Forbrukerombudet advarer mot svindelmetoder

Forbrukerombud Gry Nergård
Forbrukerombud Gry Nergård Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Er du en av de «heldige vinnerne» av en ny iPhone, TV eller et strømmeabonnement til 1 krone? Ikke la deg lure til å oppgi kortinformasjonen din for å motta premien, advarer Forbrukerombudet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I anledning den internasjonale forbrukerdagen, 15. mars, kommer ombudet med sine råd for å unngå å bli lurt av svindelforsøk. Spesielt én type lureri har generert mange klager til Forbrukerombudet den siste tiden.

Les også: Forbrukerombudet sier nei til inkassovarsel på epost

Svindelen foregår gjennom internettannonser og eposter der forbrukerne blir lokket til å tro at de kan få en iPhone, en TV, et abonnement hos Netflix, Spotify eller lignende for 1 krone. I realiteten inngår man abonnementsavtaler for flere hundre kroner i måneden om for eksempel unyttige antivirusprogrammer eller radiotjenester. Pengene trekkes automatisk fra forbrukernes betalingskort.

Les også: Forbrukerombudet: Slutt å lure kunder til telefonsalg

– Forbrukerombudet råder alle forbrukere til å la være å oppgi kortinformasjon til firmaer som lokker med iPhoner til 1 krone eller lignende i eposter eller nettannonser. Dersom du er blitt lurt til å oppgi kortinformasjon, bør du snarest mulig ta kontakt med banken for å få sperret det og registrere en reklamasjonssak, skriver ombudet.

Svindlerne bruker kjente logoer fra selskaper som Apple, Elkjøp, VG og Dagbladet til å gjøre annonsene mer troverdige. Selskapene bak svindelen er utenlandske, noe som gjør det vanskelig for Forbrukerombudet å sette en stopper for virksomheten.