Meny

Tabbe og programfeil lammet mobilnettet

Tabbe og en velkjent programfeil førte til at Telenor fikk store problemer med mobilnettverket 30. oktober i fjor. Foto: Erik Johansen (NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tre millioner Telenor-kunder mistet i høst muligheten til å ringe eller sende tekstmeldinger. Det hele startet med en kunde som skulle ha nytt sim-kort.

Årsaken til at store deler av mobiltrafikken ble lammet 30. oktober i fjor var rett og slett en velkjent svakhet i en programvare og en uheldig tekniker, skriver Aftenposten.

Resultatet ble at store deler av mobiltrafikken i Norge ble lammet, også kunder i andre mobilselskaper ble forhindret fra å ringe eller sende tekstmeldinger til Telenor-abonnenter.

I en rapport til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som Aftenposten har fått innsyn i skriver Nasjonal kommunikasjonsmyndighet at hendelsen «avdekket alvorlige svakheter».

Bakgrunn: Post- og teletilsynet: – Ser alvorlig på Telenor-feilen

Bakgrunnen for mobilkollapsen var helt enkelt en kunde i Telenor som skulle ha et nytt sim-kort. Rutinemessig måtte selskapet da endre abonnentdatabasen hvor all nødvendig data for å ringe, sende tekstmeldinger eller opprette dataforbindelse, ligger.

Men kundens data ble ødelagt da opplysningene skulle legges inn, noe som skjer hver dag og som skyldes en velkjent svakhet i programvaren Telenor bruker til å oppdatere data om eksisterende abonnenter.

Etter at kundebehandleren ikke klarte å gjøre jobben en gang til, gikk Telenors leverandør inn i systemet for å slette feilen manuelt, men uheldigvis ble feil data slettet og et av de største mobilsammenbruddene i Norge et faktum.

Telenor opplyser at selskapet har evaluert sammenbruddet og foreslått flere tiltak.

Les også: Telenor beholder fasttelefonen

* ABC Nyheter er en del av ABC Startsiden som hovedsakelig er eid av Telenor.

Helse og livsstil
Populært