Slik granskes du:Dette sjekker hodejegerne når du søker jobb

SJEKKER FACEBOOK-PROFILEN DIN: Hodejegere og arbeidsgivere gransker blant annet Facebook-profilen din før en eventuell ansettelse. FOTO: Marie Moen Kingsrød
SJEKKER FACEBOOK-PROFILEN DIN: Hodejegere og arbeidsgivere gransker blant annet Facebook-profilen din før en eventuell ansettelse. FOTO: Marie Moen Kingsrød
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det går en grense for hvor langt arbeidsgivere skal granske inn i folks hjerter og nyrer, sier medieforsker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hodejegere (også kjent som headhuntere) og rekrutteringsfirmaer jobber hardt med å granske bakgrunnen din før du blir en aktuell jobbkandidat. Sosiale medier blir stadig en viktigere del av hverdagen, og det er ingen hemmelighet at hodejegerne ikke lar deg være i fred der.

Men hva sjekker de egentlig, og hvilke forholdsregler bør du ta? Kvinneguiden tok en prat med to hodejegere, som bruker hverdagen til å jakte på arbeidstakere. De avslørte hvilke arbeidsmetoder de bruker.

- I vårt datasystem har vi en knapp for Linkedin, og en for Facebook. Så tar det få sekunder å sammenligne de to profilene til en kandidat. Ofte får man to vidt forskjellige inntrykk, og det er ikke bra, sier hodejeger Per André Marum i Marium Executive Search.

Han bruker sosiale medier flittig i arbeidet sitt, og for å finne gode kandidater. Marum legger ikke skjul på at onlinesøk er en viktig del av en ansettelsesprosess.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan påvirke inntrykket

I fjor opplyste Facebook selv at det totalt er 2,2 millioner nordmenn innom Facebook hver dag. De vil ikke avsløre hvor mange norske brukere de har, men det er ingen tvil om at det er Norges mest brukte sosiale medie.

Facebook er spesielt viktig for hodejegerne å sjekke dersom det gjelder serviceyrker og lignende.

Marum forklarer at du selv kan velge hvilket inntrykk du vil gi til aktuelle arbeidsgivere gjennom sosiale medier. Det er viktig at du er bevisst på hvilket inntrykk du vil gi, og er bevisst på hvordan du framstår. Du bør framstå som den samme personen, med det inntrykket du vil skape, på alle de sosiale plattformer du er på.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det mest typiske er vel at du har en Facebook-side som for det meste dreier seg om fest og fyll. Det er ikke så passende dersom du for eksempel er lærer. Potensielle arbeidsgivere kan også reagere på twittermeldinger med sjikanerende eller upassende språkbruk og temaer, sier Marum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hodejegerne gransker altså profilene dine på nettet. Likevel er det ikke en lur idé å holde seg unna den digitale verden for å være på den sikre siden.

- Er du ikke digitalt synlig i disse dager, er sjansen vesentlig mindre for at du får en spennende jobbforespørsel. Vi bruker primært Linkedin til å finne fram til jobbkandidater. Så ønsker du å bli funnet og få jobbtilbud, trenger du en god og innholdsrik Linkedin-profil, sier han.

Til tross for at Linkedin, ifølge Marum, kan hjelpe deg å få en jobb, har dette mediet langt færre medlemmer enn Facebook. Dagens Næringsliv (DN) skrev i august at Linkedin har 840.000 norske brukere.

Avslører triksene de bruker

Marum forteller at det hender at hodejegerne til og med kredittsjekker de potensielle arbeidstakerne. Så nøyaktig sjekker de deg, og i denne rekkefølgen, avslører Marum:

Artikkelen fortsetter under annonsen
  • Finne en riktig match mellom det stillinger krever og tilbyr, og det kandidaten har å tilby og ønsker seg videre.
  • Så må det sjekkes at motivasjonen er god nok. Da vurderer headhunterne CV, søknadsbrev og intervjuer, samt karakterer.
  • I tillegg kommer internettsøk. Her er Linkedin viktig, men også Facebook, Instagram og Google.
  • Deretter det intervjuer, kanskje personlighetsprofiler og evnetester. Headhunterne prater også med referanser.
  • Til slutt kan de gjøre en kredittsjekk og verifisering av karakterer og CV.

Medieforsker reagerer

Paul Bjerke er medieforsker og leder for Norsk medieforskerlag. Han synes hodejegerne og arbeidsgivere kan gå over streken når det kommer til å granske deg på nettet.

- Når folk publiserer noe på for eksempel Facebook, er de ofte muntlige og private i uttrykksformen. Da vil du gjerne være omtrent slik du er hjemme i stua di og privat. At arbeidsgivere og hodejegere sjekker Facebook-profilen din, er å gå inn i folks privatliv på en måte som de egentlig ikke har noe med å gjøre, sier Bjerke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han synes det er svært diskutabelt om arbeidsgivere burde snoke i profilene dine på denne måten.

- Det går en grense for hvor langt arbeidsgivere skal granske inn i folks hjerter og nyrer. Det er sikkert lovlig å sjekke Facebook-profilen til aktuelle arbeidstakere, men det er likevel noen etiske problemer her, sier Bjerke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- En av hodejegerne Klikk.no pratet med, sier at det hender at de også kredittsjekker kandidatene. Hva tenker du om det, da?

- Det er å gå for langt. Det er ikke greit.

Kan avgjøre om du får jobben

Kvinneguiden har også snakket med hodejeger Lars Petter Skeie. Han jobber i Norges største bemanningsselskap, Adecco.

Skeie bruker mange av de samme teknikkene som Marum. Og det er ingen tvil om at sosiale medier kan være avgjørende for om du får jobben eller ikke.

- Medier gir oss mye informasjon. Det hjelper oss å finne et bilde av kandidaten. Du bør være bevisst på hvordan du framstår i sosiale medier. Du er veldig eksponert, og det er ikke alltid bilder eller kommentarer blir godt tatt imot. Jobb med profilene dine, spesielt hvis du er i en arbeidssøkende situasjon, sier Skeie.

Les mer:

Så lett får du drømmejobben

Disse CV-tabbene kan koste deg jobben

Facebook kan avsløre deg

Først publisert på klikk.no.