Fortsatt voldelig, men mindre nakenhet

Se traileren fra den sjette sesongen av «Game of Thrones»
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Game of Thrones» drives fram av en svært dedikert og kreativ fanskare som har bygd opp et multimedialt univers omkring TV-serien og bøkene. I sesong seks har fansen også trolig bidratt til å tone ned innslagene av sex og vold.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fans verden over følger med i spenning når sjette sesong av den populære HBO-serien «Game of Thrones» nå har premiere. «Game of Thrones» bygger på forfatteren George R. R. Martins bøker, men nå har filmskaperne gått forbi forfatteren i produksjonstempo. Det er mer åpent enn noensinne om hva som kommer til å skje i de kommende episodene.

«The Winds of Winter», som er den sjette boken av totalt syv planlagte bøker, kommer ut etter at sesong seks har rullet over TV-skjermer og dataskjermer. Det gjør at filmskaperne både kunne og måtte dikte mer selv i denne sesongen.

Uansett: Westeros-universet med sine sterke karakterer og voldelige maktkamp mellom de sju kongerikene, er godt etablert hos både filmskaperne, forfatteren – og ikke minst hos fansen.

Les også: Soulsangeren Billy Paul er død

(Saken fortsetter under)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Sesong 5 sluttet med en real cliffhanger der drage-mamma Khaleesi befant seg omringet av Dothrakis-lrigere. Foto: HBO Nordic

Et sentralt spørsmål som debatteres av fansen, er om Jon Snow virkelig er død eller ikke. Filmskaperne hevder hardnakket ja. Mens fansen tror noe annet.

Og et annet sentralt spørsmål er: Hvem er Jon Snows mor? Dette spørsmålet måtte filmskaperne David Benioff og D.B. Weiss , iallfall ifølge anektoten kunne svare forfatteren på for å få lov til å filmatisere «A Song of Ice and Fire»-bøkene.

– Begge disse spørsmålene er nok med oss videre inn i sesong seks, sier professor Anne Gjelsvik ved Institutt for kunst- og medievitenskap ved NTNU. Hun har nettopp gitt ut boka «Women of Ice and Fire» sammen med ni andre forskere. De tar for seg fenomenet «Game of Thrones» (GoT) fra flere innfallsvinkler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: «The End» for Oslos siste videobutikk

Fansen er motoren

GoT er mye mer enn bøker og TV-serie. Det finnes dataspill som bygger på serien, og fansen har skapt wikisider som de oppdater etterhvert som handlingen utspiller seg. For eksempel Winter is Coming og Awoiaf.Westeros.net.

Artikkelen fortsetter under annonsen
– «Game of Thrones» har mange og sterke kvinner, noe som skiller denne serien fra andre store HBO-serier, sier Anne Gjelsvik.
– «Game of Thrones» har mange og sterke kvinner, noe som skiller denne serien fra andre store HBO-serier, sier Anne Gjelsvik.

De har laget tegneserier, og de drifter debattsider. Det finnes også flere Youtube-kanaler hvor fansen diskuterer utviklingen i serien og de ulike karakterene, og disse Youtube-kanalene er analysert i boka.

– GoT er et enormt og unikt multimedialt fenomen. Det er et konglomerat av ulike mediekanaler og uttrykk, og universet er så stort fordi det er så utrolig mye å dikte videre på. Det er også noe av årsaken til fenomenet har blitt stort og engasjerer så mange, sier Gjelsvik.

– Fenomenet drives fram av fansen. Det er en svært dedikert og kreativ fankultur.

Les også: Prince bisatt i privat seremoni

Mindre sex og vold?

Fansen kan også bidra til å gjøre kommende sesong mindre seksualisert og voldelig, tror Gjelsvik. Det har vært mye debatt, for og imot, når det gjelder mengden av nakenhet, sex, voldtekter og vold generelt. En del fans, særlig kvinnelige, mener det har blitt i overkant mye etterhvert, og Gjelsvik tror dette kan ha påvirket filmskaperne til å dempe fokuset på seksualisert vold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette seksualiserte voldelige universet er en viktig del av serien, men nå har HBO fått mye kritikk fordi de har tøyd strikken for langt. Jeg tror serien fortsatt vil være voldelig, men at nakenhet og kombinasjon av sex og vold vil tones noe ned i vårens sesong, sier Gjelsvik. Det vil hun i få fall selv sette pris på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fra pusete og rosa til sint og svart

Unikt stort kvinneunivers

Det Anne Gjelsvik har analysert og skrevet om i boken «Women of Ice and Fire», er hvordan vold og særlig voldtektsscener framstilles forskjellig i bøkene og på skjermen. Dette føyer seg inn i begrepet adaptasjonsstudie. Hun mener at den seksualiserte volden framstår mer brutal på film enn i bøkene, både fordi film- og fjernsynsmediet er så sterkt – og fordi filmskaperne gjør scenene mer brutale, gir dem mer plass og gjør dem mindre nyanserte enn i bøkene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Forfatter George R. R. Martin har fortsatt til gode å skrive ferdig de to siste av de i alt syv planlagte bøkene i serien. Bok nummer seks, «The Winds of Winter» har ennå ikke fått noen utgivelsesdato. Foto: Denis Balibouse/Reuters
Forfatter George R. R. Martin har fortsatt til gode å skrive ferdig de to siste av de i alt syv planlagte bøkene i serien. Bok nummer seks, «The Winds of Winter» har ennå ikke fått noen utgivelsesdato. Foto: Denis Balibouse/Reuters


Flere av bidragsyterne i boka har analysert hvordan kvinnene blir fremstilt mer endimensjonale og stereotype i TV-serien enn i bøkene.

– Noe av det som er spesielt med GoT, er det store universet av kvinneroller. GoT har mange og sterke kvinner, noe som skiller denne serien fra andre store HBO-serier som for eksempel «Sopranos» og «The Wire», sier Gjelsvik.

– Det er strålende med dette store universet av ulike kvinnetyper, hvor vi møter kvinner som onde og som er gode, som er manipulerende og som har makt. Kvinnetypene spenner fra mødre til riddere. Og jeg tror at disse ulike kvinnerollene som utvider rommet for hvordan kvinner framstilles og framstår, også er en viktig grunn til at serien har blitt så stor.

Men, på veien fra bokverdenen til filmverdenen, har GoT-kvinnene mistet noe av kompleksiteten; i den filmatiserte versjonen blir de mer endimensjonale og klisjeaktige.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Halve landet kan bli uten lokalradio

(Saken fortsetter under)

Arya Stark (Maisie Williams) ble gjort blind i siste episode i sesong fem. Foto: HBO Nordic
Arya Stark (Maisie Williams) ble gjort blind i siste episode i sesong fem. Foto: HBO Nordic


Heier på Arya Stark

Anne Gjelsviks egen favoritt i «Games of Thrones» er Arya Stark. Det er halvsøsteren til John Snow, det et guttejenta som har mistet det meste - familie, tilhørighet- men ikke fighterviljen. Hva vil hun velge? Hva vil komme i hennes vei? Hvilke kamper vil hun måtte kjempe og hvilke kamper vil hun velge å kjempe?

– Det er henne jeg heier på, sier Anne Gjelsvik.

Bok- og forskningsprosjektet startet med et diskusjon mellom to filmforskere som var over gjennomsnittet opptatt av og fascinert av TV-serien: danske Rikke Schubart som jobber ved Syddansk Universitet i Odense og Anne Gjelsvik.

– Det er en stor og mektig serie, med et grandiost audiovisuelt uttrykk, flotte kostymer og storslagne landskaper. Dette er TV som ser ut som film, og filmproduksjon på sitt beste med dyktige folk i alle ledd. Vi var begge opptatt av serien, men oppdaget at vi så på den på forskjellig vis, tolket den ulikt og var interessert i ulike elementer i den, forteller Gjelsvik.

Det ble altså starten på bokprosjektet som har bidrag fra forskere fra sju land.

Les også:

Millionunderskudd for Astrup Fearnley

Utah har erklært porno som en folkehelsekrise

Pearl Jam og Boston kansellerer konserter i North Carolina

Saken ble opprinnelig publisert på Gemini.no