Meny

Forbrukerombudet advarer mot svindelmetoder

Forbrukerombud Gry Nergård Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Er du en av de «heldige vinnerne» av en ny iPhone, TV eller et strømmeabonnement til 1 krone? Ikke la deg lure til å oppgi kortinformasjonen din for å motta premien, advarer Forbrukerombudet.

I anledning den internasjonale forbrukerdagen, 15. mars, kommer ombudet med sine råd for å unngå å bli lurt av svindelforsøk. Spesielt én type lureri har generert mange klager til Forbrukerombudet den siste tiden.

Les også: Forbrukerombudet sier nei til inkassovarsel på epost

Svindelen foregår gjennom internettannonser og eposter der forbrukerne blir lokket til å tro at de kan få en iPhone, en TV, et abonnement hos Netflix, Spotify eller lignende for 1 krone. I realiteten inngår man abonnementsavtaler for flere hundre kroner i måneden om for eksempel unyttige antivirusprogrammer eller radiotjenester. Pengene trekkes automatisk fra forbrukernes betalingskort.

Les også: Forbrukerombudet: Slutt å lure kunder til telefonsalg

– Forbrukerombudet råder alle forbrukere til å la være å oppgi kortinformasjon til firmaer som lokker med iPhoner til 1 krone eller lignende i eposter eller nettannonser. Dersom du er blitt lurt til å oppgi kortinformasjon, bør du snarest mulig ta kontakt med banken for å få sperret det og registrere en reklamasjonssak, skriver ombudet.

Svindlerne bruker kjente logoer fra selskaper som Apple, Elkjøp, VG og Dagbladet til å gjøre annonsene mer troverdige. Selskapene bak svindelen er utenlandske, noe som gjør det vanskelig for Forbrukerombudet å sette en stopper for virksomheten.

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus