Nordmenn får ikke nok av elektronikk

Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng.
Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng.

Kraftig oppsving i salget av mobiler, TVer og smartutstyr.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det norske elektronikkmarkedet er i kraftig vekst. Etter årets første seks måneder ligger verdien av salget 14 prosent over samme periode i fjor. Og det er særlig salget av TV, mobil, smartutstyr og DAB som trekker salget oppover.

Det skriver bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen i en pressemelding.

På TV-fronten er tendensen at nordmenn ønsker både større og mer avanserte TVer enn tidligere. De siste årene har 55 til 65 tommer blitt selve «folke-TVen» med hele 48 prosent av markedet. TVer med ekstra høy oppløsning tar også en større del av markedet, viser tallene fra elektronikkbransjen. Her utgjør markedet nå 28 prosent av salget, mot 19 prosent i samme periode i fjor.

Kanskje ikke så overraskende har salget av DAB-radioer gjort et kraftig hopp i første halvår av 2017 sammenlignet med i fjor. Her har salget øket fra 19 prosent til 35 prosent. Det skyldes den pågående slukkingen av FM-nettet.

Les også: Fire nye stoffer forbys i elektronikk

Velger flaggskipsmodeller

Også på lyd bruker nordmenn stadig mer penger, ikke i form av kvantitet, men i kvalitet. Fortsatt selges det flest hodetelefoner under 1.000 kroner, men størst økning er det likevel i det dyreste segmentet, hvor 13 prosent sier at de har kjøpt hodetelefoner for over 3.000 kroner. Første halvår av 2016 var dette tallet på 8 prosent.

Når det gjelder mobil- og smartutstyrsalg viser fasiten at nordmenn nå kjøper dyrere.

– Nordmenn velger flaggskipmodellene når vi kjøper mobil, og den trenden fortsetter i 2017, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen Marte Ottemo i pressemeldingen.

Les også: Trekk ut støpselet om du reiser bort

Uavgjort mellom kvinner og menn

Nordmenn har trykket den relativt nye kategorien «smartutstyr» til sitt bryst, og salget av smartklokker og aktivitetsarmbånd øker fortsatt kraftig.

– Salget av aktivitetsarmbånd har vokst 50 prosent fra 360.000 til 440.000 enheter, mens smartklokkesalget har økt med hele 60 prosent, fra 200.000 til 320.000 enheter, sier Ottemo.

Salget fordeler seg relativt likt mellom menn og kvinner, mens det er aldersgruppen 30-39 år hvor flest har gått til anskaffelse av smartutstyr.

Les også: – Noen ler – andre rister på hodet

Personvernpolicy