettbutikken.

– Denne type oppmerksomhet er gull verdt for en kreativ og dyktig norsk motebransje som har behov for internasjonal eksponering, sier Røsjø.

Gatemote er like populært som visningen selv. Foto: Reuters
Gatemote er like populært som visningen selv. Foto: Reuters

Les også: Slik unngår du å bli lurt når du handler fra Kina

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen